Avtalsenlig lön för ridnistruktör!?

chilling

Trådstartare
Hej!
Vad är en avtalsenlig lön för en ridinstruktör? Vart kan jag hitta siffror på löner? Är inte med i facket så där får jag inte ut några löneuppgifter utan att vara medlem.

Nåns om vet:confused:
 
Sv: Avtalsenlig lön för ridnistruktör!?

Jag har bara uppgifter från Hästskötare, men kanske kan ge en hint. Fast dom är från år 2004....skulle tro dom gäller än. Om inget nytt avtal trätt i kraft, fast då kan det inte handla om så många kr/ören.

Utan yrkesvana: 14705:-
2 års yrkesvana: 16045:-
3 års yrkesvana: 16590:-
5 års yrkesvana: 17065:-

Timlön

Utan yrkesvana: 84,50:-/h
2 års yrkesvana: 92,20:-/h
3 års yrksvana: 95,33:-/h
5 års yrkesvana: 98,10:-/h
 
Sv: Avtalsenlig lön för ridnistruktör!?

Hej!!
ok, tack så mycket!

Vart har du fått tag i dessa siffror?
 
Sv: Avtalsenlig lön för ridnistruktör!?

Nämen det är ju från en enkät dom tagit siffrorna Så här står det ju:

Efter avslutad utbildning får hippologerna enligt enkäten i genomsnitt 17 000 till 22 000 kronor i lön, även om det naturligtvis finns de som ligger både högre och lägre. Ofta förekommer extra löneförmåner i form av t ex subventionerade boxplatser.
 
Sv: Avtalsenlig lön för ridnistruktör!?

Ja, enkäten är gjord av SLU och texten ligger på den sida jag skrev. Det kan ju vara ett riktmärke om man ska begära lön.

Om man räknar på löner från 2004 så får man lägga på ca 2% per år, ska man förhandla lön i dag så ska du nu ha 2006 års lön.
 
Sv: Avtalsenlig lön för ridnistruktör!?

Är du medlem där? Sjutton att man gick ur facket...
 
Sv: Avtalsenlig lön för ridnistruktör!?

Ja, än så länge är jag medlem. Men har ansökt om utträde. Men å andra sidan, jag är medlem i Kommunal men jobbar under Fastighet ;)

Men det är väl bara att ringa...svara på frågor måste dom väl kunna ändå oavsett man är medlem eller inte. För hur ska man då kunna veta om man vill jobba under deras brancher om man inte får reda på löneutvecklingen ?!
 
Sv: Avtalsenlig lön för ridnistruktör!?

Tro mig, jag har ringt och de lämnade inte ut uppgifter efterom jag inte var medlem. Jag ska ringa igen och hoppas på att få prata med en annan människa som kanske är trevligare:devil:
 
Sv: Avtalsenlig lön för ridnistruktör!?

Jag ringde kommunal för ett par år sedan då jag var med och drev ett stall med två anställda. Säg att du är arbetsgivare så svarar de på dina frågor om lönerna.
 
Sv: Avtalsenlig lön för ridnistruktör!?

Men det är väl bara att ringa...svara på frågor måste dom väl kunna ändå oavsett man är medlem eller inte. För hur ska man då kunna veta om man vill jobba under deras brancher om man inte får reda på löneutvecklingen ?!
Om de fungerar som det gamla lantarbetarförbundet gjorde när det begav sig så lämnar de inte ut någonting till den som inte är medlem.....
 
Sv: Avtalsenlig lön för ridnistruktör!?

Mynta2 skrev:
Men det är väl bara att ringa...svara på frågor måste dom väl kunna ändå oavsett man är medlem eller inte. För hur ska man då kunna veta om man vill jobba under deras brancher om man inte får reda på löneutvecklingen ?!


Generellt för alla fackförbund är ju att de hjälper sina medlemmar, dvs de som betalar medlemsavgiften.
 
Sv: Avtalsenlig lön för ridnistruktör!?

Mynta2 skrev:
Men det är väl bara att ringa...svara på frågor måste dom väl kunna ändå oavsett man är medlem eller inte. För hur ska man då kunna veta om man vill jobba under deras brancher om man inte får reda på löneutvecklingen ?!

Jag har också fått löneinformation från Kommunal (via mail) utan att jag är medlem, så det går!
 
Sv: Avtalsenlig lön för ridnistruktör!?

Fast jag har fått massa löneinformation från Fastighetsanställdas förbund, trots att jag inte är medlem. Så det beror helt på vilken surtant man pratar med tror jag...eller det verkar ju som så.
 
Sv: Avtalsenlig lön för ridnistruktör!?

Här är aktuella löner för ridinstruktör, gäller tom 2007-03-31:

MÅNADSLÖN

Med 2 års yrkesvana: 16 525
Med 3 års yrkesvana: 17 070
Med 5 års yrkesvana: 17 545

TILLÄGG:

Tillägg för arbete på obekväm arbetstid: 30 kr/timme
Lönetillägg för gamla RIK II, godkänd: 250 kr/ månad
Lönetillägg för nuvarande RIK: 349 kr/månad
Lönetillägg gamla RIK III: 406 kr/månad
Om man gjort diplomeringen för ridinstruktör: 499 kr/månad
Om man gått hipp: 603 kr/månad

Lektionstillägg: 12-13 kr extra/timme

Lönen baseras ju ofta mycket på tillägg så det blir oftast betydligt högre än vad grundlönen låter!
 
Sv: Avtalsenlig lön för ridnistruktör!?

I senaste Kommunal står följande artikel:

Enligt Kommunals avtal för stallpersonal och ridinstruktörer vid ridhusföretag varierar lönen beroende på ålder.
Så här ser lönerna ut: 16 år minst 10835:- i månaden, 17 år minst 11980:- i månaden och 18 år och äldre minst 15105:- i månaden. Utöver detta ska OB-ersättning betalas ut med 31:- per timme före klockan 07,00 och efter klockan 17,30. Semesterersättning ska betalas ut med 13 procent av intjänad lön, inklusive OB-ersättning. Intjänad semesterersättning kan antingen betalas ut månadsvis eller som en klumpsumma.

Allt detta gäller BARA om arbetsgivaren har kollektivavtal med Kommunal. Annars riskerar de att bli helt rättslösa....

Artikeln vände sig främst till de som tar sommarjobb...men gäller princip alla som ska jobba inom stall.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 147
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 009
Skola & Jobb Någon som jobbar som Djurvårdare nivå 2 på veterinärklinik och kan berätta på ett ungefär vad lönen ligger på? När jag googlar...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 656
Senast: kanelsvans
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp