Avvänja föl före tre månaders ålder?!

Klotterplnk

Trådstartare
Den eviga diskussionen om när man ska och inte ska avvänja föl, jag vet, men jag reagerade så starkt just den här gången.
Det är väl allmänt känt att hästhållning skiljer sig på olika håll i världen, men nu idag såg jag att ett stuteri i USA ska skicka iväg sitt knappt tre månaders föl till andra sidan kontinenten, avvant och klart. I mina öron låter det här helt absurt, så jag läste på lite mer och även på olika amerikanska och engelska forum. Tydligen blev detta föl taget direkt från sin mamma när han var 2,5 månad, alltså de blev direkt satta i olika box, och hage har de knappt tillgång till av vad jag har förstått det..(så fölet skuttar alltså runt ensam i sin box utan fönster 24h om dygnet) Och enligt forum finns det tydligen veterinärer som rekommenderar människor att avvänja sina föl vid 8(!!) veckors ålder för att "de är för stora och välutvecklade" för sin ålder, och de förväntas alltså äta hö och foder som en äldre häst och mjölkersättning är inget att tänka på..
Jag reagerar så himla starkt på detta, speciellt med hur vår syn på saken ser ut här i norden och om man tänker på att föl i det vilda avvänjs av sin mamma vid 8-10 månaders ålder och även senare.. Min mening är alltså inte att hänga ut dessa människor utan jag vill veta vad ni tycker om den här saken? det spelar ju ingen roll vad vi tycker för alla har sin egen åsikt och gör utifrån det, men är det bara i mina öron det här låter helt oresonligt och sjukt? Men vad tror ni skillnaden i beteende och humör hos hästar som avvänjs så tidigt skiljer sig med en häst som fått gå med sin mamma till, låt oss säga 8 månader?
 
Det säger väl sig själv att det aldrig är bra att vänja av föl vid den åldern.
Men sen vad det blir av fölet i framtiden beror ju väldigt mycket på vad som händer längs vägen.
Avvänjning vid så tidig ålder är ju högst jämförbart med föl som förlorar sin mor i likvärdig ålder.
De två viktigaste sakerna är att näringsbehovet tillgodoses och att den får lära sig att den är en häst genom att umgås med och fostras av andra hästar.
Och, med den kunskap vi har idag, vet vi att fölet inte tillgodogör sig näring från grovfoder i någorlunda vettig omfattning förrän bortåt 8-10 månaders ålder. Och att det visst kan funka med en annan häst som hästförebild och fostrare, bara det är en häst...
 
Den eviga diskussionen om när man ska och inte ska avvänja föl, jag vet, men jag reagerade så starkt just den här gången.
Det är väl allmänt känt att hästhållning skiljer sig på olika håll i världen, men nu idag såg jag att ett stuteri i USA ska skicka iväg sitt knappt tre månaders föl till andra sidan kontinenten, avvant och klart. I mina öron låter det här helt absurt, så jag läste på lite mer och även på olika amerikanska och engelska forum. Tydligen blev detta föl taget direkt från sin mamma när han var 2,5 månad, alltså de blev direkt satta i olika box, och hage har de knappt tillgång till av vad jag har förstått det..(så fölet skuttar alltså runt ensam i sin box utan fönster 24h om dygnet) Och enligt forum finns det tydligen veterinärer som rekommenderar människor att avvänja sina föl vid 8(!!) veckors ålder för att "de är för stora och välutvecklade" för sin ålder, och de förväntas alltså äta hö och foder som en äldre häst och mjölkersättning är inget att tänka på..
Jag reagerar så himla starkt på detta, speciellt med hur vår syn på saken ser ut här i norden och om man tänker på att föl i det vilda avvänjs av sin mamma vid 8-10 månaders ålder och även senare.. Min mening är alltså inte att hänga ut dessa människor utan jag vill veta vad ni tycker om den här saken? det spelar ju ingen roll vad vi tycker för alla har sin egen åsikt och gör utifrån det, men är det bara i mina öron det här låter helt oresonligt och sjukt? Men vad tror ni skillnaden i beteende och humör hos hästar som avvänjs så tidigt skiljer sig med en häst som fått gå med sin mamma till, låt oss säga 8 månader?

Det klart att det blir skillnad om man vänjer av vid 2,5 månader mot ex 8 månader. En 2,5 månaders är inte klar för att vara utan stoet. Även om de överlever.
 
Vad jag är ganska säker på är att alla dessa fölen har magsår eller början till det. Vilket kommer att leda till problem som krubbitning, stressat temperament, dålig mage m m.
Det är ju inte så länge sedan man i USA i stor utsträckning använde diverse tvångsmetoder vid inridning heller. Monty Roberts var ju revolutionerande när han kom med sina mjuka metoder. Därför misstänker jag att det är en kvarleva av forna tidershästhållning och att man kanske kommer att inse att det inte är så bra med tiden.
 
2,5 månader är ju tidigt, som sagt, men det är inte så vansinnigt länge sedan den gängse rekommendationen för avvänjning, i vår egen del av världen, var vid 4-6 månaders ålder. Mina första föl (födda typ 93-97) vandes av vid 4-5 månader och tja, de överlevde i alla fall...
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
580
Senast: Ketrawzc
·
Relationer Jag velar fram och tillbaka i en relation just nu om hur jag ska göra. Börjar från början.. Vi träffades ganska snabbt efter att jag...
2
Svar
39
· Visningar
5 054
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 230
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 106
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp