abc

Trådstartare
Om någon annonserar ut en boxplats och det står paddock finns i närheten.
Hur långt skulle ni tolka en sådan formulering?
 
Avståndet är 2,1 km ena vägen. Tycker det va i längsta laget för och kallas närheten. Är ju 4,2 km fram och tillbaks.
 
Om någon annonserar ut en boxplats och det står paddock finns i närheten.
Hur långt skulle ni tolka en sådan formulering?

Jag rider ibland i en paddock 1,5 km från stallet. Det är lagom att skritta fram, men jag vet inte om jag skulle kalla det "i närheten" i en annons. Troligtvis inte, skulle nog hellre formulera det som just "skrittavstånd" typ. "I närheten" tänker jag nog några hundra meter.
Men jag skulle inte anta något alls utifrån en sån text, kan ju lika gärna vara grannens paddock som hen inte lånar ut men som stallägaren säger att den finns.
 
Står det inte "på skrittavstånd" tolkar jag det som det är iallafall en 30+ minuter alt med släp.
 
Avståndet är 2,1 km ena vägen. Tycker det va i längsta laget för och kallas närheten. Är ju 4,2 km fram och tillbaks.

För mig beror det på hur vägen är dit. Är det en fin trygg väg att rida och min häst är i form så är det ju bara bra och trevlig uppvärmning. Men om det är längs med bilvägar (70-90-vägar) är det alldeles för långt och helt orelevant för mig att det finns en paddock i närheten...
 
Beror nog lite på "upplevd besvärlighet att ta sig dit", hur många stall/gårdar det är i närområdet typ, och hur ridvägen dit ser ut. Skriver någon så i en annons skulle jag tolka det som att vägen dit är helt okej att rida hela vägen. Det faktiska avståndet beror nog på området, behöver man rida genom hela byn känns det inte som "i närheten" även om det bara är 1km, rider man förbi två gårdar på en fin grusväg hade nog 4km känns som i "närheten".
 
Tycker jag också....intressant att alla tolkar så olika. 2 km är skritta/trava fram för mig, sen tränar man sen joggar/skrittar man hemåt. Superbra.

Där jag står nu måste jag in med hästen i släpet o åka 20-25 minuter för att komma till en ridbana, 2 km bort skulle kännas som rena lyxen....

Jag håller helt med dig. Men om de 2 km är längs med en trafikerad 70-90 väg så är det väldigt långa och obehagliga 2 km. Är det 2 km längs med fina och säkra ridvägar så är det ju lagom uppvärmning. Att folk tolkar olika beror nog vilket av de två alternativen man är mest van vid.
 
"Ute hela dagen!" "I närheten" "Vi hjälps åt med..."
Jag får spader på alla dessa tolkningstexter, hur svårt kan det vara att skriva 2km till ridbana. Hästarna går ute mellan 08:00 - 15:00, du har x antal pass i veckan.
I närheten för mig skulle vara skrittavstånd, skrittar gör man i runda slängar 5-10 minuter.
 
Jag håller helt med dig. Men om de 2 km är längs med en trafikerad 70-90 väg så är det väldigt långa och obehagliga 2 km. Är det 2 km längs med fina och säkra ridvägar så är det ju lagom uppvärmning. Att folk tolkar olika beror nog vilket av de två alternativen man är mest van vid.

Ja så är det naturligtvis.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Radannons Jag tänkte kolla om det är någon som kan tänka sig att hyra ut ett lämpligt boende/hus till min mamma där hon kan bo så länge hon klarar...
Svar
0
· Visningar
554
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 265
Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
743
Hemmet Jag har en tunn kofta i lammull/angora/nylon-blandning som jag skulle vilja skölja upp men på tvättrådet står det No Soaking. Ska jag...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Hat
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp