B-kortslastbil max lastvikt?

the_connemara

Trådstartare
Nu har jag inte rett ut begreppen, sorry. Jag vill lasta två hästar om ca 850 kg totalt. Har sett B-kortslastbilar som man får lasta strax över 800 kg men min fråga är om det finns sådana "små" (typ tvåhästars är väl det vanliga) lastbilar man får lasta mer i på C-kort?

Vi har varken körkort eller ekipage att köra BE men C-kort och kom på tanken att hyra liten lastbil. Men undrar som sagt om de finns modell "lite större" än B-kortslastbilarna? Eller självklart ännu bättre om det finns en B-kortslastbil som får lasta båda våra hästar så är vi inte beroende av C-kortet.
 
Men undrar som sagt om de finns modell "lite större" än B-kortslastbilarna? Eller självklart ännu bättre om det finns en B-kortslastbil som får lasta båda våra hästar så är vi inte beroende av C-kortet.
B-kortslastbilar för 1000-1100kg är rätt vanliga tycker jag, en enda (såvitt jag vet) tillverkare levererar en bil för B-kort som lastar 1350 kg i sin mest lastande variant. Jag har för några år sedan på Eurohorse sett en tillverkare som bygger på Renault Master(?) chassi med totalvikt 4500 kg, således C-kort. Osäker på lastvikten där men en rimlig gissning är väl runt 1800 kg. Jag har mycket svårt att föreställa mig att det går att hitta en sådan bil att hyra.

Men i praktiken behöver ni väl bara runt 1000 kg lastvikt för hästar, en passagerare och litet utrustning.
 
Jag tror det är få/ingen som HYR ut sin C-kortsbil. Det är ju en gigantisk och kostsam risk att ta med en jätteinvestering.
 
De tycker uppenbarligen att totalvikten är det viktigaste att ange eftersom de sonika utelämnar lastvikten. Känns inte seriöst.
 
Men dete beror ju på hur man väjer att utrusta bilen och skåpet. Så det lättaste är att ringa eller maila och förklara hur man vill ha det och så får man reda på vilken vlastvikt det blir kvar.
Att tycka att någon är oseriös för att de har många möjligheter känns i mina ögon som en överdriven reaktion!
 
Inte alls, jag jobbar med bl a upphandlingar och går det inte att få en övergripande blick över så enkla basfakta känns det oseriöst. Vilket förvånar mig i detta fall, eftersom jag bedömer företaget som seriöst.

Att man sedan kan skriva ut att tjänstevikten skiftar med utrustning, fråntar inte lämpligheten i att ange någon form av tjänstevikt, t ex för bil utrustad enligt bild.
 
Det kanske är så att majoriteten av spekulanter helt enkelt är - av okunskap eller medvetet - ointresserade av lastvikten på dessa bilar. Kanske kör nästan alla med bara en häst, eller med ponnies. Fasen vet. Men jag har också funderat över hur det kommer sig att man ofta behöver fråga övertydligt om lastvikt, nästan som om det är en sekundär eller oviktig egenskap. Av lätta bilar är det ju bara Strömsholmsbilen som är tydliga med lastvikt och, av förklarliga skäl, använder den i marknadsföringen.
 
De tycker uppenbarligen att totalvikten är det viktigaste att ange eftersom de sonika utelämnar lastvikten. Känns inte seriöst.

Jag gav upp och skickade uppgiften till sambon. Det handlar ju inte om någon specifik modell eller utrustning, jag ville ju bara ha ett hum om vilka jag skulle leta efter på uthyresannonser.
 
Jag gav upp och skickade uppgiften till sambon. Det handlar ju inte om någon specifik modell eller utrustning, jag ville ju bara ha ett hum om vilka jag skulle leta efter på uthyresannonser.

Men ska du transportera Tiger? Då behöver du inte oroa dig för någon lastvikt vilket märke du än väljer.
 
Men ska du transportera Tiger? Då behöver du inte oroa dig för någon lastvikt vilket märke du än väljer.

Det står ju i första inlägget :p Tiger och kompisen ska ev till Spångfors båda två, de väger ca 850 tillsammans och vi funderar isf på att köra dem i en liten lastbil istället för att hyra ett till släp och köra två bilar :)
 
Bengts i veberöd har en lastbil, står dock ingen last vikt på hemsidan men du kan ju ringa och kolla :).
 
När jag kollat beg på hästnet har jag hittat någon hästbil man får lasta 1000kg i. Minns inte märke eller så, men det finns. :)
De tycker uppenbarligen att totalvikten är det viktigaste att ange eftersom de sonika utelämnar lastvikten. Känns inte seriöst.

En bekant jobbade m Umes hemsida för länge sedan. Hens idé var att man skulle kunna skriva in vilken bil man har och automatiskt få fram vilka släp som var aktuella. Det tyckte dock inte ume var nån bra idé...
 
alltså, då alla deras bilar är invdividuellt tillverkade såt slår det rätt mkt i vikt.
vilken lastbilstillverkare, 2 eller 4 hjulsdrivet, typ av skåp och typ av inredning man väljer påverkar.
 

Liknande trådar

Utrustning Funderar på att försöka ruinera mig totalt och införskaffa en b-kortslastbil till pålle och mig, av flera anledningar. Kruxet är ju dels...
Svar
1
· Visningar
784
Senast: MayGrace
·
Samhälle Min dotter tar förhoppningsvis snart körkort, som då blir ett vanligt B-kort. Eftersom vi har hästar som vi tävlar med så finns det även...
Svar
7
· Visningar
1 880
Senast: trassel
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 466
Senast: moster
·
Utrustning Nu är jag nyfiken och förstår inte hur jag ska googla för att hitta svaret, så jag frågar här. Vad kan det finnas för anledning till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp