Avstånd på travbommar/tips för inbiten passare ?

L

Linivia

Jag undrar vad avståndet ska vara på bommarna då man ska träna traven?

Jag har en äldre "grisepassare" som jag nyligen köpt. Ingen har sett en travsteg på honom på mycket länge (minst 10 år...). Men över bommar har har det hänt att traven kommit fram :) . Tänkte nu göra att försök med detta och se hur det går. Jag rider annars mycket blandat; uteritter, dressyrövningar på plan och longerar ibland.

Jag vill inte heller utsätta hans gamla kropp för alltför hård och ny träning då han faktiskt är i den hedervärda åldern 24 år, men är annars pigg & glad och känns inte gammal.

Alla tips för att få fram traven på en mycket inbiten passare mottages tacksamt :bow: .
 
Sv: Avstånd på travbommar/tips för inbiten passare ?

Linivia skrev:
Jag undrar vad avståndet ska vara på bommarna då man ska träna traven?

Jag har en äldre "grisepassare" som jag nyligen köpt. Ingen har sett en travsteg på honom på mycket länge (minst 10 år...). Men över bommar har har det hänt att traven kommit fram :) . Tänkte nu göra att försök med detta och se hur det går. Jag rider annars mycket blandat; uteritter, dressyrövningar på plan och longerar ibland.

Jag vill inte heller utsätta hans gamla kropp för alltför hård och ny träning då han faktiskt är i den hedervärda åldern 24 år, men är annars pigg & glad och känns inte gammal.

Alla tips för att få fram traven på en mycket inbiten passare mottages tacksamt :bow: .

Försök att trava i mycket terräng! ;)
 
Sv: Avstånd på travbommar/tips för inbiten passare ?

Exakt samma fråga ställde jag under "hoppning". INte för att hästen jag skulle vilja ha lite travhjälp till är nån grisepassare, men han behöver "träna traven". Fick nedanstående svar;

"En jättebra bok med massor av tips och idéer samt avstånds"tabeller" finns i boken "hoppning enligt strömsholmsmetoden". Låna den på bibblan så får du mängder av tips och idéer på utprövade metoder. Jag använder massor av övningar därífrån på min pålla."

Men det kunde ju vara bra att veta vilken ungefärlig längd andra islandshästägare använder sig av.
/snöstorm
 
Sv: Avstånd på travbommar/tips för inbiten passare ?

I den här tråden har du avstånd och mer travtips.
 
Sv: Avstånd på travbommar/tips för inbiten passare ?

avstånd travbom för de flesta islandshästar är fyra fotlängder.

/Malin
 
Sv: Avstånd på travbommar/tips för inbiten passare ?

Freyr skrev:
avstånd travbom för de flesta islandshästar är fyra fotlängder.

/Malin

Jag har stl 38 i skor (om det gör någon skillnad) och jag har "bara" tre fotlängder till min häst som är 135 cm hög (bara för att jämföra) och hon har ändå skapliga steg. Det passar henne alldeles utmärkt.
Av alla islandshästar jag har longerat så är det ingen som jag behövt längre avstånd för, bara kortare.
Så Linivia, det är bara att prova sig fram tills man hittar rätt till just sin häst.
Lycka till.
// Cicci
 
Sv: Avstånd på travbommar/tips för inbiten passare ?

jag har stl 39, men det skall inte vara någon avgörande skilland och på samtliga av våra ridskolehästar (mellan 130-145 cm i mkh) har fyra fotlängder funkat bra, men visst det är säkert olika från häst till häst och hur energiskt man rider/hästen går i traven. Man får ju prova sig fram! :)

/Malin
 

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
4 966
Senast: Josofinito
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 539
Senast: Lager
·
V
Träning Har en arab hemma, ett sto som är nio år. Blerv inriden när hon var tre år och sedan dess inte gjort mycket, knappt blivit riden efter...
Svar
6
· Visningar
1 667
Senast: noble art
·
E
Islandshäst Hallå! (: Nu kommer alla som läst detta skriva "prata med en tränare" osv. Men kruxet är att jag nu behöver alla tips jag kan få, jag...
Svar
19
· Visningar
2 171
Senast: Naggur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp