sandra_bure

Trådstartare
hej.. satt och skrev ett avtal precis.. har haft min häst på annons så nu är det en tjej som ska ha honom på prov nån månad. låter detta avtal bra. finns et nåt mer jag behöver ha med, eller som jag kankse ska ta bort? alla hjälp blir jag glad för!! eller har nån annat ett redan skrivit avtal som jag kan få ta del av?
överlycklig över all hjälp jag kan få. mvh sandra



Mellan ägaren: ________________________________________________________________________________________________
Namn Adress

_______________________________________________________________________________________________
Postnr Postadress Telefon

och hyrestagaren: ________________________________________________________________________________________________
Namn Personnr Adress

________________________________________________________________________________________________
Postnr Postadress Telefon

Gällande hästen: ___________________________________________________________________________________________________________________
Namn Regnr Kön Född

___________________________________________________________________________________________________________________
Härstamning

hästen uthyres till en kostnad av_____________from________________tom______________________eller enligt överenskommelse
parterna emellan.
Avtalet kan därefter förlängas eller sägas upp med en ömsesidig uppsägningstid om 2 månader/_________________________________


Under prövningstiden ska hästen finnas på en och samma adress. ______________________________________

_______________________________________

_______________________________________


Hästen hämtas av _____________________________datum_______________________

Hästen lämnas av _____________________________datum_______________________

hyrestagaren står för transportkostnader vid hämtning resp återlämnandet av hästen

1. hästen uthyres som sällskaps-lättridhäst
ej till tävling eller träning.
2. Hyrestagaren ansvarar för följande under uthyrningsperioden:
a) hästens hälsa och skyddar den mot skador. Vid behov (skada/sjukdom) skall veterinär kontaktas och skador behandlas. Hyrestagaren står för eventuella kostnader upp till försäkringens självrisk. Hyrestagaren står också för ev. transportkostnader till veterinär resp djursjukhus. Ägaren skall hållas informerad. Skada berättigar ej till nedsatt hyra eller hemsändande av ponnyn.
b) att hovvård sker med regelbunden verkning och vid behov skoning. Hästen verkades/skoddes senast den__________________ c) att avmaskning sker minst varje kvartal eller vid behov. Hästen avmaskades senast den_________med_____________________
d) att hästen utfodras med kraftfoder efter behov. Dagligen med hö.
e) att hästen får daglig utevistelse
f) Klipp ej man och svans!

3. Hästen är försäkrad i Agria. .
Ägaren/Hyrestagaren står för kostnaderna för försäkringen.

4. I STC register kommer hyrestagaren att stå som leasingägare för hästen.
5. Ägaren äger rätt att omgående häva avtalet och hämta hästen om hyrestagaren uppenbart brister i sina förpliktelser enligt punkterna ovan Vid vanvård har ägaren rätt att omedelbart återtaga hästen utan återbetalning av hyra och avkräva hyrestagaren ersättning som orsakats av vanvården.
6. Med hästen följer
a) följande utrustning________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________
Hyrestagaren förpliktigas att väl vårda medföljande utrustning och eventuella skador repareras/ersätts med likvärdig.
7. Ev. övriga överenskommelser: Hästen lämnas till hyrestagande i fint skick. Rund om magen och fin i pälsen. Inga skor. Ock behöver hästen skor sen när han ska börja ridas.
8. Detta avtal är skrivet i två exemplar varav parterna tagit var sitt.


___________________________________________den________________________________
Ort Datum


_________________________________________________ _________________________________________________________
Ägare Hyrestagare
 
Sv: avtal...

Låter bra men gör en veterinärbesikning innan han åker oxå så att det finns papper på att hästen är ok när du lämnade den.
 
Sv: avtal...

för det första skulle jag aldrig lämna iväg en häst på prov!!! vem ersätter vem om hästen blir obrukbar pga skada?

sen skulle jag ta bort att fodervärden stor för allt upp till självrisken. skulle hästen bli allvarligt sjuk så kan det ju hända att det går över taket och du då får stå för resten. mediciner och sådant täcker ju inte alltid försäkringen heller.

skriv inte över försäkringen på någon annan person utan låt isåfall denne betala via dig. skriv även in att det är du som får livförsäkringen om hästen dör och att fodervärden eller vad man nu ska kalla personen får ersättningen för veterinärvården.

om hästen tränas kan du ju dessutom inte hålla koll på!

har du avsikt att sälja hästen? varför isåfall inte sälja direkt innan du kanske får hem en skadad häst som du sedan inte kan sälja?

och som tidigare nämnt besikta hästen så att du får papper på skicket du lämnade den i och besikta hästen innan hemkomst också så står båda med ryggen fri när ni har papper på hästens skick.
 
Sv: avtal...

Jag hade aldrig lämnat ut på prov. Vad händer om hästen skadar sig allvarligt? Då finns risken att du får hem en jättedålig häst som du kanske aldrig får sålt o dessutom får betala massor i veterinär räkning.
 
Sv: avtal...

Liete funderingar:

* Känns lite luddigt att skriva att hästen inte får tränas. Att tränas är väl ganska individuellt för varje ryttare. Om du leder hästen och lär den stanna när du stannar, tränar du den då? Om du rider ett pass i padocken, tränar du den då? Om någon ger dig tips medans du rider, tränas den då? Jag tycker att det är för luddigt och för mig är all hantering av häsen en typ av träning, nästa person har nog en annan syn, en tredje person har en tredje syn osv... Väldigt individuellt.

* Klipp ej man och svans. Nehej, men om den släpar i backen då? Eller om jag rycker den då?

* Ägaren/Hyrestagaren står för kostnaderna för försäkringen. Jaha, 90-10, 50-50, 60-40? Vad kostar det till att börja med? Och vem står för om vården överstiger maxbeloppet?

Jag har själv haft min häst ute på foder och tycker att det känns mycket tryggare att själv betala för försäkringen och stå på den. Då vet jag att hästen är skyddad omnågot händer. Jag skrev in i mitt kontrakt att vi delade på självrisken om något hände, resten stog jag för. Man får inte bli dumsnål bara för att man inte har hästen hos sig.

* 5. Skriv hellre att du har rätt att hämta hästen omedelbart om något i detta avtal bryts, än att skriva "ovanstående" du missar ju faktiskt några rader.


Var medveten om att du tar en risk som lånar ut din häst på detta vis. Men det kan också vara ett bra sätt för att se om de nya ägarna och hästen passar ihop. Som de andra sa också, skriv något om vad som händer om hästen tex skulle bli obrukbar under vistelsen. Ev. kan du även lägga till att du alltid har rätt att hälsa på hästen under vistelsen.

Hoppas att allt går bra och att du hittar bra köpare! Lycka till!
 
Sv: avtal...

Efter alla trådar med misslyckade utlån av häst här på forumet så kan jag inte förstå att man vågar.

Låna inte ut hästen.

Låt dem komma och provrida hos dig så mycket de vill i en månad istället.Är det långt att åka låt dem komma en helg.......då hinner de rida fre-lör-sön.Borde vara tillräckligt för att få en vibb om man passar ihop.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 124
P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 456
Senast: Grazing
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 352
Ekonomi & Juridik Hej! Har precis skaffat medryttare till min häst. Och nu har jag skrivit ihop ett avtal, som jag ska ha. Tänkte bar fråga om ni kunde...
Svar
17
· Visningar
10 435
Senast: Linnea F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp