Avvänjning.

L

lisarap

Som ni vet har jag sto m. föl. Acke som jag kallar honom är 3 o ½ månad nu, han diar lite, han äter kraftfoder och hö, gräs, rötter..

Jag vill vänja av dem snart, jag hade tänkt ställa honom i en box bredvid mamman. Är det för tidigt att börja lite smått med att ställa honom i en egen box kanske 1 timme på kvällen? Vill vänja av vid 4 månader, vissa tycker att det är 4-6 månader som gäller.

Jag har Acke utanför boxen och borstar på honom, det går bra, men när jag tar stoet ur boxen blir det 2 framhovar över boxkanten, då vill Acke med..

När ska man vänja av?
Han har en kompis som han leker med.

Mvh Lisa och Acke.
 
Nu har inte jag någon större erfarenhet av avel o uppfödning, men jag tycker att 4 månader låter alldeles för tidigt... :confused:
 
vänta inte för länge bara....känner flera som har låtit sina hingst föl gå med mamman till dom var 8-12månader och sen fått föl, och då har dom enbart gått ihop, min ska jag avvänja när han är ca 5-6månader, har själv köpt ett föl vid fyra månaders ålder(är nu 6år) och hon har inte tagit någon specell skada utav att man tog henne så tidigt snarare tvärt om, hon är mkt självständigare och har kommit mej nämre så jag känner min häst mer.
 
beror ju på hur mogen fölet är tycker jag.
men prsonligen är jag väldigt mycket emot att man tar ifrån fölen från mamma så tidigt.
får naturen sköta det själv så blir fölen faktiskt inte avvanda förrän de är ett år. däremot att stå själv i egen box när man börjar ta in dem på nätterna på hösten tycker jag är ok,
min egna ettåring ( 1½ år) blev inte avvand av någon människa utan han gick med mamma ända tills han var ett år. men då hade han också en jämnårig i samma hage. när ägeran sedan sålde hans mamma och hon åkte iväg så brydde han sig inte ett dugg.
samma för några år sedan när det kom ett föl i vårat stall. han gick med flocken och mamma i ett år.ända tills mamman fick ett nytt föl, då stötte hon såklart bort honom men han blev inte lessen för det, han hade ju de andra.
tycker detta sättet är bättre, säkrare och mer odramatiskt för fölet.
självklart är det upp till var och en hur man vill göra. men detta var min åsikt..lycka till
 
Även jag tycker att hösten är den bästa tiden för avvänjning. Har erfarenhet av ungefär mitten av oktober (fölen födda april-maj), och det har alltid gått bra. Har ifs varit ganska många föl (ca 8 st) som vänjs av tvärt, men de har ju varandra så det tar inte så lång tid för dem att vänja sig.

Hur du än gör önskar jag dig lycka till!
 
Oj det var tidigt Du vill vänja av honom!
Även om han klarar vissa saker själv så är han varken fysiskt eller psykiskt mogen för avänjning förräns han är minst 6 månader gammal. Jag rek. dock minst 6-9 månader gammal.

Så här gör jag och har gjort de flesta gångerna....
Fölet ställs i egen box nattetid, bredvid stoet helst, när det är minst 6 månader gammal (eller äldre, beroende på hur mogen fölet är....dock aldrig yngre än 6 månader så tillvida att stoet far illa av fölets diande t.ex.). Dagtid går de i samma hage. Så gör jag i 14 dagar.....
Därefter går fölet med kompisar dock utan mamman i en angränsande hage dagtid, står i egen box nattetid. Likaså i 14 dagara. Efter detta har stoets mjölk de flesta gångerna sinat ut (jag har självklart dragit ned på stoets kraftfoder under denna tiden) och de kan släppas ihop igen...i regel Ibland tar det lite längre tid, men jag tycker tiden får ha sin gång. De är bara barn en gång och behöver det psykiska stöd mamman ger dem.

Så hav tålamod och stressa inte Din fölunge för tidigt. De lönar sig i längden att ha en trygg fölunge/unghäst!
 
VARFÖR vill du vänja av honom nu? "Bara för att" eller finns det någon nnan anledning? (T ex att mamman faller ur eller så?)

Jag tycker det är för tidigt jag också. Även om de inte behöver mamman så mycket för MAT så är diandet en trygghetsfaktor, och mamman i sig är en trygghet.

Om du tar ut stoet och han fr vara själv i boxen och blir orolig, så vill han dia när mamman kommer in va? Det är ett ganska tydligt tecken på det där med trygghet.

Sen, känner så väl igen det där med att fölet utanför och mamma i boxen är lugnt, mamma utanför och fölet i boken ger oro. Och, om han försöker hoppa ut, dvs frambenen över boxkanten så HÖJ boxen innan du fortsätter, det sista du vill ha är ett föl som gör ett seriöst försök att hoppa ur boxen.

Mitt föl är snart 4½ månad. Jag planerar att börja avvänja henne när hon är 5 månader genom att separera henne och stoet del av dygnet under 14 dagar, och hela dygnet men i angränsande hagar i 14 dagar, och räknar med att hon ska vara helt avvand när hon är fem månader. Om detta fungerar eller ej får vi se, men det är planen.

Men jag tycker du ska vänta iaf MINST en månad innan du börjar tänka på avvänjning.

Däremot kan du försiktigt börja lära fölet att vara själv i boxen längre och längre stunder, men då talar vi några minuter i början, och sen kanske en timme eller två på sin höjd. Det kommer underlätta avvänjningen sen. Men spar själva avvänjningen ett tag om det inte är ett bsolut måste att vänja av nu.

Sen, dus kriver att fölet äter kraftfoder, hö och gräs. Hur MYCKET äter han? Det blir ganska rejäla mängder de måste äta på egen hand om man inte har ett bra hö (du har väl analys på höet?), och är han van att äta de mängderna och ffa redo att göra det?

Som du ser finns det en del frågor att fundera över, men svara gärna igen =)
 
Precis så gör jag också. Box brevid mamma vid 6 månaders ålder och tillsammans i hagen på dagarna. Jag brukar dock låta dem gå tillsammans på dagarna i 2-3 månader för att sedan skilja dem helt vid 8-9 månaders ålder.
 
Har nog lite samma idéer som du tror jag :) för jag har ju också ett ca 4 1/2 månad gammalt föl som vi börjat fodra för sig och så. Snart ska de stå i varsin box nattetid också och såsmåningom så åker fölis iväg på lösdrift med ett jämngammalt föl. Detta kommer ske i september/oktober-skiftet och hon kommer då vara 5 månader. Äter massor av mat själv nu och diar mycket mindre än förut så hon är nog klar för avvänjning då det är tänkt.
Dessutom är det stoet som är mest hysteriskt när vi skiljer dem åt, fölis tänker "ja ja nu slipper man henne ett tag" :D
 
Exakt så gör jag också!
Fölisar har inte bildat egen tarmflora före ca 6 mån. ålder, livsfarligt att vänja av tidigare och 'proppa' i dom en massa kraftfoder, då läggs grunden för ev. framtida magsår - koliker - övr. psykiska och fysiska problem etc, etc!!

Absolut ingen avvänjning före 6 - 8 m. här inte, och väldigt försiktig tillvänjning med kraftfoder, proteinrikt hö är basfodret (annars tillskott)!!

Mvh
Bia
 
Låter ganska lika ja, fast du är något "före" åldersmässigt =) Planerar som sagt att börja separera dem del av dygnet i mitten på september, då är fölis 5 månader. I mitten på oktober, dvs när fölis är 6 månader, så räknar jag med att mamman ska åka hem (jag lånar henne bara) och fölis vara helt avvand.

Men som sagt, den som lever får se, fölis kanske har HELT andra åsikter om tingens ordning ;)

Först tänkte jag börja avvänja vid 6½ - 7 månaders ålder, men jag har tidigarelagt det, jag vill separera dem så jag kan fodra individuellt i och med fölets problem med för snabb tillväxt. Stoet är ju dräktigt igen och av typen som mjölkar REJÄLT, så det känns som en vansklig balansgång annars.
 
Sv: Avvänjning.

Har ingen egen erfarenhet av avvänjning, så jag kan inte uttala mig om det praktiska men har haft turen att ta del av ganska nygjord forskning på området. Det har visat sig att fölets tarmsystem inte är redo att smälta vanligt foder förän 9 månaders ålder. Dessutom så uppkommer 90% av alla stereotypa beteenden (krubbitning, vävare, boxvandrare ect.) innan 1 års ålder antagligen p.g.a. den inre stressen av att blir för tidigt avvänjda...
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 455
Senast: Masse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
889
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
4 951
Senast: MattiZ
·
Hästvård Suck, har en tuff 3 åring som visade sig bli en svårare nöt än vi trott. Vi har nämligen ett stort problem och det är hagrelaterat...
Svar
16
· Visningar
2 525
Senast: zoomzom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp