Axelont efter ev subluxering

MissFideli

Trådstartare
Jag gjorde mig illa i axeln för några veckor sen. Skulle sätta i en kontakt i väggen på ett lite svåråtkomligt ställe och vred axeln för att komma åt. Inget konstigt tycker jag, men mitt i rörelsen började det göra skitont. Sådär ont så stjärnor, fåglar och allt sånt kommer fram. Mina axlar är rätt "lösa", så jag snurrade armen bakåt och det slutade göra så ont. Efter att ha legat still på golvet ett tag kändes det okej.
Men det är inte okej. Tvärtom, vissa dagar gör det förbenat ont. Allt jag gör gör ont, att bara låta armen hänga rakt ner gör ont. Vissa dagar är det mycket bättre. Har konstatetar att frånskjutande/borttryckande rörelse oftast gör ondare, men annars har jag inte hittat nått mönster.
Var hos sjukgymnast i torsdags som trodde att jag lyckats subluxera axeln. Jag är överrörlig i flera leder och otränad, så tydligen var det inte helt omöjligt. Ska tillbaka om 2 v (fanns ingen tidigare tid) för ultraljud, så hon trodde det blivit skador på muskler och sånt runt om. Och göra "blodcirculerande" övningar under tiden. Vi vet ju inte om det är det som hänt, men hon kunde inte komma på nått annat.

Men kan jag göra nått för att det inte ska göra så ont? Voltaren funkade inte, nått annat som kan funka bättre? Funderat på att vara hemma från jobbet, men eftersom allt gör ont vissa dagar, så spelar det väl ingen roll om jag jobbar eller är hemma känner jag. Nackdelen är väl att det börjar göra ont i nacke och andra axeln nu, antar att det är för att jag avlastar.
 
Starkare tabletter än Voltaren borde väl fungera? Typ Citodon.

Tänkte om det fanns nått receptfritt i så fall. Så jag slipper belasta sjukvården.
Citodon kan jag inte jobba på, blir så trött. Men det kanske är bra för axeln om jag sover bort en vecka i och för sig.
 
Testa 50 mg voltaren och 1 gram alvedon. Var för sig ganska värdelösa enligt mitt tycke men tillsammans kan de göra skillnad på muskelvärk. (Om du tål dem vill säga.)

Tyvärr är Voltarenen slut och det går ju inte att köpa utan recept längre. Kanske borde kontakta läkare ändå.
 
Tyvärr är Voltarenen slut och det går ju inte att köpa utan recept längre. Kanske borde kontakta läkare ändå.

Naproxen är receptfritt och går att kombinera med Alvedon i fulldos. Det förutsätter ju dock att du inte är äldre, inte haft någon blödning i mag- tarmkanalen, att dina ev övriga läkemedel går ihop med Naproxen och att du tål det. Ipren kombinerat med Alvedon kan också vara en idé men samma sak gäller där.
 
Naproxen är receptfritt och går att kombinera med Alvedon i fulldos. Det förutsätter ju dock att du inte är äldre, inte haft någon blödning i mag- tarmkanalen, att dina ev övriga läkemedel går ihop med Naproxen och att du tål det. Ipren kombinerat med Alvedon kan också vara en idé men samma sak gäller där.

Ipren och Alvedon har jag testat, funkade inte. Får testa Naproxen. Är 42, inga blödningar och klarar Naproxen ibland och ibland inte. Lär visa sig. Äter Voxra och Lyrica, tror inte det påverkar/påverkas.
 
Kan man vända sig till nån digital doktor om värktabletter, eller är det personligt besök som gäller? Tänker då inte på starkare i första hand, som sagt sover jag gott på Citodon och får inte mycket hjälp av Oxycontin. Alvedon 665 hjälpte mig, vet inte om det finns nått motsvarande för oss som tyckte den hjälpte bättre än starkare.

Idag är en riktigt dålig dag och jag funderar på om busskörningen kan påverka negativt? Nån som vet?
 
Kan man vända sig till nån digital doktor om värktabletter, eller är det personligt besök som gäller? Tänker då inte på starkare i första hand, som sagt sover jag gott på Citodon och får inte mycket hjälp av Oxycontin. Alvedon 665 hjälpte mig, vet inte om det finns nått motsvarande för oss som tyckte den hjälpte bättre än starkare.

Jag tycker många vårdcentraler har börjat med digitala besök iallafall här i Västra götaland. Kolla hur det är på din vårdcentral. Om sjukgymnasten är knuten till samma vårdcentral borde de väl kunna se journalen och kunna skriva ut något lämpligt. Annars kanske testa kry eller något annat digitalt vårdbolag. Men du kanske kan börja med att ringa till din vårdcentral för rådgivning, då brukar man iallafall på min vårdcentral få prata med en sjuksköterska. Tycker absolut du ska kontakta vården för har man så ont så är det ju inget man gå med veckovis och då behöver man ju hjälp av vården då tycker jag inte du ska dra dig för det och inte se det som att du belastar vården.
 
Kan man vända sig till nån digital doktor om värktabletter, eller är det personligt besök som gäller? Tänker då inte på starkare i första hand, som sagt sover jag gott på Citodon och får inte mycket hjälp av Oxycontin. Alvedon 665 hjälpte mig, vet inte om det finns nått motsvarande för oss som tyckte den hjälpte bättre än starkare.

Idag är en riktigt dålig dag och jag funderar på om busskörningen kan påverka negativt? Nån som vet?

Om det inte är opioider du menar så finns inget annat än paracetamol och NSAID som ändå är receptfritt.
 
Om det inte är opioider du menar så finns inget annat än paracetamol och NSAID som ändå är receptfritt.

Nä, inte i första hand. Har fått Oxycontin för både nacke och halsmandlar och de har inte hjälpt i närheten av lika bra som Alvedon665, så kanske är jag en sån som inte kan omvandla. Eller vad det handlar om.
Alvedon t.ex finns väl på 1 mg på recept plus att jag har frikort på medicin.
 
Jag tycker många vårdcentraler har börjat med digitala besök iallafall här i Västra götaland. Kolla hur det är på din vårdcentral. Om sjukgymnasten är knuten till samma vårdcentral borde de väl kunna se journalen och kunna skriva ut något lämpligt. Annars kanske testa kry eller något annat digitalt vårdbolag. Men du kanske kan börja med att ringa till din vårdcentral för rådgivning, då brukar man iallafall på min vårdcentral få prata med en sjuksköterska. Tycker absolut du ska kontakta vården för har man så ont så är det ju inget man gå med veckovis och då behöver man ju hjälp av vården då tycker jag inte du ska dra dig för det och inte se det som att du belastar vården.

Dom är inte kopplade till nån vårdcentral. Känner mig lite besvärlig, jag lever ju :p
 
Nä, inte i första hand. Har fått Oxycontin för både nacke och halsmandlar och de har inte hjälpt i närheten av lika bra som Alvedon665, så kanske är jag en sån som inte kan omvandla. Eller vad det handlar om.
Alvedon t.ex finns väl på 1 mg på recept plus att jag har frikort på medicin.

Alvedon 1 g finns på recept ja men det är ju exakt samma sak som de receptfria 500 mg så det hade iaf inte jag ringt om.
 
Kan man vända sig till nån digital doktor om värktabletter, eller är det personligt besök som gäller? Tänker då inte på starkare i första hand, som sagt sover jag gott på Citodon och får inte mycket hjälp av Oxycontin. Alvedon 665 hjälpte mig, vet inte om det finns nått motsvarande för oss som tyckte den hjälpte bättre än starkare.

Idag är en riktigt dålig dag och jag funderar på om busskörningen kan påverka negativt? Nån som vet?

Jag hade inte vänt mig till någon nätdoktor, det kostar ohemula mängder pengar för regionerna. Annars kan du ju prova tex Naproxen receptfritt så du vet att det fungerar innan du får ngt större recept.

Det är svårt att säga med busskörningen utan att ha träffat dig eller undersökt dig men det är inte otänkbart att det blir tungt för axeln.
 
Jag hade inte vänt mig till någon nätdoktor, det kostar ohemula mängder pengar för regionerna. Annars kan du ju prova tex Naproxen receptfritt så du vet att det fungerar innan du får ngt större recept.

Det är svårt att säga med busskörningen utan att ha träffat dig eller undersökt dig men det är inte otänkbart att det blir tungt för axeln.

Verkar som mina närmaste vårdcentraler har videobesök. För mig är det enklare att ta det via telefon än personligt besök tidsmässigt.
Jag åkte och köpte Alvedon och Ipren och ska försöka vara extremt noga med tider osv nu.

Vissa bussar är tunga, andra inte. Men stor ratt och kort MissFideli ger stora rattrörelser för axlarna. Det gör mest ont att svänga vänster, dvs putta ratten ifrån mig. Vissa dagar gör det skitont av att bara åka i ett gupp så bussen gungar till, andra dagar funkar det mesta rätt bra. Jag märker dock att jag börjar få ont i vänster axel (det är höger som är skadad) och nacken, antar att jag avlastar.

Du verkar ju kunna, vet du hur lång tid innan det slutar göra ont? Detta hände för drygt 2 v sen tror jag (minns inte :( ) och smärtan är inte bättre alls hittills.
 
Verkar som mina närmaste vårdcentraler har videobesök. För mig är det enklare att ta det via telefon än personligt besök tidsmässigt.
Jag åkte och köpte Alvedon och Ipren och ska försöka vara extremt noga med tider osv nu.

Vissa bussar är tunga, andra inte. Men stor ratt och kort MissFideli ger stora rattrörelser för axlarna. Det gör mest ont att svänga vänster, dvs putta ratten ifrån mig. Vissa dagar gör det skitont av att bara åka i ett gupp så bussen gungar till, andra dagar funkar det mesta rätt bra. Jag märker dock att jag börjar få ont i vänster axel (det är höger som är skadad) och nacken, antar att jag avlastar.

Du verkar ju kunna, vet du hur lång tid innan det slutar göra ont? Detta hände för drygt 2 v sen tror jag (minns inte :( ) och smärtan är inte bättre alls hittills.
Jag är inte @Wysiwyg men subluxerade leder har jag tyvärr gott om erfarenhet utav. Smärtan kan hänga i allt mellan ett par veckor till månader i värsta fall. Allt beroende på hur stor skada subluxationen gjorde och om muskeln blir inflammerad efteråt. Att ta antiinflammatoriskt, vila och inte utsätta leden för ytterläge är bästa receptet efter en subluxation och att sedan träna upp musklerna runt lederna eftersom musklerna då stärker upp så att leden får stöd och stöttning och får svårare att subluxera igen. Är man överrörlig är det jätteviktigt att lära sig var ytterläget är så att man aldrig hamnar där. Endel har mycket god hjälp av att bli tejpade hos sjukgymnast för att hitta var ytterläget är och man kan också få lära sig att tejpa sig själv hos sjukgymnast om det är ställen man når själv (utan att hamna i ytterläge av det!).
 
Jag är inte @Wysiwyg men subluxerade leder har jag tyvärr gott om erfarenhet utav. Smärtan kan hänga i allt mellan ett par veckor till månader i värsta fall. Allt beroende på hur stor skada subluxationen gjorde och om muskeln blir inflammerad efteråt. Att ta antiinflammatoriskt, vila och inte utsätta leden för ytterläge är bästa receptet efter en subluxation och att sedan träna upp musklerna runt lederna eftersom musklerna då stärker upp så att leden får stöd och stöttning och får svårare att subluxera igen. Är man överrörlig är det jätteviktigt att lära sig var ytterläget är så att man aldrig hamnar där. Endel har mycket god hjälp av att bli tejpade hos sjukgymnast för att hitta var ytterläget är och man kan också få lära sig att tejpa sig själv hos sjukgymnast om det är ställen man når själv (utan att hamna i ytterläge av det!).

Tack, tänkte väl att jag inte var ensam om detta. Vi pratade om tejpning, men eftersom det är så varmt ute, kom vi fram till att den inte skulle sitta kvar. Ska tillbaka i början av augusti, då kanske vi testar. Ska på ultraljud den 28/7, förhoppningsvis kan vi se ev skador då. Ärligt talat vet vi ju inte om det är en subluxation, men allt tyder på det.
Träna musklerna runt lederna är jag med på, som busschaufför är det ju extra viktigt. Men jag har slarvat och antar att det är det jag straffas för nu.
Jag funderar på vila, sjukgymnasten sade inget om det, men ändå. Hur 17 vilar man en axel? Och dessutom höger när man är starkt högerhänt? Allt jag gör, gör ju ont.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 007
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 317
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 693
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp