avvänjning

E

Emelyne

Kan någon berätta hur ni har gjort när ni har två hästar och ska iväg med en av dem över en dag och den andre blir helt tokig. har ni haft den inne eller ute i hagen, vart tycker ni att eran häst har blivit lugnast??? de ju flockdjur men vad gör man när man ska i väg och tävla.....
 
Jag ställer in den i stallet.Jag tycker att det känns säkrast.Och jag tycker att hästen blir lugnare.Har du en snäll granne så be den personen gå och kolla till någon gång.
 
Hejsan!
Jag har ett sto som står i ett stall med en vallack.
I vintras fick hon ett jätte anfall av både mugg & rasp.
Hon fick vila i två månader och hon vart tokig när den andre red i väg.
Men nu har hon lungnat ner sig lite.
Jag tror inte att det är bra att försvinna en hel dag på en gång.
Utan kanske nån timma att den andra hästen försvinner och att den som blir kvar får extra mycket uppmärksamhet.
Så att hon/han inte behöver tänka så mycket på det...
Men det bästa är kanske att låna hem nån annan häst över dagen??
Kram/Jossan :banana:
 
Jag tycke nog att det ska ingå i varje hästs uppfostran att kunna bli lämnad ensam, även om den har kompisar i stallet eller hagen i vanliga fall. Hur ska det annars gå om en häst ska ridas eller liknande men inte den sandra.?
Brukar redan som föl låta ungen vara ensam en stund i boxen medan "mamma" går på promenad, Givetvis under uppsikt.
Låt du den ensamma hästen stå kvar i boxen . Tycker det är mindre risk för skador på det viset. Be någon titta till hästen med jämna mellanrum och se till att den har lite att sysselsätta sig med tex hö/halm. Den skriker och är säkert oroligig i början men sedan brukar de lugna ner sig.
Lycka till! :bump:
 
När vi hade två hästar så hände det att en fick vara hemma själv när den andra var ute och tävlade men då släppte vi alltid ut honom i hagen. Han sprang en stund och gnäggade men sen lugnade han sej (min man hade koll) när vi kom hem igen började han springa tills kompisen kom ut i hagen.

Min erfarenhet är att i allafall mina hästar är lugnare om dom är ute. Dom stressar upp sej mer inne i stallet men ibland vågar man ju inte lämna dom ihagen av olika skäl förståss.
 
Lugnast blir de om man TRÄNAR dem på att vara själv, både inne och ute, För mig är det oerhört viktigt och A och O att de klarar att vara själv, just för jag har stall med två hästar (i normalfallet).

Sen kan de ju vara så att under en tid när man tränar så måste man kanske stå ut med att det under en period är det stirrigt och bökigt. Och där är olika hästar olika. En del jag haft har varit bäst ensamma UTE, andra ensamma INNE. man får se vad som passar den enskilda hästen helt enkelt.

är jag dock minsta osäker på om hästen kommer försöka forcera stängslet får de vara INNE.

T ex så har jag ju nu föl. Nu är ju mamma alltid med fölis, endera hemme eller när det åks iväg över dagen. Men sen när det bara är fölis och min valack och jag måste bort över dagen får fölis vara INNE när hon är ensam. Tills jag är SÄKER på att hon är lugn i hagen en hel dag (dvs inte är lugn ett tag, och får spel efter ett par timmar). Detta helt enkelt för en lös häst på bygden och jag 20 mil därifrån är värre ärn en häst som far runt i boxen.

men som sagt, en av de första saker nyanlända hästar får lära sig är att vara SJÄLV utan att bli hysterisk. Utan undantag.
 
Har jag en hast som ar kar i en annan brukar jag separera dem sa fart jag upptackt "problemet". Men om man bara har 2 hastar skulle jag stallt den ene i stallet, gett den lite foder och kort ivag till tavlingen. Det tar nog inte sa lang tid innan den som blev lamnad hemma lugnar ner sej och borjar ata ho.
Jag hade ocksa ovat pa det hemma att lata de ga i hagar langt fran varandra osv.
Hade jag haft fler an 2 hastar hade jag latit de som blev lamnade kvar sta nara varandra.

Vi manniskor gor ofta saker till ett storre problem an vad det egentligen ar.
Lycka till med din separering, beratta hur det gatt for dej.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 483
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 659
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp