Avvänjning- stereotypa betéenden i framtiden

axel

Trådstartare
Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl.
Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow:

"Berger (1986) fann att de flesta föl avvänjs mellan 9 och 12 månaders ålder, oberoende av kön. De gånger stoet inte var dräktigt på nytt avvandes fölet först vid 16 månaders ålder."

" Det har visat sig att föl som inte blev avskiljda behövde mindre tid i hanteringen inför inridning. Vilket innebär att de har lättare att ta till sig träning och inlärning om de får gå kvar med sin moder (Kiley-Worthington, 1997). "

Källa http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...vJk0xVlGAMCpIdRsw&sig2=bM9kCCc7LpwS_BlXKG2YkQ

Jag vet ingen som hänvisar sin hästs betéende till hur den växte upp. Bara nuvarande miljö.

Bäst att tillägga att jag fattar att om man vill sälja fölen så måste man vänja av dem, men man har ändrat åldern på både häst o katt men inte hund. Mkt p g a praktiska skäl. Skitjobbigt med 10 stora valpar.
De 2 jag sålde vid 8½ v blev avlivade för att de "tog över", medan de jag behöll längst blev urtrevliga. Mkt vettig tik.
Jo jag jämför såsom också Rundgren gör.

Vi kanske skulle få vettigare individer om man väntade när vi också konstruerar flockkonstellationer på stallar där hästar kommer o går- inackorderingsstall.
Vidare så ansågs jag som elak när jag tycker att man inte kan hålla föl o åringar kort på mat för att de inte ska växa "för fort".

Men..."Unghästar som fodras restriktivt växer långsammare, men tar igen det senare genom att växa snabbare, när de får tillgång till foder, så kallad kompensatorisk tillväxt, eller genom att växa under längre tid, d.v.s. uppnå vuxenstorleken vid en högre ålder. Den slutliga storleken påverkas inte av restriktiv utfodring"

Det har man ju trott förr att man ska göra..

Därför har jag svårt att se att endast bete ska göra att den unga hästen plötsligt blir fin o då skjuter i höjden.

mitt sto växte 1 cm/ månad under hela vintern mellan 2-3 års ålder vilket jag fann konstigt. I Maj som 3åring var hon 180 cm o växte sedan endast 3 cm till. Hon hade fått Krafftfoder enligt tillverkarens rekommendationer i det högre spannet 3 kg o var mkt tunn, men tillhörde inte vad som var normal storlek. Hon hade OCD o hårda gallor redan vid köp..

Kan ni vara vänliga o inte ta detta som personlig kritik!
Vem vet hur vi gör om 100 år:idea: Vi reviderar ständigt o lär oss..
Jag menar bara väl- om man känner mig:cautious:
Hur resonerar ni?
 
Senast ändrad:
Jag ser enorm skillnad på mina grabbar (samma pappa, olika mamma), där den ene avvandes vid 6 månaders ålder och den andre vid 10 månaders ålder. Den förste har fortfarande svårt att hålla hullet, har gått på maxgiva olja och sojamjöl i perioder och är den förste att falla ur när betet tryter. Den andre har perfekt hull och är otroligt välmusklad, utan något tillskott (bra hösilage, gräs).

Hanteringsmässigt är dock den tidigt avvande lättsammare än den sent avvande, men det bedömer jag ha mer med temperament att göra än avvänjning.

Jag tycker det är tråkigt med de uppfödare som slentrianmässigt avvänjer vid 5-7 månaders ålder, visst finns det undantag då man kanske måste avvänja, men de skall ju vara just undantag och inte regel...
 
Jag klandrar mig som köpare av föl för många år sedan. Den hann dock bli 7 mån för att jag väntade över årsskiftet av skattetekniska skäl.
Den var inte avvand o var givetvis inte lätt att lasta när stoet skrek.
Förstå vilken stress o ångest.. hos båda två.

Den blev dock direkt adopterad av min äldre val.
Den hade inget utbyte av jämnåriga alls.
 
Jag lät stoet vänja av min 12:a själv eftersom jag inte hade bråttom och stoet höll sig i bra hull själv. Fölet/unghästen slutade dia helt "by the book" vid 16 månaders ålder. Nu vet jag inte om det har med det att göra, men det har blivit en väldigt trygg och självsäker individ :)
Detta gjorde att flocken som sådan aldrig behövde delas.

Jag tycker att det är ett grymt förfarande att sära på sto och föl, för att direkt slussa iväg den unga hästen någon annanstans. Inte nog med att det helt plötsligt blir av med tryggheten att vara nära stoet, det hamnar i en vilt främmande miljö med okända människor. Jag tror att det faktiskt innebär ett trauma. Om det sätter starka spår eller inte vet jag inte.
 
Jag tror att man biter sig i svansen om man försöker hitta "en metod som är bäst för alla", för det är inte så enkelt. De individuella variationerna är stora. Och min erfarenhet är att hur mycket hantering som behövs beror inte nödvändigtvis på vid vilken ålder fölet avvandes utan minst lika mycket på hur modern har präglat sin avkomma.
Om jag t.ex jämför de 5 avkommor jag fått från ett av mina ston, de två första hingstar och de tre sista ston, så finns det väldigt tydliga likheter. Jag vänjer generellt av hingstföl vid 6-7 månaders ålder för att undvika oönskade dräktigheter.
Det stoet lämnar generellt oerhört lätthanterade avkommor. Jag kan inte påstå att det finns några hanteringsmässiga skillnader mellan de tidigare avvanda hingstungarna jämfört med de stoföl som stoet vant av själv (de har gått kvar i samma flock hela tiden och ändå blivit tämligen trygga och självständiga individer - ALLA borde ha ett sånt sto i avel! :love: ) varken som unghästar eller i vuxen ålder.
Jag har också haft avkommor som fått gå länge ihop med sin mamma som ändå varit ganska besvärliga att hantera.
 
Jag har 2 avkommor mer samma mor. enf örsta (sto) vandes av vid 8 månaer och kördes då till lösdrift. När hon var 14 månader flyttade on hem igenoch går med märra. Avvänjningen blev säkert lite traumatisk för ungen men stoet tog det hela med ro. Den andra (hingst) vandes av vid 7 månader och åkte iväg till samma lösdrift. Han går kvar där nu och kommer hem i höst efter kastrering.
Den första ungen är idag 4 år och en trygg och trevlig individ (med massor av vilja). Hingstungen vet jag ju inte hur han kommer utvecklas men jag upplevde att han var tidigare mentalt än stoet vid avvänjningen.
Märra vandes av vid 4 månaders ålder och hon har endel spöken från sittförflutna. Idag är hon en mycket vänlig häst men jag vet att under den ytan finns tankesättet att "anfall är bästa försvar" och tar man henne på fel sätt så blir hon farlig. För mig käns det dock lite enkelt att i alla fall skylla på dåligt med tid hos stoet. Det är säkert mycket individuellt och jag har hört talas om hästar som blivit avvanda på samma sätt som min märr utan problem. Någon ovan nämnde problem med hull på sin tidgare avvanda. Min märr är lätt född på energi mensvårföddnär det gäller protein. Det senare verkar dock blivit bättre efter 2 föl. Tidigare har hon behövt tillskottsfodras med protein på betet från början på juli nu är hon jättefin i kropen på krubbskrammel.
 
Planen med mitt föl är att under december månad så får fölen gå med stona under dagen (det är en stoflock på 5 ston och 5 föl). För att under natten skilja på ston och föl. Fölen får vara tillsammans i en lösdriftshall så de är tillsammans. När den avvänjningen är klar så ska alla fölen bilda en åringsflock och gå på lösdrift. Jag kommer ta hem mitt sto i slutet av december. Så fölis får vara kvar i den flocken som hon har sin trygghet i och morsan fasas ut. Alla fölen är mellan 6-7 månader då de blir avvanda. Tror att ovanstående upplägg kommer funka mycket bra i just den här flocken. Alla fölen leker med varandra (4 stoföl och 1 hingstföl). Alla stona är snälla med alla fölen och det märks redan nu att fölisarna är väldigt trygga.

/Lizzie
 
Jag tror att man biter sig i svansen om man försöker hitta "en metod som är bäst för alla", för det är inte så enkelt. De individuella variationerna är stora. Och min erfarenhet är att hur mycket hantering som behövs beror inte nödvändigtvis på vid vilken ålder fölet avvandes utan minst lika mycket på hur modern har präglat sin avkomma.
Om jag t.ex jämför de 5 avkommor jag fått från ett av mina ston, de två första hingstar och de tre sista ston, så finns det väldigt tydliga likheter. Jag vänjer generellt av hingstföl vid 6-7 månaders ålder för att undvika oönskade dräktigheter.
Det stoet lämnar generellt oerhört lätthanterade avkommor. Jag kan inte påstå att det finns några hanteringsmässiga skillnader mellan de tidigare avvanda hingstungarna jämfört med de stoföl som stoet vant av själv (de har gått kvar i samma flock hela tiden och ändå blivit tämligen trygga och självständiga individer - ALLA borde ha ett sånt sto i avel! :love: ) varken som unghästar eller i vuxen ålder.
Jag har också haft avkommor som fått gå länge ihop med sin mamma som ändå varit ganska besvärliga att hantera.
Självklart finns det många fler parametrar som påverkar var individ, men jag tycker att det är bra att man infört riktlinjer för vad som är lämpligt.
 
@lizzie
Fast jag är lite emot att inte ha åtminstone EN vuxen klok individ med.

Vem ska lära dem, uppfostra o skydda dem?
Den som har ett (för) vasst, skyggt osv temperament.
Man får mkt mer gratis om de fostrats av hästar
De unghästflockar som sköts bra dvs man tar bort dem som börjar bli osunda för de små är helt OK.
 
jag tycker det finns klara fördelar att vänta till 8-10 mån med att vänja av. Vid det laget har oftast mamman börjat tröttna och stöta bort sitt föl vilket gör att fölis leker med mer kompisar och släpper mamma.

Att göra det gradvis genom att ta en mamma ur flocken åt gången tycker jag också funkar toppen.

Min 15månaders återsåg sin mamma i sommar, mamman var helt ointresserad och såg inte ens åt ungens håll. Jättetydlig med att "du är vuxen, sköt dig själv". Detta trots att han var hennes lilla bebis och hon var rätt mammig.
 
Jag vänjer aldrig av föl. Det händer ibland när de är sålda, men för det allra mesta bor de ändå kvar ganska länge.

Har märkt stor skillnad sen jag slutade med det, de blir mycket bättre i skallen, växer jämnare och blir aldrig tunna.
 
mitt föl vande av sig själv vid 5månaders ålder. sket fullständigt i sin mamma. bara kompisen som gällde. mamma var inte så intresserad heller. mycket lättfödd liten dam som blir som en tunna bara av att titta på ett grässtrå.
 
Förhoppningsvis är mitt sto dräktig igen och då kommer hon att få vänja av fölungen själv. Sen när fölet är avvant kommer hon och andra stofölet få gå tillsammans med ytterligare ett eller två vuxna ston
 
Jag vänjer aldrig av föl. Det händer ibland när de är sålda, men för det allra mesta bor de ändå kvar ganska länge.

Har märkt stor skillnad sen jag slutade med det, de blir mycket bättre i skallen, växer jämnare och blir aldrig tunna.
JAg håller med och gör likadant själv med möjligt undantag för väldigt hingstiga hingstföl som kan behöva flytta ifrån stona.
 
Exakt, det är extremt få hingstföl som visar några tendenser om de går med fölston. I de undantagsfallen vänjs de såklart av (sällan innan 8 mån ålder dock).
 
Exakt, det är extremt få hingstföl som visar några tendenser om de går med fölston. I de undantagsfallen vänjs de såklart av (sällan innan 8 mån ålder dock).

Det är inte ett alternativ att kastrera hingstfölen redan runt 6-7 månader så att de kan gå kvar i flocken?

Jag funderar nämligen själv på hur jag ska lägga upp det här hemma. De små rara :meh: gossarna har redan klättrat lite på stoet i gruppen som inte är deras mamma. Och det är väl bara en tidsfråga innan de provar med sin egen mamma. Är ganska sugen på att kastrera dem redan nu.. Annars är man ju tvungen att avvänja tidigt.
 
Men menar du att man kan ha dem tillsammans med sin mamma och ett annat sto till uppemot 8 mån ålder?

Jag menar alltså allvar, hade tänkt fråga veterinären nästa gång vi pratas vid om att kastrera nu i höst. Annars får de två killarna ju gå själva. Det hade underlättat så mycket om alla kunde gå tillsammans, som de gör nu.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

P
Hästhantering Skulle bli glad om någon kan ge mig råd och tips gällande avvänjning av föl. Så här är det...... Fölet föddes väldigt litet, Hbl o...
Svar
9
· Visningar
2 170
Senast: Pellinda
·
Avel Eftersom man hör så mkt olika saker är det alltid intressant att höra hur alla bukefalister gör. Hur gör ni och varför?? Hur gammal...
Svar
8
· Visningar
1 436
Senast: Cesam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp