Avvänjningsfrågor

Alexandra_W

Trådstartare
Har ju börjat avvänja fölis, hon får vara i egen box på nätterna.

Ännu är vi bara inne på natt 2, så man ska väl inte dra för mycket förhastade slutsatser, men jag har ändå några frågor:

Fölis och mamma separeras vid 20.00 vid intag. Fölis är då lugn och äter i cirka tio minuter, men börjar sedan påtala hur orättvist det är att hon är ensam, och gräver runt i boxen, kliar bakdelen mot allting (vet inte vad grundorsaken till kliande är, jag håller på och utreder det, men hon gör det helt klart som en "okynnesgrej" när hon är ensam med).

Vid nattfodring vid 23 så brukar det mesta av kraftfodret vara uppätet, och jag fyller på resten av givan. Den brukar dock vara orörd morgonen efter, och så har hon bajsat i krubban *sucka* Hjälper inte flytta krubban. Eftersom hon gräver i boxen så är det oerhört svårt att veta hur mycket hö hon ätit, det går inte att avgöra hur mkt som är utspritt i spånet och hur mycket som är uppätet. Samma sak med vattnet. Hänger hinken kliar hon baken mot den så det skvalpar ut, står den på golvet skyfflar hon spån i den. Men hon dricker kanske 5 liter på en natt. Hon ligger heller inte själv i boxen.

Hon får dia vid kvällsfodringen med, sen tas mamma tillbaka.

Ska jag ha is i magen och bara avvakta, hur länge kan man ha is i magen? Känns ju lite oroande att hon vägrar äta i princip, samtidigt måste hon ju vänja sig?
 
Jag tror att du kan ha is i magen. Det är väl klart att ungen reagerar när de är i början av separationen. Hon kommer att vänja sig och snart kommer hon att både äta och ligga.

Vi har ett föl som också håller på att vänjas av, ibörjan längtade han jättemycket efter sin mamma, men nu är han helt van vid att de delas på.
 
5 månader. Och hon ska vänjas av nu, det finns anledningar till det så det är tyvärr ingen lösning att vänta tils hon är äldre (som jag tänkt från början). Hon har inga problem att vara borta från mamma i övrigt, tex om mamma tas ur hagen, eller om jag tar fölis ur hagen eller boxen. Men just när hon blir själv i boxen är hon inte så road av att äta och så, utan pysslar mer med att gräva i boxen etc. Inte uppstressad elelr springer runt och skriker, men helt klart inte ett dugg belåten över situationen.
 
Ta det lungt det blir nog bättre efter någon dag.

Att hon kliar sig är förmodligen bara en överslagshandling.
 
*lugnad*

Jo, det känns som om att det är en överslagshandling eller rent okynne. För kliar JAg svansroten är det blaha blaha (kliar jag myggbett på bringan är det sköööönt).

Får hoppas svansen håller tills hon ger sig då.

Och skönt att jag kan avvakta lite till, har ju gått väldigt kort tid, men känns ju oroande att hon "svälter" sig själv 12 h per dygn..eller, inte riktigt, hon diar en gång efter 2 h, så är 10 h "svält" om man ska vara petig).

Jag TROR förresten hon ätit lite hö i alla fall, tyckte det borde varit mer nedmalt i spånet när jag mockade, men ska inte svära på det, det är en stor box och mycket spån och var kanske 2 kg hö..
 
Skall själv börja avvänjning med separata boxar till helgen. Fölen blir oroliga i början, så ha is i magen det blir bättre. Min första var lite som din, dom andra har det funkat jätte bra med från andra natten.

Har du sto och föl i boxarna bredvid varandra? Det är att föredra då dom kan lukta på varandra.
 
Nej, inte boxarna bredvid varandra. De ser dock varandra.

har ju tre boxar "på rad". I den första står fölet (tidigare föl och sto), i den andra valacken och i den tredje stoet.

Att jag låter fölet stå i boxen hon gör är för hon är van med den boxen, och vad viktigare är - jag har inga galler, och den boxen går att höja fronten på så de inte kan hoppa ut om de är lagda åt det hållet.

Sen hade/har jag en förhoppning om att fölet och valacken (valacken har gått med fölet sedan fölet var 3 veckor) skulle bonda lite mer till varandra, de är ju de som ska gå ihop sen.

Men visar det sig att det verkligen inte går, så får jag möblera om så att mamma hamnar bredvid. Det innebär dock en hel del pyssel då jag lär byta plats på valacken och fölet, bygga en ny förhöjning och ffa kasta ut valackens exemplariska bädd. Men krävs det så gör jag det såklart, men än hoppas jag att det inte ska behövas, det är medvetet som de står som de står.

Och som sagt, hon verkar mer "sur" än oroad. Har bestämt mig för att ge det till helgen iaf, är det ingen förbättring då får jag funder på att möblera om =)
 
Ge att några dagar till så skall du se att det blir bättre. Självklart är den ju sur när den inte får vara hos mamma.
 
Kan ju rapportera lite..

Något lugnare inatt. "Bara" halva boxen uppgrävd *s*. Höet omkringrört och nedgrävt, har inte ätit hö alls.

Hade dock hängt upp en extra hink kraftfoder (eftersom hon skiter i krubban) och den var renslickad. Skitit i krubban och vattenhinken omkullvält.

Men jag ska fylla hinken med kraftfodergivan inatt med, och lägga på lucern så hon får i sig mer strå. och fundera på att göra en låda för höet så hon inte kan sparka ut det.

Så, förhoppningsvis ger det sig lite mer dag för dag. Men jag lät inte vara helt lugn förrän hon dricker och äter hö som hon ska *hönsmatte*

Hon är som sagt ganska lugn (utom när jag lämnar stallet, eller om jag släcker lyset. Så jag försöker vara i stallet så lite som möjligt, och har lyset tänt på natten med), så jag hoppas det ska ge sig ganska snart. Mamma är inte upprörd alls, men blir ju besvärad när juvret är spänt och det rinner mjölk nedför benen såfort hon rör sig, så på mornarna brukar de tävla om att mest högljutt påpeka för mig att det är dags för DIANDE nu ;)
 
Om du plockar bort krafft fodret helt från stoet så brukar det bli lite mindre pänt efter någon vecka.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Snart är ni less på mitt föl (för att inte tala om vad JAG snart är). Något mindre tornade inatt, mer storm. Bara halva boxen uppgrävd...
Svar
5
· Visningar
1 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp