Avtrubbade hästar mentalt som ägaren tror mår bra?

Absolut och jag har inte sagt att det är optimalt men jag säger emot ditt påstående att alla hästar som inte går i enorma hagar med flock blir avtrubbade och tappar sin personlighet
Vart har jag påstått att alla hästar som står mycket på box och i små hagar eller hela dygnet på box blir avtrubbade?
Det är extremt svårt att diskutera med folk som inte läser vad jag faktiskt skriver.

Jag har frågat om alla dessa hästar verkligen mår bra, och sagt att många verkar bara stå och glo.
 
Okej korkad var ett dåligt valt ord. Men även om jag skulle välja ”ägaren förstår inte” eller ”ägaren ser inte” så blir det ju samma poäng. Ägaren, som man kan anta faktiskt känner hästen, vet sämre än den som utifrån har bestämt sig för att hästen mår dåligt. Jag tycker det är osmakligt och reagerar eftersom det är ett beteende som dyker upp ganska ofta.

Nej jag tycker självklart inte att det är ok att ha häst på box dygnet runt (om man inte måste såklart pga skada eller dylikt). I trådstarten beskrevs ju dock en häst som får gå ut.
Jag vet inte om jag trampade på en öm tå, men du verkar tolka mina inlägg väldigt personligt?

Ägaren gör troligen det ägaren har lärt sig är rätt och är det bästa för hästen, men det behöver inte betyda att det är rätt eller det bästa. Forskning och utveckling går framåt, men inte alla som lär ut som hänger med i utvecklingen utan fortsätter lära ut gamla metoder.

Jag tycker en liten hage på 15x20 meter inte kan räknas som utevistelse/hage eftersom hästen inte kan sträcka ut sig i varken trav eller galopp i en så liten hage, hästen kan bara ta ett par steg i trav/galopp och sedan är hästen framme vid staketet.
 
Vart har jag påstått att alla hästar som står mycket på box och i små hagar eller hela dygnet på box blir avtrubbade?
Det är extremt svårt att diskutera med folk som inte läser vad jag faktiskt skriver.

Jag har frågat om alla dessa hästar verkligen mår bra, och sagt att många verkar bara stå och glo.
Varför så arg?
Om det är så att det är sommar och dom bara har den där lilla hagen du beskriver så kanske du bara råkar se när dom bara står, vad ska dom annars göra menar du?
Dom är nog vana med att stå där helt enkelt.
 
Jag vet inte om jag trampade på en öm tå, men du verkar tolka mina inlägg väldigt personligt?

Ägaren gör troligen det ägaren har lärt sig är rätt och är det bästa för hästen, men det behöver inte betyda att det är rätt eller det bästa. Forskning och utveckling går framåt, men inte alla som lär ut som hänger med i utvecklingen utan fortsätter lära ut gamla metoder.

Jag tycker en liten hage på 15x20 meter inte kan räknas som utevistelse/hage eftersom hästen inte kan sträcka ut sig i varken trav eller galopp i en så liten hage, hästen kan bara ta ett par steg i trav/galopp och sedan är hästen framme vid staketet.
Inga ömma tår och inget personligt. Jag känner bara igen inställningen och den är rätt trist.
 
Inga ömma tår och inget personligt. Jag känner bara igen inställningen och den är rätt trist.
Jag tycker det bara är positivt att ifrågasätta så det inte blir normaliserat..visserligen är det redan alldeles för normaliserat..att hästar står för mycket på box och inte får komma ut och röra sig efter eget behag.

Jag kan förstå att alla inte har alla oändliga val av uppstallning och livet är inte perfekt och ibland måste man stå i stall man kanske inte vill stå i men man kan iallafall erkänna att det inte är positivt för hästarna även ifall dom är såpass snälla och går med på mycket och att deras krav på utrymme sänks mer och mer.

Hästar måste faktiskt ge upp otroligt mycket av sitt liv till oss och många accepterar det och "ger upp" sin egen vilja och anpassar sig lätt medans vissa hästar inte gör det. För det föds ingen häst med en vilja i livet att styras helt och hållet av oss. Det är någonting som vi får dom till att göra och vi får dom till att acceptera det på gott och ont.

Pga att dom gör så otroligt mycket för oss så tycker jag att vi har ett ännu större ansvar att ge dom det dom behöver.
 
Jag tycker det bara är positivt att ifrågasätta så det inte blir normaliserat..visserligen är det redan alldeles för normaliserat..att hästar står för mycket på box och inte får komma ut och röra sig efter eget behag.

Jag kan förstå att alla inte har alla oändliga val av uppstallning och livet är inte perfekt och ibland måste man stå i stall man kanske inte vill stå i men man kan iallafall erkänna att det inte är positivt för hästarna även ifall dom är såpass snälla och går med på mycket och att deras krav på utrymme sänks mer och mer.

Hästar måste faktiskt ge upp otroligt mycket av sitt liv till oss och många accepterar det och "ger upp" sin egen vilja och anpassar sig lätt medans vissa hästar inte gör det. För det föds ingen häst med en vilja i livet att styras helt och hållet av oss. Det är någonting som vi får dom till att göra och vi får dom till att acceptera det på gott och ont.

Pga att dom gör så otroligt mycket för oss så tycker jag att vi har ett ännu större ansvar att ge dom det dom behöver.
Jag har inga problem om mm ifrågasätter hagstorlek eller liknande. Är just det här ”hästen vantrivs men ägaren förstår det inte” som jag stör mig på. Det finns ju såklart sådana situationer, tex med ovana hästägare och liknande men det finns ibland en tendens att inte ens vilja se att hästar kan trivas under olika förutsättningar.
 
Jag har inga problem om mm ifrågasätter hagstorlek eller liknande. Är just det här ”hästen vantrivs men ägaren förstår det inte” som jag stör mig på. Det finns ju såklart sådana situationer, tex med ovana hästägare och liknande men det finns ibland en tendens att inte ens vilja se att hästar kan trivas under olika förutsättningar.
Fast jag tror för många lever i förnekelse när det gäller det där och intalar sig att hästen mår bra för att alternativ inte alltid finns och man vill så otroligt gärna att hästen ska må bra, såklart.

Sen så får man ju kanske ta en tanke också till varför en häst har kommit till det stadiet att den kräver så lite för att må bra. För som sagt, en häst föds inte sådan att den tycker om dom förhållandena med så mycket boxtid och så lite egentid att få röra sig som dom vill, dom vänjer sig vid dom förhållandena och accepterar det och dom flesta hästars krav i livet sänkts mer och mer. Och med det så tror jag att många hästars personligheter suddas ut tyvärr. Eller iallafall så tar det udden av deras personlighet, många till den grad att dom blir "tråkiga" och lite uppgivna och vissa även lite avtrubbade.
 
Fast jag tror för många lever i förnekelse när det gäller det där och intalar sig att hästen mår bra för att alternativ inte alltid finns och man vill så otroligt gärna att hästen ska må bra, såklart.

Sen så får man ju kanske ta en tanke också till varför en häst har kommit till det stadiet att den kräver så lite för att må bra.

Bra slutsats. Jag blir galen på att hästvärlden är så otroligt långsamma på att ta till sig grundläggande fakta om arten häst. Det är ju bara laglig att stänga in dem på box för vår bekvämlighets skull av gammal vana. Så urbota trångsynt att försvara något man lärt hästen rakt emot dens natur som att det till och med skulle vara något den själv föredrar. Pinsamt imo och jag skäms fasen själv över att ha haft häst på box nattetid under större delen av mitt hästliv. Att hålla hästar ensamma ska vi inte ens tala om.
 
Inga ömma tår och inget personligt. Jag känner bara igen inställningen och den är rätt trist.

Ja jösses vilken trist inställning att tro att bristen på tillgodosedda grundläggande behov kan täckas promenader, leksaker i box/hagruta, hård träning osv.

Inte specifikt riktat till dina inlägg såklart utan jag känner bara igen inställningen och den är rätt trist, eftersom den går ut över så otroligt många hästars livskvalitet.
 
Varför så arg?
Om det är så att det är sommar och dom bara har den där lilla hagen du beskriver så kanske du bara råkar se när dom bara står, vad ska dom annars göra menar du?
Dom är nog vana med att stå där helt enkelt.
Inte arg, bara tydlig eftersom du inte verkar läsa vad jag faktiskt skriver.
En häst i en normalstor hage betar, skrittar, springer, busar, vilar, osv. De ska utföra naturliga beteenden, det är det normala. Att stå och glo är inte normal, men kan absolut bli en vana eftersom hästen inte kan göra något annat än just stå och glo...
 
Jag tycker inte att det är bra hästhållning att ha dem på box/i minihage majoriteten av tiden men mina som alltid har hagar på ett par hektar spenderar också en stor del av dagarna med att "stå och hänga" i favorithörnet i hagen eller i lösdriftshallen trots att det finns gott om bete och skog i andra delar. Så just att hästarna ser slöa ut i stallet/hagen känns som en dålig indikator på hur de faktiskt mår. Visst brukar mina klia på varandra, äta och leker ibland också, speciellt de yngre, men huvudsysselsättningen är helt klart att stå och vila även fast det finns gott om alternativa sysselsättningar. Och jag är hyfsat säker på att mina inte vantrivs utan att jag förstår det, den äldre brukar lösa sånt genom att hoppa ut ur hagen/boxen om det inte passar henne att vara där....
 
Ingen idag tycker det idag är okej med burhöns.
En hel del tycker dom flesta djurparker har små inhägnader och frågar sig om det är rätt trots beriking.
Ingen skulle tycka det var okej med att bura in katter eller hundar flera timmar om dygnet.

Medan med hästar lyfter få på ögonbrynen över hästar som står på box 16 timmar och går själv i en liten hage helt utan hänsyn till hästens behov:cry::cry::cry:
 
Klart att hästar behöver få röra sig samt ha stimulans. Sen finns det olika sätt att lösa det. Bor nära ett stall med den gamla typen av hästhållning. Hästarna vid mig går ut 7 timmar dag i liten ruta och sen in i box. Ägarna ser aldrig hur uttråkade dom är utan tar hästen ur box, rider i ridhuset och åker hem. Kl 11,30 börjar alla hästar bli oroliga. Väver, gräver i sanden, hoppar upp o ned. För det är lunch kl 12. 15,30 likadant då dom ska in. Deras stimulans består av bli ledd ut och in i hagen samt fodring ett antal ggr. Det som gör mig ledsen är att dom står där hela året och att hagarna klipps med gräsklippare för att se snygga ut då inga hästar får beta. Nu är det varit så varmt så är det samma klockslag som gäller trots 30 grader varmt ingen skugga eller vindfläkt. Hela hästhållningen är uppbyggd på människans bekvämlighet. Men det börjar hända saker även i hästhållningen. Hästar på sk hög nivå går på lösdrift där hage hänger ihop med egen box. En del går med annan häst. Finns en anledning till att luftvägsproblem är nr 2 efter hälta när det gäller skador. Det rör på sig när det gäller djurhållning generellt, men det går långsamt i hästvärlden.
 
Bra slutsats. Jag blir galen på att hästvärlden är så otroligt långsamma på att ta till sig grundläggande fakta om arten häst. Det är ju bara laglig att stänga in dem på box för vår bekvämlighets skull av gammal vana. Så urbota trångsynt att försvara något man lärt hästen rakt emot dens natur som att det till och med skulle vara något den själv föredrar. Pinsamt imo och jag skäms fasen själv över att ha haft häst på box nattetid under större delen av mitt hästliv. Att hålla hästar ensamma ska vi inte ens tala om.
Jo men verkligen, det är svårt att ändra vanor men samtidigt så är ju ett första steg att faktiskt se problemet och vad vi gör mot hästarna. Att förstå hur faktiskt förmodligen skadad mentalt en häst har blivit som inte längre protesterar mot att aldrig få röra sig av egen fri vilja och accepterar ett liv i liten grushage och box.

Men som sagt, jag förstår att lösningar inte alltid är möjliga och jag förstår att folk oftast gör så gott dom kan men att förneka att hästar i sådana situationer faktiskt förmodligen inte mår helt bra, det är galet. Vi måste bli bättre på att faktiskt lyssna på och se vad hästarna vill och mår bra av, vi måste ha en ge och ta relation till hästarna. Vi använder och rider och får så mycket kärlek av dom och dom anpassar och ställer upp på allt vi vill så det minsta vi kan göra för dom är att låta dom ha ett eget liv i hagarna iallafall.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 101
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp