[B]Foderkänslig häst[/B]

M

maisan

Har nu haft ut veterinären x-antal gånger till min pålle som åter insjuknade i ngt som låter som fång på alla symtom men enl hovslagaren syns inget på hovarna som skulle tyda på fång. Senast han blev sjuk fick han varma hovar, ökade pulsar, svullnad över kronränder o kotor samt hade svårt att röra på sig, o var öm vid tryck med visitertång, o detta på alla 4 benen! Veterinären trodde att det var fång o han fick stå i sjukhage o fick smärtstillande o antiinflammatorisk medicin i 3 veckor. Sedan kom hovis ut o sa att detta är inte fång o grundade detta på att hästen gick för bra, hade inga dubbelslående steg o lamellranden var ej breddad (dock tittade han bara på en hov).
Kan en häst få fångliknande symtom av ngt annat? t.ex foderkänslighet...? Han har ätit samma foder i ett halvår, men jag har ökat på hans hösilage giva gradvis under hela hösten eftersom han är en äldre häst som har lite svårt att hålla hullet (dvs han är absolut inte fet). Han har oxå blivit "konstig" på vä bakhov, den har ändrat form, börjat smulas sönder på kanterna, han har fått början till strålröta där o en blodutgjutelse som syns på utsidan av hoven... Har visat den åt veterinären som såg ut som ett frågetecken...
Eftersom ingen tyx veta vad det kan vara tänkte jag höra om nån här hört om nåt liknande?
 
Sv: Foderkänslig häst

För att få ett säkert svar är det bästa att ta hästen till klinik och först och främst RÖNTGA hovbenet för att se om det ligger i normalt läge eller har ändrat sig.

Äldre hästar har tyvärr lättare att få fång med, speciellt när magen börjar fungera sämre (hände ri princip alla hästar förr eller senare, det att de får svårare tillgodogöra sig foder, mmagen blir känsligare etc).

Jag skulle absolut röntga!
 
Sv: Foderkänslig häst

vet tyckte inte att rtg var nödvändigt då han ej är halt el trycköm längre men jag funderar ändå på att begära remiss till närmsta klinik. Men det jag funderade på mest var att OM det INTE är fång... vad tusan är det då?
 
Sv: Foderkänslig häst

Fång går inte att se på hovarna under pågående process. Den breddade lamellranden tar flera veckor innan man kan se, för det är något som sker INNE i hoven, när hovbenet roterar - vilket inte heller alltid sker (fast förmodligen NÄSTAN alltid...). Det dubbelslående steget beror också på hovbensrotation och HAr hovbenet inte roterat så uteblir alltså detta...
Likadant med fångränderna på hovväggen, det tar också några veckor innan man kan se dessa - som beror på förändring i tillväxten orsakad av inflammationen i hovarna och den medföljande blodcirkulationsförändringen.

Om det inte finns något dubbelslående steg så ser jag väl kanske ingen anledning att just röntga hästen. Däremot kanske en hästklinik ändå bör ges chans att utreda hästen om den inte är friskförklarad.. För där finns ju bättre möjligheter att undersöka det som behöver undersökas.
 
Sv: Foderkänslig häst

ameo skrev:
Om det inte finns något dubbelslående steg så ser jag väl kanske ingen anledning att just röntga hästen. Däremot kanske en hästklinik ändå bör ges chans att utreda hästen om den inte är friskförklarad.. För där finns ju bättre möjligheter att undersöka det som behöver undersökas.

Nyfiken, du menar att det blir dubbelslående steg om hovbenet har ändrat läge? Eller bara vid just rotation?

Mitt gamla fångsto hade ju inte dubbelslående steg, men hovbensförsänkning bägge fram?
 
Sv: Foderkänslig häst

Det dubbelslående steget kommer just av att hovbenet har roterat.

När hovbenet roterar så faller ju spetsen ner mot sulan och hovbenets undersida kommer att luta. Hästen strävar dock alltid efter att sätta ner hovbenet plant emot underlaget. När det har roterat så innebär det att hoven landar på trakterna för att sedan tippa över framåt - ungefär som när man själv går på högklackade skor.

Vid hovbenssänkning är hovbenet fortfarande plant mot underlaget och detta ger alltså inte nåt dubbelslående steg.
 
Sv: Foderkänslig häst

ameo skrev:
Det dubbelslående steget kommer just av att hovbenet har roterat.

När hovbenet roterar så faller ju spetsen ner mot sulan och hovbenets undersida kommer att luta. Hästen strävar dock alltid efter att sätta ner hovbenet plant emot underlaget. När det har roterat så innebär det att hoven landar på trakterna för att sedan tippa över framåt - ungefär som när man själv går på högklackade skor.

Vid hovbenssänkning är hovbenet fortfarande plant mot underlaget och detta ger alltså inte nåt dubbelslående steg.

Ah, det förklarar saken. Tackar =)
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
611
Senast: skiesabove
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 550
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 873
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp