Bukefalos 28 år!

Avtalsbrott??

Texaz

Trådstartare
En klubb bestämmer sig för att handla profilkläder hos ett företag.
Enligt överenskommelsen ska klubben betala en avgift för schablon etc och gör så i slutet av januari. Avtalet som skrivs anger att leverantören ska leverera beställda produkter inom 4 veckor.
Efter fem veckor hör leverantören av sig (efter påtryckningar) och funderar över layouten, ett ok via mail ska räcka för godkännande.
Layouten godkänns och sen händer inget....
Åtta veckor efter senaste kontakten ringer klubben upp och undrar vad som hänt? Lustigt nog har allt PRECIS gått till tryckeri!
Två veckor går, samma svar vid påringning....
Nu har klubben tröttnat, då leverans inte skett innan tävlingssäsongen startat!
Avtalet sägs nu upp, pga att leverantören inte fullföljt.
OM inte avgiften betalas tillbaka, HUR ska klubben agera?
Finns olika förslag inom styrelsen, men jag vill rådfråga kunniga Buke :D
 
I avtalet anges följande

Från det att XXXX XXXXX fått in klubbens alla uppgifter, och uppstartsfakturan är betald, tar det maximalt fyra veckor innan klubbshopen är klar att använda.

Nu har det snart gått fyra månader.... Det handlar om broderad text, inget klubbmärke.
Som jag ser det har de brutit mot avtalet???

Uppstartsavgiften borde väl klubben kunna få tillbaka om företaget inte lever upp till SIN del av avtalet, eller har jag fel??
 
Är det bara schablon-/Klichékostnad som är betald? I så fall kan det mycket väl vara så att ni inte kan kräva den tillbaka, förutsatt att den finns.

Begär ut den och gå till nästa tryckare.
Så det är alltså helt ok att ta ut en saftig avgift och sen strunta i att leverera??
 
Så det är alltså helt ok att ta ut en saftig avgift och sen strunta i att leverera??

Det är tämligen krångligt och tidskrävande att göra en kliché (beroende givetvis på hur detaljerad loggan är och hur bra material man har att jobba med).

Företaget verkar ju vara enormt oseriöst men har de gjort klichén har de givetvis rätt att ta betalt för den arbetskostnaden (självklart ska ni ha klichén dock).
 
Det är tämligen krångligt och tidskrävande att göra en kliché (beroende givetvis på hur detaljerad loggan är och hur bra material man har att jobba med).

Företaget verkar ju vara enormt oseriöst men har de gjort klichén har de givetvis rätt att ta betalt för den arbetskostnaden (självklart ska ni ha klichén dock).

Använder man ens en kliché till broderad text? Är inte det bara till tryck?
 
Använder man ens en kliché till broderad text? Är inte det bara till tryck?

Är inte insatt i brodyrvärlden men det verkar ju som om företaget gjort ett arbete (kan man hoppas) för att ha en mall att jobba ifrån. Har de gjort det ska de ha betalt för det men också lämna över mallen eller vad det är.

*och jag blev nu väldigt sugen på att göra en egen logga och ha på mina arbetskläder :o*
 
Är inte insatt i brodyrvärlden men det verkar ju som om företaget gjort ett arbete (kan man hoppas) för att ha en mall att jobba ifrån. Har de gjort det ska de ha betalt för det men också lämna över mallen eller vad det är.

*och jag blev nu väldigt sugen på att göra en egen logga och ha på mina arbetskläder :o*

Ja, jag är med på att de har rätt att få betalt för utfört arbete men att beställaren äger resultatet (mall eller vad det nu kan vara), men jag fattar inte riktigt vad det är för mall/schablon/kliché som behövs för just broderad text... Jag säger inte att det inte finns, jag bara vet inte vad det kan vara.

*kom till broderitråden och fixa arbetskläder du :sneaky:*
 
En klubb bestämmer sig för att handla profilkläder hos ett företag.
Enligt överenskommelsen ska klubben betala en avgift för schablon etc och gör så i slutet av januari. Avtalet som skrivs anger att leverantören ska leverera beställda produkter inom 4 veckor.
Efter fem veckor hör leverantören av sig (efter påtryckningar) och funderar över layouten, ett ok via mail ska räcka för godkännande.
Layouten godkänns och sen händer inget....
Åtta veckor efter senaste kontakten ringer klubben upp och undrar vad som hänt? Lustigt nog har allt PRECIS gått till tryckeri!
Två veckor går, samma svar vid påringning....
Nu har klubben tröttnat, då leverans inte skett innan tävlingssäsongen startat!
Avtalet sägs nu upp, pga att leverantören inte fullföljt.
OM inte avgiften betalas tillbaka, HUR ska klubben agera?
Finns olika förslag inom styrelsen, men jag vill rådfråga kunniga Buke :D

Meddela företaget vilket krav ni har på dem, när det senast skall vara betalt och att om betalning inte sker lämnas det vidare till KF för indrivning. Bestrider företaget så kan ni antingen vända er direkt till tingsrätten för att fastställa fodran och sedan låta KF driva in eller först gå till KF som då låter ärendet vila tills tingsrätten kommit med sitt utslag. Innan man går vidare bör man dock noga kolla upp så att företaget inte är på obestånd utan verkligen har medel att betala med.

Om företaget gjort arbete ni har nytta av kan det vara på sin plats att betala för det men inte annars, det är deras förlust iom att det var företaget som bröt avtalet, det kan också vara så att ni har rätt till skadestånd utöver det ni betalat in.

Det är min bedömning :)
 
Om det enbart är text så behövs nog ingen inställning av maskinerna.

men är det en bild/klubbmärke så behöver maskinen nog programmeras/få en kliché?

Beroende på vad för slags maskin man använder så behövs ett brodyrkort.Ett sådant kort görs via dataprogram där man lägger in bla. antal stygn och klipp. Det finns "enkla" brodyrmaskiner ( en huvuds) som har en dator som klarar av att "omräkna" enkel text och en sådan broderar endast ett plagg i taget.
Sedan finns det större maskiner ( 4-8-10-12-16 huvuds ) som behöver ett digitalt brodyrkort för att kunna brodera flera plagg åt gången.
Ett brodyrkort görs av flera anledningar men en är att om kunden återkommer vid ett senare tillfälle och vill ha samma brodyr igen så finns kortet digitalt. Att göra kortet är alltså en engångskostnad.

Till TS vill jag bara säga:

OM du är missnöjd med firman och ett brodyrkort är gjort så skulle jag be att få "loggan/texten" digitalt och knata till en seriös firma. En seriös firma gör först ett kort och sedan ett prov som kunden ska godkänna,sedan görs hela beställningen inom avtalad tid!
 
Låter som ett större företag som broderar åt många men inte längre klarar av leveranserna.

Jag är glad att jag inte beställt föreningskläder, de kommer tydligen inte.
 
Så om de påbörjat arbetet (fyra månader försent) så måste vi ändå betala TROTS att de utlovat max fyra veckor???

Har varit skillnad om de redan från början angett att det var försenat, men inget har sagts utan de senaste veckorna när VI ringt upp har vi fått till svar att vi ska kunna beställa innan veckans slut... Och nej, vi kan fortfarande inte beställa:mad:

Jag anser att företaget bör stå för ev brodyrkort när de inte fullgjort SIN del av avtalet, men jag kanske tänker fel?? :confused::confused:
 
Något som iallafall jag har lärt mig är att kunden kommer i första hand och det gäller i alla lägen, även vid klagomål! Och som i TS fall så har hon all rätt i världen att klaga.

När jag får en kund så bokas ett brodyrkort,kortet görs och även en provbrodyr.Detta kan ta 1-5 arbetsdagar beroende på arbetsbörda. Kunden godkänner sedan arbetet och därmed kan resten fortskrida.Kunden har antingen egna plagg eller beställer något som vi har i lager,alternativt beställs från några av våra samarbetspartners och då är leveransen ca 5 dagar.
När brodyren är godkänd av kund och plaggen finns på plats(I det läget har kunden uppfyllt sin del i avtalet,utom slutbetalning förstås) så har vi 4 veckor på oss att leverera ,oftast går leveransen iväg inom 2 veckor.

Om det är en ny kund,eller en kund som är känd för att betala fakturorna sent så ska brodyrkortet betalas INNAN något annat görs. Det är bara en garanti för att vi ska få betalt för arbetet men det är kunden som äger kortet när det är betalt. De flesta väljer att lämna kortet i vårat arkiv eftersom de återkommer vid senare tillfällen och vill beställa mer men det händer att kunden begär att få kortet och då nekar vi inte.

Jag anser att TS firma inte har uppfyllt sin del av avtalet och därför har rätt att häva det.
Nu har jag har ingen aning om hur avtalet är skrivet och vad som står om själva brodyrkortet men om jag vore ni så skulle jag se till att få kortet!Det har ni ju betalat för vad jag förstår.
 
Så om de påbörjat arbetet (fyra månader försent) så måste vi ändå betala TROTS att de utlovat max fyra veckor???

Har varit skillnad om de redan från början angett att det var försenat, men inget har sagts utan de senaste veckorna när VI ringt upp har vi fått till svar att vi ska kunna beställa innan veckans slut... Och nej, vi kan fortfarande inte beställa:mad:

Jag anser att företaget bör stå för ev brodyrkort när de inte fullgjort SIN del av avtalet, men jag kanske tänker fel?? :confused::confused:

Fast startkostnaden lär ju vara för att göra brodyrkortet, dvs ett arbete har utförts (förhoppningsvis). Skulle ni inte få något kort kan ni givetvis begära tillbaka pengarna eftersom ni då inte fått något för dem.

Nu är ju jag en cynisk person så jag är inte övertygad om att det utförts något arbete alls med tanke på allt strul.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp