Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Gnist

Trådstartare
Helt enligt alla traditioner, så var det först lite skönsång från barnen och sedan var det prästens tur att vara traditionell på sitt vis..

avslutning-1.jpg


Föst kollade han av stämningen, om barnen såg fram emot sommarlovet och sedan berättade han om att ska man ut på sjön, så måste man ha

avslutning-2.jpg


Och när man är vid sjön så kanske man vill bada och då är det bra att ha

avslutning-3.jpg


Och för att ta sig till sjön, så använder man oftast en cykel och då ska man på huvudet ha en

avslutning-4.jpg


Sedan är man rustad för en dag vid sjön

avslutning-5.jpg


Och då är det bara att tuta och köra

avslutning-6.jpg


avslutning-7.jpg


Trodde han skulle dråsa utför kyrkotrappen, men han klarade turen galant :D

Barn som sjöng och spelade och en präst som under några minuter påtalade och visade på lite nyttigheter för barnen att tänka på inför sommarens aktiviteter gjorde en trevlig och för oss traditionell avslutning.

Jag har givetvis fått hans tillåtelse att lägga upp dessa bilder på nätet och glädja andra människor med dem också!
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Avslutningen var den första för mitt yngsta fjun :love:

fjunet-3.jpg
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Gu, vilken underbar början på sommarlovet - den mannen kunde bjuda på sig själv - hyr ni ut honom?
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

:eek: Hyra ut prällen våran?? Är du tokig :confused:
Han är värd sin vikt i guld ju :D

Skolavslutningen är för barnen och inget annat och alltid hittar han på något som glädjer dem :bow:
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Inga ramaskrin över avslutning i kyrkan :confused:

:rofl: :rofl: ;)
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Vilken underbar präst. Tänk om vår P kunde bjussa på sig så där eller om skolan kunde hyra in allas vår Tojje som är präst i Sofia i Jönköping.

Vad menar du med ramaskri?
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Det har varit rätt bra diskussioner kring skolavslutning i kyrkan tidigare och många anser att det är att pracka på icke-kristna det kristna budskapet, då många präster verkar dra en hel predikan på skolavslutningen.

Jag vill med min tråd lyfta fram att det finns andra präster än dessa :laugh:
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Vilken härlig präst och dessutom avslutning i en kyrka, precis som jag vill ha det!:love:
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Just det. Varför prästen ska hålla en minipredikan har jag inte förstått. Bättre att göra som er präst och lägga in ett vettigt tänkande på ett kul sätt. Kan inte alla präster gå på kurs hos honom?
Tycker att det är självklart med avslutning i kyrkan.

Har svårt att tänka mig en inledning på sommaren utan skolavslutning i kyrkan. Mina barn är förstora nu men eftersom jag är vaktis och även sköter ljudet under skolavslutningen får jag gå varje år iaf och t om få betalt för det.:)
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

UNDERBART!:rofl::rofl::rofl:

Min äldsta son börjar i förskoleklass till hösten och skolan liggar på landet alldeles bredvid kyrkan. Jag vet inte hur deras skolavslutningar är, men jag HOPPAS verkligen att de har skolavslutning i kyrkan. Minns som barn att jag verkligen älskade skolavslutningarna både till sommaren och julen.

Men så tillhör jag svenska kyrkan och kan väl anse mig som troende, om än inte alltid aktiv sådan.

Jag förstår att många reagerar negativt mot skolavslutningar i kyrkan, men samtidigt så känns det sorgligt att det har tagit bort från så många skolor. Skulle man inte kunna ha en kompromiss istället på något vis? Det finns trots allt en hel hög med människor i Sverige som vill ha kvar den här traditionen. Jag är en av dem!
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Jag är emot - för oss skulle det innebära en skolavslutning med ca 25% av barnen som inte fick komma. Vi har en jättefin skolavslutning ute på gården och det är stämmningsfullt det också FAST vi inte har någon kyrka eller präst.

Javan
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Kul präst:D

jag är helt emot att vara i kyrkan på skolavslutningar, det beror på att jag mina första tre år hade gammaldags skolavslutning i klassrum full med liljekonvaljer och vi spelade teater för föräldrana, jag älskade den skolan:love:

Mina nästa tre år tillbringade jag i en skola som jag avskydde på alla vis och där det var avslutning i kyrkan med långrandig präst.

Nästa tre år var helt ok med avslutningar i aulan med diverse spex.

Mina barns skola har aldrig varit i någon kyrka förren nu när dottern slutar nian, nu ska de vara i pingstkyrkan, detta för att de bygger om idrottshallen där avslutningarna normalt hålls.
Deras avslutningar innehåller allt;) dans, musik, sång, akrobatik och diverse spex.
Alla klasser är med på något sätt, från fskk till nian, det är en helt underbar blandning och jag sörjer att det inte blir fler avslutningar och att de "förstör" hennes sista genom att de nu delar skolan eftersom kyrkan är så liten att inte alla får plats, de får inte ens ta med sig så många de vill:( år f-6 2 personer/elev, år 7-8 1 person/elev bara niorna får ta med så många de vill.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Det har varit rätt bra diskussioner kring skolavslutning i kyrkan tidigare och många anser att det är att pracka på icke-kristna det kristna budskapet, då många präster verkar dra en hel predikan på skolavslutningen.

Jag vill med min tråd lyfta fram att det finns andra präster än dessa :laugh:

Varför ska präster öht vara inblandade i en SKOLAVSLUTNING om det inte är söndagsskolan?

Varför ska barn tvingas vara i en kyrka?

I julas fick mitt barn "jullovet i julklapp av Jesus" vilket resulterade i att skolledningen erkände att det var ett övertramp och att skolan ska vara neutral och inte blanda ihop sig med EN religion.

Skolavslutningen nu i sommar skulle istället för kyrkan vara i en stor aula nere vid sjön där alla skulle få bättre plats. Perfekt tyckte jag :)

Men vissa kristna fundamentalister har i smyg sett till att det istället blir i kyrkan igen - TROTS att verksamhetsrådet gått emot det. Det fick jag reda på idag, en vecka innan avslutningen.

Jag tror jag får krupp.

Stackars alla barn som inte får vara med, och stackars alla de andra som hjärntvättas med kristendomen som norm på obligatorisk skoltid.

Jag överväger starkt att ställa till ett helvetes bråk och ta barnet från skolan.

En så genomfeg och smygreligiös organisation kan man inte låta uppfostra sitt barn till medvetenhet i, enligt min uppfattning.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Om du vill gå emot är det bara att hävda den nya likabehandlingsplanen som trädde i kraft förra året. ÄVEN handlingar som indirekt är diskriminering ex skolavslutning i kyrkan är ICKET tillåtet. Alla barn ska ha samma möjligheter att kunna gå i skolan.

Att kristna är i kyrkan är inte diskrimininering MEN att lägga en skolaktivitet i en sal där alla inte FÅR vara med är det. (då diskrimninering består i att de med andra religioner som inte tillåter att andra kyrkor besöks inte kan delta).

De har faktiskt inget val mer än att flytta skolavslutningen om lagen prövas.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Var hittar jag den nya likabehandlingsplanen?
Och vart vänder man sig när man upprepade ggr pratat med klassföreståndare och rektor? Barn och utbildningsförvaltningen? Skolverket?
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Varför ska präster öht vara inblandade i en SKOLAVSLUTNING om det inte är söndagsskolan?

Varför ska barn tvingas vara i en kyrka?

I julas fick mitt barn "jullovet i julklapp av Jesus" vilket resulterade i att skolledningen erkände att det var ett övertramp och att skolan ska vara neutral och inte blanda ihop sig med EN religion.

Skolavslutningen nu i sommar skulle istället för kyrkan vara i en stor aula nere vid sjön där alla skulle få bättre plats. Perfekt tyckte jag :)

Men vissa kristna fundamentalister har i smyg sett till att det istället blir i kyrkan igen - TROTS att verksamhetsrådet gått emot det. Det fick jag reda på idag, en vecka innan avslutningen.

Jag tror jag får krupp.

Stackars alla barn som inte får vara med, och stackars alla de andra som hjärntvättas med kristendomen som norm på obligatorisk skoltid.

Jag överväger starkt att ställa till ett helvetes bråk och ta barnet från skolan.

En så genomfeg och smygreligiös organisation kan man inte låta uppfostra sitt barn till medvetenhet i, enligt min uppfattning.


Helt otroligt. Ibland tror man att man lever på medeltiden. Kan det vara så att en del skolledningar helt enkelt inte tänker till utan följer någon "tradition"? För det är väl det kyrkan är, en tradition. Att den är religiös verkar folk glömma bort. :crazy:
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Vilken härlig präst ni måste ha! Tänk om några kunde få på charmkurs hos honom :laugh:
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Här är klipp direkt från Skolverkets websida:

Skolavslutning - Skolverkets bedömning
Om skolavslutningen är obligatorisk för eleverna är det en del av utbildningen och därmed ställs samma krav på skolavslutningen som gäller för undervisning i skolan. Skolan bör därför utforma en skolavslutning så att varje elev kan delta och så att inte eleverna utsätts för ensidig påverkan för den ena eller den andra trosriktningen. Utgångspunkten är således att alla elever skall kunna delta i en skolavslutning.

Utformas skolavslutningen så att tonvikten ligger på traditioner, högtidlighet och den gemensamma samvaron och inte på religiösa inslag kan skolavslutning i kyrkan anses vara försvarligt.

Möjlighet finns till befrielse i undantagsfall. Det är därför viktigt att skolan informerar elever och vårdnadshavare om hur skolavslutningen kommer att utformas.

Rättslig reglering
I 1 kap. 2 § regeringsformen stadgas att den offentliga makten skall utövas med respekt för alla människors lika värde. Vidare föreskrivs att det allmänna skall verka för att alla människor skall kunna uppnå delaktighet och jämlikhet i samhället. Det allmänna skall också motverka diskriminering av människor bl.a. på grund av nationellt eller etniskt ursprung eller religiös tillhörighet.

Enligt 2 kap. 2 § regeringsformen är det förbjudet att mot vederbörandes vilja tvinga någon att delta i sammankomst för opinionsbildning eller annan meningsyttring.

I 3 kap. 11 § skollagen anges att varje barn, som fullgör skolplikt inom det offentliga skolväsendet för barn och ungdom eller på något annat sätt, skall delta i den verksamhet som anordnas för att ge den avsedda utbildningen, om barnet inte är sjukt eller har annat giltigt skäl att utebli.

Enligt 3 kap. 12 § första stycket skollagen (1985:1100) skall på begäran av en skolpliktig elevs vårdnadshavare eleven befrias från skyldighet att delta i annars obligatoriska inslag i verksamheten, om det med hänsyn till särskilda omständigheter inte är rimligt att kräva att eleven deltar.

I motiven till bestämmelsen (prop. 1985/86:10 s.89) anges att en elev inte skall behöva delta i vissa i det stora hela mindre viktiga inslag i utbildningen om det med hänsyn till särskilda omständigheter framstår som orimligt att kräva att eleven deltar. Det anges bl.a. att det bör finnas ett utrymme för befrielse från inslag som kan upplevas som utmanande mot bakgrund av elevens speciella inställning och hemmiljö. Bestämmelsen skall tillämpas med återhållsamhet.

År 1997 upphävdes bestämmelsen om befrielse från religionsundervisning. I propositionen framhölls att det är angeläget att på alla sätt bidra till att minska motsättningar mellan människor från olika kulturer och länder och med olika religioner. Skolan är den gemensamma plats där alla barn bör få en likvärdig utbildning och tillräckliga kunskaper för ett framtida samhälle. En speciell åsikt hos eleven eller i elevens hemmiljö skall inte vara skäl för befrielse från en undervisning som bygger på läroplanens gemensamma värdegrund. Skolan måste utforma verksamheten så att varje elev kan delta. När det gäller befrielse med hänsyn till särskilda omständigheter framhölls i propositionen att en sådan möjlighet skall tillämpas endast undan-tagsvis (prop. 1995/96:200 s. 66f).

I läroplanerna slås fast att undervisningen i skolan skall vara ickekonfessionell. Undervisningen skall vara saklig och allsidig. Det betonas att alla föräldrar med samma förtroende skall kunna skicka sina barn till skolan, förvissade om att barnen inte blir ensidigt påverkade till förmån för den ena eller andra åskådningen. Skolan måste utforma verksamheten så att varje elev kan delta.

Direktivet mot etnisk diskriminering (2000/43/EG) innehåller förbud mot direkt och indirekt diskriminering. Direktivet är avsett att tillämpas bl.a. i fråga om utbildning (Art 3). I artikel 2 definieras begreppet indirekt diskriminering på följande sätt:

"Indirekt diskriminering anses förekomma när en skenbart neutral bestämmelse eller ett skenbart neutralt kriterium eller förfaringssätt särskilt missgynnar personer av en viss ras eller ett visst etniskt ursprung jämfört med andra personer, om inte bestämmelsen, kriteriet eller förfarningssättet objektivt motiveras av ett berättigat mål och medlen för att uppnå detta mål är lämpliga och nödvändiga."

Skolansvarsutredningen
I ett betänkande, Skolans ansvar för kränkningar av elever (SOU 2004: 50), av Skolansvarsutredningen föreslås, bl.a. mot bakgrund av direktivet mot etnisk diskriminering, regler med förbud mot diskriminering och indirekt diskriminering i skolan. Det föreslås även en regel om intresseavvägning vid indirekt missgynnande av elever eller föreskrifter som kan innebära att ett till synes missgynnande handlande trots allt kan anses försvarligt. Det anförs i betänkandet att skolavslutning i kyrkan kan kanske anses försvarligt, trots invändningar från elever med annan trosuppfattning, om annan lämplig lokal saknas och tonvikten läggs på den gemensamma samvaron, inte på religiösa traditioner (SOU 2004:50 s178 f).

Tillsynsbeslut
Skolverket har i ett tillsynsbeslut 1996 behandlat frågan. Där framhöll Skolverket bl.a. följande. Enligt 2 kap. 2 § regeringsformen är det förbjudet att mot vederbörandes vilja tvinga någon att delta i sammankomst för opinionsbildning. Gudstjänst eller religiös andakt är sådana sammankomster som faller under denna bestämmelse. Verksamheten i den offentliga skolan får inte utformas så att eleverna utsätts för påverkan, ägnad att få dem att anamma en viss religiös trosuppfattning. Det är därför viktigt att skolan är omsorgsfull när det gäller att utforma undervisningen i frågor där kraven på saklighet och allsidighet framträder starkt. Det är också väsentligt att skolan ger hemmen insyn i hur undervisningen i sådana frågor kommer att utformas. Skolan skall sträva efter att utforma sin verksamhet så att varje elev skall kunna delta. En skolavslutning är, om den är obligatorisk för eleverna att delta i, att se som en del av utbildningen och omfattas därför av de krav som ställs på denna.

Om skolan låter en präst delta i en skolavslutning, oavsett om det sker i kyrkans eller skolans lokaler, och denne utformar sin del av avslutningen med inslag av religiös andakt eller som en gudstjänst kan bestämmelsen i 3 kap. 12 § skollagen aktualiseras. Bestämmelsen kan ge möjlighet till befrielse från deltagande i verksamheten. En förutsättning för att en vårdnadshavare skall kunna göra en sådan begäran om befrielse från inslag i verksamheten är att denne informeras om utformningen av skolavslutningen (Skolverkets beslut 1996-01-11 dnr 95:1188).
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Varför ska präster öht vara inblandade i en SKOLAVSLUTNING om det inte är söndagsskolan?

Här är han med för att barn, föräldrar, lärare osv vill att han ska vara med. De få minutrar som han är med handlar det om barnen. Inte den kristna läran öht.

Vi har ett flertal olika inriktningar på tro här i vårat lilla samhälle och de brukar tillsammans med kyrkan ha ett antal gemensamma gudstjänster per år till allas stora förtjusning. Ibland är vår präst i deras lokal och ibland är de i kyrkan.

Här finns ingen trångsynthet i fråga om religion tack och lov och ingen från de andra samfunden vill ha avslutningen någon annanstans än i just kyrkan och inte skulle vi kyrkliga tycka det var något fel om avslutningen hölls i de andra lärornas lokaler heller :cool:

Det är liksom barnens dag och då handlar dagen om just barnen. Inte om någon kristen lära..

Jag förstår att det är svårt för dig att ta in att det finns ställen som det fungerar så på, men du kan ju försöka i alla fall.
 
Sv: Avslutning i kyrkan har vi haft idag

Vid kriser etc. kallas ofta präster in.

Inte heller vid dessa tillfällen handlar det om religion och tro utan om medmänsklighet och själavård!

På förskolan där jag har barnen fick vi skriva under på att barnen fick lov att följa med till kyrkan på julavslutningar osv.
Jag vet inte hur det kommer att bli i skolan men jag hoppas så att de får lika vackra skolavslutningar i kyrkan som jag hade!

Att vara traditionalist verkar vara ett skällsord idag. Vi ska inte anamma det traditionella utan ska tänka till om precis allt.
Fredrik Lindström tog upp detta på ett sådant underhållande sätt i "Svenskar är också människor"!

Jag undrar hur många av oss, vår föräldrageneration osv, som blev hjärntvättade i skolan förr och som därför lever enligt kristendomens lagar idag?
Ingen jag känner blev religös av att sjunga "Den blomstertid nu kommer" i kyrkan i a f!;)

Underbar präst Gnist!
Helt i klass med Lars Gårdfeldt som jag tycker så mycket om som person!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp