Avstånd mellan hinder?

M

Monsterkyss

Hejsan! Ja, nu är det så att jag har gått och blivit intresserad av hoppning, jag som älskar dressyr och uteritter. Men när man rider ut stöter man ibland på en härlig stock på 60 cm, och det är just precis denna stock som gjort mig hoppintresserad. Visst, jag är livrädd för att hoppa, men sån tur är så har jag en så fantastisk medryttarhäst att han inte bryr sig ett skvatt om mina känslor inför hindret :rofl:

Nåja, när man då är intresserad utav hoppning bör man ju veta hur man ska göra för att bygga upp hinder. Enskilda hinder kan jag bygga hur enkelt som helst, det är bara att lägga en ände av två olika bommar på 50-60 cm, så har man ett fint kryss i lagom höjd. Det är ungefär vad jag hoppar. Sen händer det ju att jag gör om det till ett räcke på 50 cm, och det tycker pållen är urkul, och han väntar bara på att jag ska höja ännu mer. Men nu är det här ju ingen tråd som är menad att handla om min hoppskräck eller ponnins hoppkärlek. Nä, jag behöver bara veta vad man ska ha för avstånd mellan hinderna. Att bara hoppa ett hinder har jag tröttnat lite på, det är ju kul att ta många i rad.

Så, först och främst: Hur långa galoppsprång kan en d-ponny ta? Han är cob/tinker och alltså en rätt kraftig (tjock:angel:) herre. Han är maxad, och är rätt mycket häst.

Sådärja, nu när galoppsprången är avklarade, hur långt ska det då vara mellan hinderna? Säg att vi hoppar.. 70-80 cm. Hur långt ska jag då ha om jag vill ha ett galoppsprång mellan? Två galoppsprång? Tre galoppsprång? Tänk att vi hoppar i normal fart, kanske lite snabb-normal. Vi hoppar inte snabbt, men lite snabb-normalt sådär :crazy: Och ungefär hur långt innan hindret ligger "avstampet"? Och hur långt efter ligger landningen? Är det olika beroende på hindertyp?
Hur ligger det till för ett räcke på 70-80? En oxer? En trippelbarr? Och hur breda hinder kan man ha? Jag vet inte om jag fegar, men jag brukar ha ca 20 cm mellan hinderstöden om jag bygger en oxer. Någon gång kan det bli 25. Trippelbarr har vi redan en färdig ute i stallet.

Beror avstamp och landning också på vilken fart man håller? Säg att vi rider jättefort, tänk en snabb ponniomhoppning :D hur ser avstamp och landning ut då? Och hur ser det ut om vi rider i kort, kort galopp? Och om man då ska bredda hinderna, måste man då rida fortare på dem? Har ju sett tävlingsryttare piska sina hästar som dårar och rida skitfort för att ta sig över vattengravar, men detta är väl inte nödvändigt för att hoppa ett brett hinder? Hur mycket kan vara bra och lagom att bredda?


Ja, egentligen har jag tusen frågor till, men jag kommer bara inte på dom. Och ni behöver inte svara på allt, bara jag får svar på en enda liten fråga blir jag glad. :D Och föresten, hur långt ska jag ha mellan studsar? Travbommar? Galoppbommar? Hjälp.. :crazy:
 
Sv: Avstånd mellan hinder?

Jag har inte koll på ponnyavstånden;) Men du undrade ju hur mkt man kan länga hinder.. och dte är bara länga så mkt som du och hästen klarar av, läng lite i taget, med min förra meryttarpålle hoppade jag 2 m långt;)
 
Sv: Avstånd mellan hinder?

:Hej om vi nu tänker att du har en normal D-ponny så kommer du att ha såhär mellan hinder, (detta är normalavstånd för LB hoppning)
1 galoppsprånk (kombination) = 6,5 m
2 galoppsprång = 9,5 m
3 galoppsprång = 13 m
4 glpspr= 16,25m
5 glpspr = 19,5m
6 glpspr = 22,75
7 glpspr = 26 m
därefter räknas den som ny anridning.

Travbommar har du runt 1.1 m (större eller mindre beroende på tempo)

travbom och därefter ett litet hinder har du runt 2.3 m
då ska ni komma in i trav och hästen kommer att "hoppa" över bommen och ta en kort galoppsprång och sedan hinder.

galoppbommar har du ca 2,75 - 3 m

galoppbom före hinder är ca 5 - 5,5 m

och vid stutshoppniong i trav kan du ha ca 2,5 - 3 m
i galopp ca 3- 3,2 m

normala avstånd finns lite överallt som man i grund och botten går på, men flr att göra träningen optimal bör du gå ut och testa själv. avstånd beror även lite på underlag, väder, tempo, ute och innan, och självfallet vilket storlek på steget.
Men för att underlätta för dig så bör du gå på normal avstånd, då det ska underlätta för dig och din häst när ni kommer ut på tävlingar.
De övre avstånden kan du lätt minska ca 2 dm när du hoppar lite lägre men när du kommer upp på LB höjd (100 cm) behöver du ha de avstånden, travbommar o galoppbommar kan du ändra i all oändlighet och det är även bra för ditt framtida dressyrarbete, så du känner du kan samla eller rida hästen framåt.
Lycka till :D
 
Sv: Avstånd mellan hinder?

2 meter :o oj, det hade jag aldrig vågat försöka! :angel::rofl:
 
Sv: Avstånd mellan hinder?

Oj, tack så jättemycket för alla svar! :D:D:D Nu ska vi träna inför höstens alla hopptävlingar :D;)
 
Sv: Avstånd mellan hinder?

Vad kul! Du låter precis som jag! Har alltid gillat dressyr & uteritter och är lite småskraj för att hoppa. Dock har jag upptäckt att min donna tycker det är jättekul! Hon hoppar breda diken och slänger sig handlöst över stockar i skogen med mig på, ahh! :eek: Så det är nog bara till att lära sig! :rofl:
En kanske lite korkad fråga till er som är mer insatta i hoppning, men jag undrar varför hon "tar i för kung och fosterland" när hon ska över ett dike eller stock, alltså mycket högre & längre än hon behöver? Funderar på om det har att göra med att hon är grön och inte riktigt har koll? Har satt husse på att bygga hinder stöd och var precis påväg att leta upp en tråd om detta.Tack för alla avståndstipsen även om de inte var just till mig!
 
Sv: Avstånd mellan hinder?

1 galoppsprånk (kombination) = 6,5 m
6,5 är väl hstavstånd för ett galoppsprång? Min maxade D-ponny klarar knapt 5,5. hon måste ha typ 5,3 för att klara det :smirk:
 
Sv: Avstånd mellan hinder?

För stor hästar har man 7 m i en kombination och man tar bort en halvmeter för varje kategori (kan skilja mycket mellan b-ponny).
= 7 m stor häst
6.5 m D-ponny
6 m C-ponny
5-5.5 m B-ponny

Det är vad jag har på träningarna för mina ponnyer. och de klarar av det bra! :D
 
Sv: Avstånd mellan hinder?

Hej!
Cissi_K skrev att avstånden i en kombination men ett galoppsprång var 6.5 meter på LB nivå, alltså 1 meter för en d-ponny. Om din ponny knappt klarar 5.5 meter så kanske du ska fundera på vilken höjd du hoppar (ju lägre, desto längre avstånd mellan hindrerna och tvärtom) och vilket tempo du har. När du hoppar en hel bana är ju oftast tempot lite högre än om du endast hoppar kombinationen på en träning, och dessutom som den enda övningen.

Diana Dellberg
 
Sv: Avstånd mellan hinder?

kl

6.5 m för i galoppsprång?:o
oj.. det lät långt...
Min förra medis var 169 cm och 6 m var lagom för honom.. :o
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 360
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 238
Ridning Hej, Jag har en hopphäst som är av lite mindre storlek och har inte jättemycket hals samt byggd pyttelite i framvikt. Hon har en...
Svar
1
· Visningar
755
Senast: Ray
·
Hoppning Hej, har alltid haft detta problem med min ponny nu när jag tänker efter, jag tvekar bara lite och inte lika illa som jag gjorde förut...
Svar
0
· Visningar
1 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp