Avvänjning- stereotypa betéenden i framtiden

Du missade mitt oftast, eller?
Sen var det kanske inte de betäckande hingstfölen jag syftade på, utan de fall då hingstföl långt under ett års ålder har lyckats betäcka och befrukta ston.
 
Ok de som råkar ut för betäckande hingstföl är orutinerade stoägare, kanske som @athena_arabians ?

Jag har i alla fall inte råkat ut för det och jag kommer inte låta dem gå vind för våg om någon trodde det.

Jag sa inte att jag råkat ut för det, extremfallet var på ett stuteri. De var naturligtvis inte nöjda med lösningen men de var tvungna. Betäckande hingstföl har inget med orutin att göra, en del blir könsmogna tidigare än andra.

@Vingra, jag tror man får lov att ha fingertoppskänsla med hingstfölen men nog skulle jag inte våga vänta efter 8 mån att avvänja ett hingstföl. Vi har inte våra hästar som vildhästar så att säga att det fungerar i det vilda funkar inte. Vi har valt att ha dem i stall, kontrollera deras fortplantning osv. Det blir en balansgång för att ge djuren en bra uppväxt men också anpassa deras tillvaro för att passa oss.
 
Sen det här inlägget. Vad är det för en märklig hästägare som tom chockade sin ägare med att visa hingsttendenser när man åker iväg med en tvååring hingst på utställning? :confused: Låter som någon som borde lära sig lite mer på ridskolan först tycker jag. Det begriper väl vem som helst att intresset plötsligt kan vakna :confused: ?

Man kanske inte har haft unghästar tidigare i sin närhet och inte har så mycket erfarenhet? Är den dessutom snäll på hemmaplan kan jag förstå att man blir förvånad.

Jag tror inte man kallt kan räkna med att en ridskola lär ut sådana saker. Det jag kan om unghästar och avel har jag lärt mig av vänner och på studiecirklar om avel.
 
Men du har två hingstungar, varför skiljer du inte de från stona vid 7-8 månader bara? Så slipper du fundera?

Blandflock kan funka, men oftast inte då envisa ston får valacker att klättra.
 
Jag kan inte minnas att jag en enda gång fått lära mig eller läst att en hästflock endast består av ston, valacker eller hingstar? Är inte det ta ta ifrån hästarna sin naturliga balans att de endast får gå med samkönade?
Jag var på föredrag med Ellen Ofstad och hon sa att hon hade flockar med hingstar, ston, föl och valacker utan problem? Hon sa att så är det i deras naturliga flockar? Ingen som läst något på Jordbruksverket om detta? Är det okej att ha alla ston i en hage, hingstar i en osv?

En naturlig flock består av några ston, deras föl och unga avkommor och en fullvuxen hingst. Den unghingst som försöker ta sig friheter med stona blir ivägkörda av den vuxne hingsten. Fölston kan också vara rejält sura på unghingstar. Valacker existerar inte i naturliga flockar.

Däremot kan det säkert fungera med blandade flockar, i alla fall ibland. Om hagen är stor nog och de vuxna hingstarna jämnstarka kan de dela upp den och stona så de får var sitt revir. Ända tills en av dem får för sig att stjäla ett sto av någon annan, eller något annat rubbar jämvikten, och då får man räkna med slagsmål och skador. Dessutom gör hingstar som så många andra däggdjurshanar: tvångsparar stoet så hon kastar, kommer i brunst igen och kan bli dräktig med den nya hingsten i stället.

Naturligt =/= trevligt eller harmoniskt.
 
Du missade mitt oftast, eller?
Sen var det kanske inte de betäckande hingstfölen jag syftade på, utan de fall då hingstföl långt under ett års ålder har lyckats betäcka och befrukta ston.
Men du har två hingstungar, varför skiljer du inte de från stona vid 7-8 månader bara? Så slipper du fundera?

Blandflock kan funka, men oftast inte då envisa ston får valacker att klättra.
Eftersom tråden handlade om att det var fördelar att inte avvänja för tidigt helt enkelt, och då tänkte jag att kanske det är lite tidigt med 7-8 månader. Men kanske inte ändå.

Jag tog illa vid mig eftersom jag fick en föreläsning om betäckande valacker av athena_arabians och eftersom jag är mycket noga med att mina ston aldrig någonsin ska gå med betäckande valacker så reagerade jag som jag gjorde. Och jag uppfattade inläggen som att hon tyckte jag lät mina hästar gå vind för våg och bara hoppas att allt går bra. Naturligtvis hoppas jag och tror faktiskt att det kommer att gå bra men med anledning av tråden så var ju diskussionen sådan att man gott kunde ha fölen kvar längre hos sin mamma eftersom det oftast bara var lek hos de fölen som klättrade. Men visst, undantag finns ju alltid.

@ameo nej jag missade inte ditt oftast. Missade du mitt "kanske" ? ;) :)

@athena_arabians nej kanske inte direkt ridskolan men förhoppningsvis gick ändå poängen fram, att har man en tvåårig hingst och inte vet att intresset för ston plötsligt kan vakna, då bör man ju inte ha någon tvåårig hingst heller. Jag tycker det låter som en nybörjare.
 
Du missade mitt oftast, eller?
Sen var det kanske inte de betäckande hingstfölen jag syftade på, utan de fall då hingstföl långt under ett års ålder har lyckats betäcka och befrukta ston.
Då ändrar jag min frågeställning.
Hur många har SETT en halvblodsavkomma efter en hingst under 12 mån eller där man sprutat bort ett faktiskt foster? Sprutar man inom 1 v. För att man anser att risken finns?

Andra raser är ngt annat. Fullblod är kanske tidigare o araber ännu så.

Jag är inte intresserad av hörsägen när vetenskapen säger annat. Något undantag borde finnas, men på det stora hela.
Jag förstår att man särar på en hingstig fölis, men den borde gå med äldre som då säger till den hur man uppför sig. Men funkar det så är nog stoet den som fostrar bäst till skillnad från ingen- en hel flock som inte vet eller kan ngt.
Det är många hästar idag som inte är fostrade av hästar o då kloka ston som säger till på skarpen kanske för första gången. Val. är ofta snällare mot de små.
Tänker på tabben man gjorde i Afrika där man släppte ett gäng elefantungtjurar tillsammans i ett nytt reservat, som då gick bärsärkagång o dödade noshörningar.
När de installerade en flock honor i området blev det lugnt igen.
Folk får givetvis göra som de vill, men att av slentrian ta bort 7-8 mån gamla hingstföl eller tidigare bara för att. Då... När de behöver börja bli uppfostrade.
Ston, tikar o kvinns rules, när de inte tjafsar.:p
 
En naturlig flock består av några ston, deras föl och unga avkommor och en fullvuxen hingst. Den unghingst som försöker ta sig friheter med stona blir ivägkörda av den vuxne hingsten. Fölston kan också vara rejält sura på unghingstar. Valacker existerar inte i naturliga flockar.

Däremot kan det säkert fungera med blandade flockar, i alla fall ibland. Om hagen är stor nog och de vuxna hingstarna jämnstarka kan de dela upp den och stona så de får var sitt revir. Ända tills en av dem får för sig att stjäla ett sto av någon annan, eller något annat rubbar jämvikten, och då får man räkna med slagsmål och skador. Dessutom gör hingstar som så många andra däggdjurshanar: tvångsparar stoet så hon kastar, kommer i brunst igen och kan bli dräktig med den nya hingsten i stället.

Naturligt =/= trevligt eller harmoniskt.
Naturens gång är inte alltid så rolig... Vi får se vad som händer och agera utifrån det... hästar är olika så då får man utgå från var individ och se vad som blir bäst :-)
 
Folk får givetvis göra som de vill, men att av slentrian ta bort 7-8 mån gamla hingstföl eller tidigare bara för att. Då... När de behöver börja bli uppfostrade.
Ston, tikar o kvinns rules, när de inte tjafsar.:p
I min värld är det så här ->
Det lilla fölet behöver sin mamma för trygghet och mat (något förenklat, men i princip så). När fölet blir större lär fölet sig av sin mamma och av resten av flocken hur man ska bete sig.
När diandet inte längre är av större vikt för näringstillförseln anser jag att det viktigaste för fölet är en trygg flock med en ledare som visar vägen. Det är inte alls nödvändigt att det är fölets mamma eller ens att det är ett sto. (En gammal valack kan vara det bästa i en unghingstflock, om han bara har vett att visa ungtupparna var skåpet ska stå...)
Eftersom jag har haft några föl som har mist sin mamma vid olika åldrar, som varit före normal avvänjning, så har jag haft åtminstone några exempel att följa och även om de inte är många så har de ändå stärkt ovan nämnda tanke.
Ett av mina bästa avelsston har själv vant av sina föl runt ett halvårs ålder. När hon levererades till ny ägare, då hennes föl var drygt 6 månader, togs hon direkt från flocken och lastades. Det faktum att fölungen inte sa ett pip när hon åkte, utan var nöjd i sin flock, och att stoet inte var stinn i juvret ens en enda dag efter leveransen, stärker också min teori.
De föl jag haft som förlorat sin mamma eller av annan orsak avvants tidigt, har samtliga blivit fullt normalt fungerande individer utan tillstymmelse till stereotypa beteenden, som nämns i trådens rubrik.

Jag ska fortsätta leta i minnet efter vilka jag känner till som haft ston som blivit bevisligen dräktiga med såpass unga hingstföl.

Sen en sak till - det behöver inte alls vara någon "hingstig" fölunge eller unghingst, för att ett brunstigt sto ska lyckas backa upp röven mot honom och mer eller mindre tvinga honom att betäcka henne. Det är inte alls nödvändigt att hingstungen ens har visat intresse för stona innan olyckan är framme. En betäckning är väldigt snabbt överstökad och överraskningsdräktigheten upptäcks ibland så sent som när det är dags för fölning eller kanske när fölet redan är fött...
Jag själv skulle aldrig chansa på detta.
 
@ameo jag kan ha missat om du skrivit ut det tidigare, men vad rekommenderar du för ålder för avvänjning?

För mig med första föl som kan typ noll om avel så är det bra med konkreta siffror ;) Och att självfallet aggerar man tidigare/anorlunda om ens föl verkar extrem, men för de som följer normal-mall? Det känns bra att ha lite av en plan och så... Eller anser ni som har vana att det typ inte finns någon normal-mall att följa?
 
@ameo jag kan ha missat om du skrivit ut det tidigare, men vad rekommenderar du för ålder för avvänjning?

För mig med första föl som kan typ noll om avel så är det bra med konkreta siffror ;) Och att självfallet aggerar man tidigare/anorlunda om ens föl verkar extrem, men för de som följer normal-mall? Det känns bra att ha lite av en plan och så... Eller anser ni som har vana att det typ inte finns någon normal-mall att följa?
Jag vill inte säga att jag "rekommenderar" något alls, men jag själv vänjer av hingstföl senast vid 7 månaders ålder. När det gäller stoföl har jag provat allt från 4 månader (mitt första föl för drygt 20 år sedan) till att stoet fått vänja av själv och fölet gått kvar i flocken. Där beror det på omständigheterna hur jag gör.
 
Å det var ingen skillnad mellan dem?
För övrigt kan jag tycka att det är märkligt om man inte kommer ihåg en så pass udda för'et'eelse.
Jag kommer t o m ihåg vad avkomman efter den som tvååring betäckte sin mor hette o stammen. För 30 år sedan.
Zero e.e Nepal- Ouvertyr.-Ouvertyr. En jättefin o trevlig fux.
 
Senast ändrad:
Å det var ingen skillnad mellan dem?
För övrigt kan jag tycka att det är märkligt om man inte kommer ihåg en så pass udda för'et'eelse.
Jag kommer t o m ihåg vad avkomman efter den som tvååring betäckte sin mor hette o stammen. För 30 år sedan.
Zero e.e Nepal- Ouvertyr.-Ouvertyr. En jättefin o trevlig fux.
Fast om man ser hingstungen börja klättra på stona när sedan börjar brunsta framåt vårkanten , så torde det vara självklart att man plockar bort ungen och helst innan .
Inte blir det någon fostran från stona då utan de kör upp häcken mot hingstungen och mer eller mindre lär som vad som ska ske !
Vad är det för mening med det anser du och stå och riskera infektioner oavsett om nu hingstungen inte är könsmogen vid just det tillfället och var Axel går din gräns vid en klättrande betäckande hingstunge ?
Hur ska du avgöra om ungen är könsmogen eller inte ?
 
Fast om man ser hingstungen börja klättra på stona när sedan börjar brunsta framåt vårkanten , så torde det vara självklart att man plockar bort ungen och helst innan .
Inte blir det någon fostran från stona då utan de kör upp häcken mot hingstungen och mer eller mindre lär som vad som ska ske !
Vad är det för mening med det anser du och stå och riskera infektioner oavsett om nu hingstungen inte är könsmogen vid just det tillfället och var Axel går din gräns vid en klättrande betäckande hingstunge ?
Hur ska du avgöra om ungen är könsmogen eller inte ?
Ser nu att du svarade på mitt inlägg om minne...
Jag tror bara att det varit alltför vanligt att man drar alla över en kam o tagit bort dem oavsett. Därav nya lagar.
Många anser att ett hingstFÖL är är en hingst fastän den fortfarande är en Babis.

Jag glömmer aldrig när min var liten o stall ägaren ansåg att man skulle provocera Tyska hingstföl o därmed kunna läxa upp dem. Allt för att den snälla fölisen inte vågade gå in i hagen över det vattenfyllda grindhålet när hon hade bråttom till jobbet.
Det finns vuxna som är rädda för vatten.
Hittade ett dressyrspö vid grinden.
Hon hade själv vuxna hingstar. BIG difference.
 
Senast ändrad:
Men självklart skulle jag ta bort den om den klarade av att utföra det.
Och det är ju precis så de gör när stona börjar brunsta på våren hingstungarna
Ser nu att du svarade på mitt inlägg om minne...
Jag tror bara att det varit alltför vanligt att man drar alla över en kam o tagit bort dem oavsett. Därav nya lagar.
Du har aldrig sätt klättrande små hingstungar på stona när de börjar brunsta och det spelar väll ingen roll om Ameo kan plocka fram en dräktighet ur sitt minne ?
Sen håller jag med om att man alltid ska ha en referens att hänvisa till vid påståenden .
Men när de börjat klättra på våren så finns det 2 orsaker till att ta bort dom från stona och det är en risk för dräktighet och infektioner på stoet som kan förstöra en hel avelskarriär . Att dom skulle bli uppfostrade av stona är inget bra argument . Då är en gammal valack bättre som håller ordning på hingstfölungarna och fostrar dom .
Vad menar du med *därav nya lagar * ?
 
Mitt första hingstföl gick tillsammans med några andra hingstföl och en vuxen ponnyhingst.

Ponnyhingsten höll ordning på dem och fostrade dem prcis lagom, enda gången min Ceder som var större än hingsten inte lydde var när jag kom, då stod han kvar vid grinden fast hingsten försökte få honom att flytta på sig.
 

Liknande trådar

P
Hästhantering Skulle bli glad om någon kan ge mig råd och tips gällande avvänjning av föl. Så här är det...... Fölet föddes väldigt litet, Hbl o...
Svar
9
· Visningar
2 175
Senast: Pellinda
·
Avel Eftersom man hör så mkt olika saker är det alltid intressant att höra hur alla bukefalister gör. Hur gör ni och varför?? Hur gammal...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: Cesam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp