Avstyckning (utbruten från Hög amortering eller ökat sparande?)

Om vi nu leker med tanken att både vi och bonden är överens om affären, vad är nästa steg? Det ska ju in ett ärende till lantmäteriet såklart men mer? Sambon snackade om att ärendet måste upp i rätten och att andra som bor runt omkring ska ha möjlighet att säga sin åsikt om avstyckning och lämna in eventuella klagomål osv innan avstyckningen kan vinna laga kraft?
 
Om vi nu leker med tanken att både vi och bonden är överens om affären, vad är nästa steg? Det ska ju in ett ärende till lantmäteriet såklart men mer? Sambon snackade om att ärendet måste upp i rätten och att andra som bor runt omkring ska ha möjlighet att säga sin åsikt om avstyckning och lämna in eventuella klagomål osv innan avstyckningen kan vinna laga kraft?

1. Ansök om förrättning
2. Vänta typ ett år på att det ska bli er tur
3. Vänta på att Lantmäteriet fattar beslut.

Det kan finnas fler berörda än er och bonden beroende på förutsättningarna. Finns det andra grannar, rättigheter, servitut eller samfälld mark som påverkas med andra inblandade tex.

Beslutet om avstyckning fattas av Lantmätaren. Sen kan en förrättning överklagas och då hamna i domstol. Inte annars.
 
1. Ansök om förrättning
2. Vänta typ ett år på att det ska bli er tur
3. Vänta på att Lantmäteriet fattar beslut.

Det kan finnas fler berörda än er och bonden beroende på förutsättningarna. Finns det andra grannar, rättigheter, servitut eller samfälld mark som påverkas med andra inblandade tex.

Beslutet om avstyckning fattas av Lantmätaren. Sen kan en förrättning överklagas och då hamna i domstol. Inte annars.
De grannar som finns är vi, bonden och vägverket, dvs grannar som har mark i tomtgräns med det stycket som avstyckningen gäller. Jag misstänker att det egentligen inte är någon annan som egentligen har någon större rätt att komma och gnälla om inte deras tomtgräns är berörd? Den enda specialaren jag känner till i dagsläget är att det är fiber nedgrävt på marken, i övrigt ska det inte finnas något vad jag kan tänka mig. Det är ingen utom bonden som använder marken på något sätt, inga genomfarter, inga avlopp eller liknande utan enbart fibern vilket inte torde bli några problem iom att vi inte ska bygga utan bara utöka gräsmattan.

Vet du hur mycket mätningar lantmäteriet gör? Sambon påstod att det görs dubbla mätningar, först mätning på den befintliga tomten och sen på den nya så att man får betala för inmätning två gånger a 40 papp per mätning.
 
De grannar som finns är vi, bonden och vägverket, dvs grannar som har mark i tomtgräns med det stycket som avstyckningen gäller. Jag misstänker att det egentligen inte är någon annan som egentligen har någon större rätt att komma och gnälla om inte deras tomtgräns är berörd? Den enda specialaren jag känner till i dagsläget är att det är fiber nedgrävt på marken, i övrigt ska det inte finnas något vad jag kan tänka mig. Det är ingen utom bonden som använder marken på något sätt, inga genomfarter, inga avlopp eller liknande utan enbart fibern vilket inte torde bli några problem iom att vi inte ska bygga utan bara utöka gräsmattan.

Vet du hur mycket mätningar lantmäteriet gör? Sambon påstod att det görs dubbla mätningar, först mätning på den befintliga tomten och sen på den nya så att man får betala för inmätning två gånger a 40 papp per mätning.

Man behöver inte vara rågranne (dvs ens tomtgräns påverkas) för att man ska vara berörd av förrättningen. Det kan finnas rättigheter eller servitut som berör någon av de två fastigheterna det ska regleras emellan som också berör tredje part. Det kan finnas gamla servitut och annat som ligger och "skräpar" som ingen har tänkt på de senaste 50 åren, men som påverkas av att fastigheten ändrar storlek eller området regleras från en fastighet till en annat. Det ingår i en förrättning att lantmätaren undersöker sånt.

Men nej, om det inte finns några "uppenbara" andra berörda så är ju sannolikheten väldigt liten att någon skulle ha något emot det.

Hur mycket mätningar Lantmäteriet gör beror helt på utgångsläget. Finns tydliga gränsmarkeringar, med vilken noggrannhet är de inmätta, råder det osäkerhet kring var gränserna ligger osv. Men ja om det inte är väldigt nya och exakta gränspunkter som Lantmäteriet redan har så kommer de mäta in både gamla och nya gränserna, det är ju så de vet hur mycket de olika fastigheterna ska ändras i storlek. Men det innebär ju nödvändigtvis inte att de åker ut två gånger.

Lantmäteriet har prisexempel på sin hemsida
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-fastighet/priser-och-prisexempel
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp