Avtalstid / uppsägningstid fodervärdsavtal

Nominous

Trådstartare
Jag har aldrig förstått meningen med avtalstid när man har uppsägningstid i ett fodervärdsavtal. Kan någon hjälpa mig att reda upp detta? Jag ska så småning om lämna ut en häst på foder och behöver greppa detta.
Om man sätter ett år som avtalstid och ofta brukar det stå tex att om inget annat bestäms så förlängs avtalet ett år om det inte sägs upp vid utgången av avtalstiden osv..
Men sen har man ju ofta också 1 eller 2 månaders uppsägningstid åt vardera håll.

Varför har man båda delar? Om jag lämnar ut hästen på avtalstiden ett år och med 1 månads uppsägningstid, får jag säga upp avtalet efter 3 månader om det inte känns bra eller jag ångrar mig? Eller är det bara vid kontraktsbrott jag får säga upp det innan avtalstiden gått ut? Men vid kontraktsbrott borde det väl bli omedelbar uppsägning?

Om jag inte får säga upp hästen innan året har gått för att fodervärden har rätt till sitt år även om jag vill säga upp det så känna ju uppsägningstiden onödig?

Hur löser ni det? Det är en lite speciell häst jag ska låna ut (därav vågar jag inte sälja som första steg men foderavtalet kan leda till det) och jag är rädd att det inte känns bra och jag inte får hämta hem hästen. Så jag isåfall sätta 3 månader som avtalstid som förlängs med 3 månader hela tiden eller hur gör man?
 
Om inte avtalet sägs upp till avtalstidens utgång med en månads uppsägningstid innebär att avtalet måste sägas upp minst en månad innan det löper ut annars förlängs det automatiskt.

Men ni behöver inte ha ett sådant avtal utan kan själv bestämma villkoren och vill du tex. ha rätten att hämta hem hästen omedelbart om du inte tycker det funkar och fodervärden går med på ett sådant villkor kan man mycket väl ha det så.

Jag tycker själv att tre månader är alldeles för lång tid.
 
Kan lägga till att problemet med om fodervärden bryter mot villkor i avtalet, ex.v. om skötsel, och du därför vill hämta hem hästen är att du måste kunna bevisa det och det kan vara väldigt svårt och leda till komplicerade juridiska tvister.
 
Som sagt, du behöver inte skriva nåt "avtal på ett år", det är ju lite för att försäkra sig om att varken ägaren kommer åkandes månad tre, och ska ha tillbaka hästen Eller fodervärden kommer farandes med hästen till en ägare utan stallplats månad två. Så att skriva på ett år är lite Win-Win-tanke.

Du skriver som du vill.
 
Okej. Men varför har man då egentligen avtalstid om tex 1 år om ägaren ändå kan säga upp hästen efter 3 månader och hämta hem den efter uppsägningstidens slut? Känns som tills vidare med uppsägningstid hade vart mer klart om vad som gäller?
 
Okej. Men varför har man då egentligen avtalstid om tex 1 år om ägaren ändå kan säga upp hästen efter 3 månader och hämta hem den efter uppsägningstidens slut? Känns som tills vidare med uppsägningstid hade vart mer klart om vad som gäller?
Klarheten är lika stor däremot behöver man förstå konceptet. Vad man väljer beror på preferenser. Som fodervärd så vill man kanske inte investera i utrustning veterinärbesiktning, anmäla sig på terminens hoppkurs och köpt ridhuskort för ett år för att bli av med hästen efter en månad. Man vill ofta kunna planera. Och ägaren är kanske inte intresserad av att få hem hästen efter 3 månader lagom till stallsäsongen och höstkylan för att foderväden egentligen ville ha en sommargäster och inte alls ha hästen under hela året.
 
Jag har min lite speciella fux tant ute på foder nu (och har varit i ca 1,5 år). Vi har ett löpande kontrakt med ömsesidig uppsägningstid på 1 månad. Men jag skulle inte vilja ha det så ifall jag inte har möjlighet att ta hem henne utan problem (har möjlighet att stalla upp hos mina föräldrar tills jag har löst det på något annat sätt).

Så i detta fallet så kändes det som en trygghet för mig speciellt i början tills man såg att det fungerade bra. Har haft turen att hitta en fantastisk fodervärd som tycker om hästen för den rödhåriga tant hon är.
 
Okej. Men varför har man då egentligen avtalstid om tex 1 år om ägaren ändå kan säga upp hästen efter 3 månader och hämta hem den efter uppsägningstidens slut? Känns som tills vidare med uppsägningstid hade vart mer klart om vad som gäller?
Normalt kan man inte säga upp avtalet och hämta hem hästen innan det gått ett år, en del tror det bara för att det står uppsägningstid 3 mån men det är som jag skrev tre månader innan avtalstiden går ut som uppsägningen måste göras annars förlängs avtalet med ett år.

Precis som du skriver är ett tillsvidareavtal med tre månaders uppsägning det man då är ute efter.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 343
Senast: animalasia
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 859
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 978
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 831
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp