Axess hundfoder?

Hoppelhase

Trådstartare
Någon som har någon erfarenhet eller några åsikter om det?

Jag är av logistiska skäl benägen att byta foder - foderbilen verkar inte kunna leverera till min nuvarande lägenhet, jag har inte bil osv. Jag bor väldigt nära Hemköp och såklart vore det väldigt smidigt att kunna köpa hundmaten där, även om det inte känns helt optimalt. Vid en snabbtitt verkar de sälja Doggy och Axess.

Jag har aldrig hört talas om Axess och erkänner att jag frågar utan att ens ha tittat på påsen i affären, kommer bara ihåg namnet efter att ha traskat förbi den gången.

Hunden i fråga är en 1 1/2-årig kastrerad Jack Russel som äter allt och är lätt att hålla i lagom hull (tidigare foder: rc mini junior - magnusson meat & biscuit - standardt original).
 
Sv: Axess hundfoder?

Det Axcess jag har erfarenhet innehåller "Minst 4% kött" = BIG no-no.
Priset är ungefär 100kr för 10kg, bara det säger en del.

Min äldsta hund hölls på det när jag köpte honom, och han såg förjävlig ut. Smal och fruktansvärd päls. Och han är INTE svår att hålla vare sig fin i hull eller päls bara man har någorlunda foder.
 
Sv: Axess hundfoder?

Leon har ju i princip stålmage o tål vad som hälst, tills han råkade få i sig Axess, gissa vilken klåda han fick, kliade nästan sönder sig.
För mig är det dyrt för en säck med sågspån o spannmål.
Den vanliga Doggyn från ICA/COOP etc är inte mycket bättre.
Kan du inte få tag på Magnusson M&B, inte för att den är superduper, men jämfört med de övriga två så är det riktigt bra.
Använder det själv som träningsgodis.
 
Sv: Axess hundfoder?

Om de har Doggy så har de troligen/kan ta in, deras Proffessional, betydligt bättre innehåll i det.

Annars, inhandla en pirra och åk och handla med bussen :) Med tanke på att det är en mindre hund behöver du inte handla så ofta, eller ta taxi hem från butiken. Gjorde jag när jag inte hade bil och ville storhandla, buss dit och sedan ringa efter en taxi hem :p
 
Sv: Axess hundfoder?

min erfarenhet = det är nog det sämsta foder du kan hitta, är hemköp ett postenombud?(vårat hemköp är) isf kan du nätbeställa och hämta ut det på hemköp. köpa 2,5kg-3kg påsar så blir det lätt att bära hem. annars hade jag tagit buss/taxi..
 
Sv: Axess hundfoder?

Och jag går emot strömmen.
Jag påstår inte att det är ett världsbra hundfoder MEN det fungerar kanonbra på mina hundar. Köpte en säck för några år sedan för att jag inte hade hunnit köpa foder och djuraffärerna var stängda. Det fungerade så bra att jag fortsatt. Mina hundar är alla i olika åldrar och tre olika raser, de är fina i päls och hull förutom att två av dem just nu rört sig alldeles för lite så de gått upp i vikt:o
Men jag vet inte om jag bara haft tur för de flesta jag pratar med säger som övriga här att det är ett skitfoder och att deras hundar inte fungerat alls på det.
 
Sv: Axess hundfoder?

kl

Min gamla kastrerade riesentik gick på det sina sista år, hon började matvägra och vi provade olika foder, men nej...

Så jag sa till sambon som jobbar på Ö&B att köpa hem nån säck som var trasig så vi kunde prova, och det åt hon, hade både fin vikt, hull, muskler och päls och bra med ork och energi.
Så hon fick äta vidare på det, verkade inte må dåligt av det.

Men jag vet inte hur det fungerar på yngre och mer krävande hundar.
 
Sv: Axess hundfoder?

KL

pappas hund (rottis) åt hellre det (access, som våra andra hundar åt) än det fina lyxfodret som han köpte till henne : P

Pappa skaffade hund på eget bevåg, så då köpte han eget foder med, då skulle han lyxa till det med fint foder då va, men det åt hon inte, men när hon kom in i huset slukade hon det som fanns kvar i dom andra hundarnas matskål haha...

Både våran schäfer-korsning och JR-terriern (även som valp) har funkat på det, pigga, glada och fina i pälsen. Å andra sidan bor vi på landet (hundarna är oftast lösa) och vet inte vilka kvantiteter med djurskit och gräs dom äter på regelbunden basis X D
 
Sv: Axess hundfoder?

Fast jag skulle snarare kalla det kvalitativt foder än lyxfoder om man köper ett BRA foder till sin hund..
 
Sv: Axess hundfoder?

Jag har en hund med riktig plåtmage som fungerat på alla foder han fått - utom just Axess. Det blev han riktigt sur och dålig i magen av. Nu äter han Doggy Professional Extra Aktiv, som visserligen är ett billigt foder men som han mår bra på och som är svensktillverkat utan en massa onödigt tjafs i.
 
Sv: Axess hundfoder?

Jag har jobbat i en hundsportsbutik och där blivit lärd en hel del om foder.
Mina hundar åt ett bra foder. En dag när jag var pank så köpte jag dock hem Axess. Hundarna(Malinois & blandras) åt det med glädje. De fortsatte att vara fina i pälsen, bra i hull och pigga och glada.
Så jag vet inte. Det må vara ett skitfoder men det funkade på mina hundar. Mina nuvarande jyckar äter dock Robur (samt en del slaktrester) och är fina och glada med det..
 
Sv: Axess hundfoder?

Om du bestämt dig för att utfodra med axess skulle jag rekommendera dig att köpa premium-sorten. Både basic och allround innehåller alldeles för hög halt av Nfe (kohlhydrater), basic till och med över 50 procent! Dessutom är den omsättbara energin rätt låg vilket betyder att hunden måste äta väldigt mycket för att få i sig alla näringsämnena. Premium innehåller allmänt mer kött och mindre kolhydrater.

Själv skulle jag inte ge min hund den maten, men om jag var tvungen så skulle jag köpa axess premium.
 
Sv: Axess hundfoder?

Min mamma och hennes man fick en påse axess gratis av några vars hund inte tyckte om det, och det tog bara någon vecka på en inte ens full giva(blandades med det vanliga fodret) innan hunden blev fet, Näringssammansättningen om man läser på påsen är ju inte helt olikt pasta:crazy: Tom. det foder de använder normalt som är allt annat än ett kvalitetsfoder har bättre sammansättning (mer protein, mindre kolhydrater) trots att det är ännu billigare. Hunden är en kastrerad hanhund som innan de provade axess var på gränsen till smal dvs. lagom hull men omusklad. Det är verkligen inte ett foder jag ens skulle fundera på att ge en hund.
 
Sv: Axess hundfoder?

bra och bra, våra hundar har iaf alltid varit pigga och glada med fin päls på 'billigt skitfoder' : P Så för oss har det ju varit bra menar jag.
 
Sv: Axess hundfoder?

Jag använde alltid Axess kennel som vi köpte på granngården å våra hundar va aldrig dåliga i hull,päls eller energi. Men i med vi nu mera har 7 mil till närmaste granngården så letar vi efter annat som passar våra hundar men inte hittat nåt som passar än :(
 
Sv: Axess hundfoder?

Jag har haft Axess till mina 4 senaste ridgebacks, före det lagade jag hundarnas mat själv men p.g.a brist på kött provade jag ett par torrfoder och fastnade för Axess.
Det har varit allt från det jag slutade med valp/unghundsfoder sedan hela livet ut.
Dom har varit bra i magen och fin päls. Inga allergier eller andra sjukdomar.
Doggy däremot provade jag men var inte helt nöjd med.
Min nu drygt 1 åriga ridgebacktik har börjat få Axess för ett par månader sedan och mår jättebra.
 
Sv: Axess hundfoder?

Jag vet inte om det nämdes något speciellt foder som hunden i fråga fick? Men för mig är inte bra foder som innehåller bra saker och inte bara en massa spannmål lyxfoder. Men nu vet jag ju inte alls vad Ponnyryttaren_ menar är lyxfoder. Hon kanske menar RC och det tycker jag verkligen inte är något lyxfoder. Det kan väl inte ens gå under kategorin foder med bra innehåll.

Men jag är bara en glad nybörjare på det här med foder, känner långt ifrån till allt som finns på marknaden :) Men jag tror att det lönar sig att i alla fall läsa på litegrann och att inte vara så snål och inte köpa första billigaste på Ica till hunden :)
 
Sv: Axess hundfoder?

Ungefär så ja!
Enligt mig bör ett bra foder innehålla mest kött, dvs komma högst i innehållsförteckningen. men här måste man kunna mer, t ex vad är de animaliska produkterna, finns där fjädrar o klor i t ex, o vad är animaliskt fett?

Vidare så måste man lägga ihop alla olika sädesslagen, t ex, vete, korn, majs, havre, råg grahamsmjöl (dvs fullkornsmjöl av vete).
Majs o ris, dessutom finns durrumvete.
 
Sv: Axess hundfoder?

Men vänta nu, har du kollat direkt med Magnussons om de inte kan leverera direkt till dig? (Alltså inte via foderbilen)

Jag flyttade från lägenheten i stan till bortre obyggden och jag bytte bara adress hos Magnussons, inga problem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp