Avsliten klokapsel, erfarenhet?

TwiggyM

Trådstartare
Såg precis att ena hunden rivit sönder en klo. Det blöder ordentligt men han verkar inte ha ont. Övre delen av klon, yttre lagret står rätt upp och är avbruten men hänger kvar. Jag har googlat och det verkar som om det bästa är att en veterinär plockar bort klon så att det kan läka. Har försökt ringa agrias akutvet. men ej fått svar. Kommer åka in med hunden imorgon.

Vill innan dess höra om era erfarenheter av detta, vad kan man göra akut annat än att ha på tratt osv. Tacksam för all info ni har.
 
Sv: Avsliten klokapsel, erfarenhet?

Stackars vovve! :( Har du provat att ringa jourvetrinär nära dig om du fortfarande inte får svar hos Agria?
 
Sv: Avsliten klokapsel, erfarenhet?

Min tik gjorde det för ett tag sen, och det blödde utav bara helvete. Jag tvättade rent (Hände ute, så det kom in massa lera och skit) och lade tassförband på henne. Delvis för att hon inte skulle ha möjlighet att slicka/bita där under natten, och delvis för att slippa allt blod överallt för det började så fort hon gick på tassen i princip. Min veterinär tog bort hela klon dagen efter, och hon hade mycket mer ont efter det.

Tratt satte jag inte på, eftersom min 28 kg klump (Hon beter sig och tar plats som en mastiff på 200 kg) välter hela huset då bara. Utan jag lade förband på för att hindra att det gick upp ännu mer, och för att stoppa blodet.
Men det är ingen fara på taket med vovven din. Det gör förvisso ont, även om dom inte visar det så mycket, men mer än så är det inte.
 
Sv: Avsliten klokapsel, erfarenhet?

+ ovanstående. Tack för era svar. Vi avvaktar till imorgon. Så konstigt mycket otur nu med den vovvens tassar :(
 
Sv: Avsliten klokapsel, erfarenhet?

Ibland händer allt på en gång!

Så har min höst/vinter varit. Jag har aldrig någonsin haft en sjuk hund, men nu kom verkligen allt.. Skadade klor, UVI'er, skadad tand osv i all oändlighet. Fan vad dyrt det är med sjuka/skadade hundar *muttrar*
 
Sv: Avsliten klokapsel, erfarenhet?

Vår shih tzu slet också av ena klokapseln på något konstigt sätt och det blödde som f-n, vi åkte in och de sövde ner honom och gjorde rent ordentligt och brände sedan pulpan. Efteråt fick han ha tratt och bandage en lång tid efteråt men det läkte bra och kapseln växte ut så småningom :)
 
Sv: Avsliten klokapsel, erfarenhet?

Min papillon lyckades göra de i somras.
Trodde först inte de var så farligt men ringde skara som bad mig avvakta till dagen efter. Gjorde detta o ringde en smådjursklinik och fick en akut tid.
Visade sig att de var brutet så han fick sövas o så plockade dom bort hela klon. Han fick ett jättestoooort bandage som han hade några dagar. Klon växte ut på nytt :)
 
Sv: Avsliten klokapsel, erfarenhet?

*kl*
Tillbaka från veterinären. Vi hade tur, han hade inte brutit av klon så långt upp som jag befarade så det räckte med ett litet klipp med klosaxen och en tvätt. :banana:

Passade på att röntga ena framtassen (han har haltat någon vecka och i höstas då han gjorde detsamma på andra tassen innebar det bruten tå och operation.) Veterinären kunde inte se något brott så nu blir det anti-inflamatoriskt tills en expert kikat en extra gång på bilden *håller tummarna!*
 
Sv: Avsliten klokapsel, erfarenhet?

Vad skönt att det gick så bra!

När våran lillfis lyckades med samma bravad så innebar det operation på jourtid under påskhelgen :angel: Billigt o bra... :D På vår tog de bort hela klon, så benet stack ut! Såg äckligt ut, men det växte ju ut en ny fin klo tillslut.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Elton har knäckt ena sporren (framtass). Klon har liksom gått av på mitten, så pulpan är blottad men klodelen närmast huden sitter fast...
Svar
3
· Visningar
2 238
Senast: Kivina
·
Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
1 912
Senast: WildWilma
·
Kropp & Själ Snälla hjälp mig, jag blir bara tröttare och tröttare! Och jag menar extremt trött, så att det är jobbigt att plocka ur diskmaskinen och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 118
Senast: Monstermom
·
Kropp & Själ Hej Jag lyckades stuka min fotled för ca 2 månader sedan, foten vek sig inåt och det sa långsamt kraasch, tyvärr inte i pinnen som jag...
Svar
8
· Visningar
2 070
Senast: Zaga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp