Hej. Jag undrar hur man lättats lär sig avstånden så man kommer rätt på hindrerna?💖
Träna för en duktigt tränare. Du behöver få kunskap både kring teorin men också lära dig känslan i kroppen. Det blir ännu bättre om du kan rida på en läromästare som kan ge dig stöd så du kan koncentrera dig på din sits och ditt lärande.
 
Håller med ovan.

Känsla för avståndsbedömning är en färskvara. Dvs man måste träna på det för att bli bra på det, och därefter måste man hoppa regelbundet för att bibehålla den känslan.

Det handlar mycket om takt, och hur bra man är på att reglera och bibehålla takten i galopp.
Hoppar du två hinder där det skall vara 6 normalstora galoppsprång emellan och du har hoppat det första hindret och är redan halvvägs till hinder 2 men du har bara hunnit räkna till 2 galoppsprång så vet du att du rider i alldeles för stor galopp och att avståndet kommer att bli fel. Där måste man ta ett beslut i att korta ned stegen och farten rejält för att få plats med resterande galoppsprång. eller ta ett beslut i att gasa på och därmed satsa på att rida på 5 språng istället för på 6 som egentligen är meningen, innan du är framme vid hinder nr. 2.

En jättebra övning för detta är just att ställa två små hinder efter varandra, mäta/stega upp så att det är 5-6 galoppsprång i mellan. Och så bestämmer man i förväg att "Nu skall jag rida på 5 galoppsprång emellan", "Nu skall jag rida på 6 språng", "På 3 språng" etc. Så att man lär sig reglera galoppen och också lär sig se när det blir tight/långt och därmed också kommer att lära sig att korrigera tempot för att komma rätt på det sista hindret.

Prata med din tränare och be att få öva på detta, och det kan också vara väldigt lärorikt att titta mycket på hoppning (TV funkar fint) för att se hur regleringen av tempot går till och hur olika proffsryttare kan välja att rida på olika antal språng mellan hindrena och ändå komma rätt. :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
952
Senast: Amanda_F
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 506
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp