Avvänjing

S

solbacka1

Har ett sto och ett hingstföl. Nu behöver jag råd om hur avvänjingen ska gå till. Olika hagar är inget problem. Sen skulle jag gärna vilja ha dem i samma hage igen.
Sen undrar jag hur länge kan de gå ihopa om han inte har blivit kastrerad. :confused:
 
Så här hade jag gjort.....

Ställ föet i en gemensam (stor) box nattetid, låt mammorna stå själva i sina boxar. Se till att fölen har varsinn ikrubba i gemensamma boxen, tillräckligt med vatten och hö förståss.
Dagtid låter Du fölen gå med mammorna i c:a 14 dagars tid.
Det var etapp ett....

Etapp två, då gör Du ovan, MEN dagtid går de två fölen ihop i EN hage och stona i en annan. Rejält staket förstås.
Detta under 14 dagar upp till 3-4 veckor sammanlagt. Under tiden sinar Du av stona helt, d.v.s. ta bort deras kraftfoder.

Därefter kan Du nog släppa in fölen i flocken igen, men se till att stona sinat ur helt och hållet. Så det kan ta längre tid, beroende på hur snabbt de sinar av.

Hingstföl kan bli könsmogna redan från 8 månaders ålder, men Du bör ju vänta med kastrering tills han är minst 12 månader gammal och att båda kulorna trillat ned. Så har Du en kompis (äldre valack, annat sto än mamman) som han kan gå med sedan tills han är kastrerad så låt honom göra detta...Risken för tjuvbetäckning ökar ju med tiden. Stofölet kan gå i flocken sedan stona sinat helt.

Lycka till
 
Jag var otydlig i min förfrågan.
Stoet var mamman och jag har bara dessa två hästar. ;)
 
OK, har Du ingen annan häst i stallet än dessa två?!
För fölet behöver en kompis. Jämngammal eller äldre spelar mindre roll, men det är synd att ha honom ensam under avvänjning....
F.ö. kan Du annars gå tillväga som jag beskrev, men han behöver en kompis i hagen under tiden stoet skall sina.....
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 060
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
552
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 449
Senast: BernT
·
Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
923

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp