Avstånd mellan häst och svängel?

Targa

Trådstartare
Jag har äntligen fått hem min rockard. Visst är den väl fin ....?

Hemma147.jpg


Nu ska skaklarna på och längd på draglinor o skaklar anpassas efter hästen. Frågan är - vilket avstånd har man mellan häst och svängel? Ska det vara ca 50 cm, eller är jag helt ute och reser? Hästen som ska dra är ett halvblod.

Om hästen drar ett redskap - som t ex en liten ridbaneharv - gäller samma avstånd då till svängeln eller ska det vara längre?

Hästen har redan tränats både framför rockard och redskap, men det har inte varit mina egna grejer så jag har inte behövt fundera så mycket på det här innan.
 
Sv: Avstånd mellan häst och svängel?

oj oj sicken tjusig rockard! :d Går själv och väntar på att få hem en liknande. Kan tyvärr inte svara på din fråga men vill gärna veta vad svaret blir.
 
Sv: Avstånd mellan häst och svängel?

Supertjusig! Har ju själv en sådan!:D Jag har drygt 50 centimeter till svängeln, har dock inte provat att galoppera med min vagn än. Lägg in bild med hästen förspänd sedan.
 
Sv: Avstånd mellan häst och svängel?

Okej, då verkar jag vara rätt på det!

Ja, det kommer nog bildbombning vad det lider .... :D
 
Sv: Avstånd mellan häst och svängel?

Ja, det är det! Beställde med gula stripes eftersom det matchar hästen :)
 
Sv: Avstånd mellan häst och svängel?

Anade det. Vill också ha den, men den passar tyvärr inte medelstor B-ponny :(
 
Sv: Avstånd mellan häst och svängel?

Jag har nog lite drygt 50 cm mellan min ponny och hennes rockard. Fungerar i alla gångarter. Men hon är shettis, så vet inte om det ska vara större avstånd till större häst.
 
Sv: Avstånd mellan häst och svängel?

Drive Out har en till direkt leverans nu för A-B ponny, dock står det ca 95-120 cm i mankhöjd, så då kanske han växer ur den.
 
Sv: Avstånd mellan häst och svängel?

Åh, vilken bra tråd! :laugh:

*kl*

Provade fodershettisens rockard på honom första gången igår. den ska tydligen vara special omgjord för hans skull, men jag tyckte att det var på tok för långt mellan svängel och bakdel! :confused: Känndes i princip som om det skulle gå in en till shettis emellan, och han var väldigt långt ifrån, så hur långt ska det egentligen vara ? Antingen är det jag som är helt bakom flötet eller så är det väl de som tagit in vagnen som är det? :confused: Några har skrivit 50 cm här i tråden, någon som har något mer förslag ? Provade senare rockarden efter min lilla fjording (c-ponny) och tyckte att den passade mycket bättre där längdmässigt. Vet inte exakta avståndet men skulle gissa att det var cirka 45-50 cm emellan där faktiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: Avstånd mellan häst och svängel?

Det här hittade jag på cliffords hemsida (www.cliffords.se):
Enligt Wrangels fantastiska bok "Handbok för hästvänner"(som har åtskilligt att lära ut även till dagens kuskar!) ska draglinorna spännas kortare om man kör i stan och vara något längre på landsväg. Det är skönare för hästen att gå med längre draglinor exempelvis på en långtur. När vagnen rullar på av sig själv, som i en svagt sluttande nerförsbacke, kan hästen koppla av och röra bogarna utan att behöva dra. Inne i stan behöver man ha kortare draglinor, för att lättare kunna ha total kontroll på ekipaget i svängar och vid tvärstopp.

Och det här hittade jag i ett protokoll (från en körtävling, antar jag):
Avstånd mellan häst och vagn (enbet) i dragläge ska vara minst 50 cm
Men om det gäller oavsett storlek på hästen kanske någon annan kan svara på?
 
Sv: Avstånd mellan häst och svängel?

Jag har läst i TR och JAG tolkar det som att det endast är Hästar som ska ha 50cm och ponnysar står det inget om. Vi har våran svängel nämre våran b-ponny än 50 cm men svänglen sitter rätt högt så han kommer in under den med benen om han galoperar i nerförsbake. Och han har aldrig slagit i den. Men om den hade sutit lägre ner hade vi varit tvugna att länga skaklarna. :)
 
Sv: Avstånd mellan häst och svängel?

Haha, har sett såna ekipage med. :) Oftast är det hemmabyggen som är dåligt gjorda. Ingen svängel och baksele används till såna tyvärr, utan den stackars ponnyn får dra med bakvikt och en fast brösta.
Jag har byggt om ett sånt ekipage en gång genom att fästa en ögla på däckeln där skaklarna löper igenom, sätta fast en svängel och linor, sen trätt skaklarna så de sticker ut en meter framför hästen. Då kan hästen arbeta bekvämt , men det ser inte klokt ut! De har inom en kort framtid bytt ut den dåliga selen och rockarden till något bättre.
Tipsa shettisägaren om att det kanske är dags att gå en kurs i hur man kör häst. Ni verkar vara flera intresserade av körning där du står, kanske ska ni ta ut någon som visar och berättar hur man kan göra?
 
Sv: Avstånd mellan häst och svängel?

Ja, det är det! Beställde med gula stripes eftersom det matchar hästen :)

Nämen, har din häst oxå gula stripes!?;)
Zebra me gula ist för vita ränder?:idea::angel::rofl:

Skitsnygg rockard!:)
Ja avståndet kan variera!
Ju längre upp skakeln sitter ju kortare kan avståndet vara.
Harvar och andra grejjer på marken måste ju lämna plats för hästens bakhovar.
På vagnar kan minst 50 cm vara ett bra mått men man måste anpassa efter hästen och vagnen i första hand! (Dvs att det ska finnas gott om plats för bakbenen så att dom inte slår i svängeln när hästen rör sig);)
 
Sv: Avstånd mellan häst och svängel?

Nä, gula stripes har hon inte - men hon klär rysligt bra i gult .... Och jag som aldrig brukar linda har t o m införskaffat ljusgula lindor för ytterligare matchning. Ibland blir man som tonåring på nytt :D

Jag har satt i skaklarna nu så att avståndet blir ca 60 cm och det ser lagom ut. På harven fick det bli längre draglinor.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tjära Bukeorakel, kamrat W ämnar att köpa häst tillsammans med en stallkamrat. De har inte varit vänner länge, utan känner varandra...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 845
Senast: Lena_B
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·
Körning Jag ska skriva ett arbete i skolan och letar nu efter så mycket fakta som möjligt om brukskörning. (Gärna bra, korta, filmer om det...
Svar
2
· Visningar
726
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 126
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp