Bukefalos 28 år!

B-ponny med dålig rygg

A

amoramor

Där jag jobbar har vi en liten ponny som har en oerhört dåligt musklad rygg. Han springer med huvudet i vädret hela tiden vilket har resulterat i en svankig rygg.
Ryttaren till denna ponny är nu borta en tid framöver och det är min uppgift att jobba med ponnyn. Jag känner mig lite kluven inför att sitta på denna lilla sak. Visst, jag är inte så lång och inte tung, men med tanke på hans rygg så känns det som om jag hellre hittar andra alternativ. Då jag har ridit honom har det efter en stund blivit vilda protester då jag vill att han jobbar, han blir spänd och det känns inte bra för mig att sitta och rida på honom heller då det känns som att han bara blir värre. Jag har longerat honom en del och det har han börjat trivas med och jobbar riktigt bra, har börjat söka sig framåt och neråt på eget initiativ. Men jag vill ju inte heller longera honom varje dag...
Har ni några tips? Vad skulle ni göra?
 
Sv: B-ponny med dålig rygg

Jag har tänkt på att tömköra, men jag aldrig tömkört på egen hand tidigare och har heller ingen här som kan vara med mig och lära mig. Men jag tror absolut att det vore en bra idé.
Klättra vore super också, men det finns inte ens en liten kulle i närheten :(

Tömköra, kan någon förklara lite för mig hur man går till väga? Jag har sett många andra då dom har tömkört sina hästar, men som sagt aldrig gjort det själv...
 
Sv: B-ponny med dålig rygg

Jag tömkör mest bakom hästen för jag kan inte på volt. Aldrig någon som lärt mig men ibland tar jag bara in ponnyn på volten och står snett bakom inte rakt och driver på så brukar dme söka sig neråt och jobba. men det är jag det.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 241
Senast: nullo-modo
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 687
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 322
Senast: WSLPZF
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp