Avstånd till livsmedelsfabrik

Terja

Trådstartare
Vilket är minimiavståndet (i meter) mellan en djurhållningsgård och en livsmedels”fabrik”? (Tillverkar torrmjölk och chokladpulver)

Vart hittar jag info om detta?

Moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel.
 
Sv: Avstånd till livsmedelsfabrik

Gröna ringen är gården och röda ringen är fabriken. Står t.o.m. Livsmedel på kartan. Uppskattat avstånd från tomtgränserna = 20 m. Uppskattat avstånd stall till fabrik = 100 m

screenshot085_53608120.jpg
 
Sv: Avstånd till livsmedelsfabrik

ingen aning, ring länsstyrelsen
 
Sv: Avstånd till livsmedelsfabrik

Säger som Anna 001 Ring länstyrelsen .

Varför undrar du ?
 
Sv: Avstånd till livsmedelsfabrik

eller ring kommunens miljö- och byggkontor. Skulle tro att det beror lite på hur det ser ut, närhet till vattentäkter, gödselhanteringen, vattendrag mm. Kanske mer att det i vissa fall blir restriktioner snarare än att det finns ett allmänt absolut minimiavstång
 
Sv: Avstånd till livsmedelsfabrik

Nu är det iofs ett tag sedan jag arbetade med EU livsmedlslagstiftning, men jag har svårt att se att det finns ett fastställt minimiavstånd. Det borde vara upp till fabriken att hålla sådan processtekninsk standard att de kan visa att luftburna kontaminanter inte påverkar deras produkter, alternativt att de inte innebär risk för konsumenter. Som Elin5 skriver är det mer sannolikt att man åker på restiktioner av andra orsaker, såsom vattentäkt etc
 
Sv: Avstånd till livsmedelsfabrik

Svarar alla.

Se annonsen här: http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/508091

Marknadsförs som hästgård men det kan ju vara svårt om man inte får ha hästar här...

Har mailat länsstyrelsen, får se om jag får svar.


Ring mäklaren, den ska veta och får inte ljuga det står ju hästgård och då ska man kunna ha häst, fråga också mäklaren om det finns begränsningar var hästarna får gå och beta.

Tänk också när ni köper gården att det ligger en kostnad på ca 70 000 till i vatten och avlopp som kommer att komma ganska direkt. Och det kan också vara så att ni själva får bekosta kravlandet till tomtgräns så räkna med att en del pengar till för det också.

Jag tycker att ni ska ta vattnet också och använda egna brunnen går ju aven om man har kommunalt avlopp, men skulle den sina så står ni ju utan vatten till djuren.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ca 20-30 meter mellan vattenutkastaren på huset och hästarnas vattentunna i stallet (beroende på om man räknar där slangen...
Svar
14
· Visningar
724
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 885
Senast: MJLee
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 803
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
848
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp