B ponnymamma vill ha C/D ponnyunge?

Rea

Trådstartare
Ska villigt erkänna att när det kommer till avelsrelaterade funderingar så kan jag väldigt lite, så nu måste ni hjälpa mig! Vi har ett jätte fint 13 årigt B-ponnysto 127 cm Russ/welsh och har lite funderingar på att ta föl på henne, som ska stanna i familjen och bli dotterns nästa ponny när B-ponnyn är urvuxen så att säga. Med tanke på hennes storlek, vad bör man tänka på när (om) man ska välja hingst? En ras som vi alla här hemma är löjligt förtjusta i är Haflinger, tror ni på den "mixen". Tankar, synpunkter, tip och råd?
 
Hej!
Inte för att jag har någon kunskap om dessa raser (och jag gillar Haflinger), så skulle jag nog föreslå en Welsh Cob (R?), en större modell av Welsh, för att inte blanda in en tredje ras!
Welsh är som en miniatyr av Arab :love:!!!!!
 
En fin halvblodshingst skulle ocksa ga bra. Fostret vaxer efter hur mycket plats det finns inne i magen, men efter att de ar fott kan de dra ivag och vaxa rejalt.

Men jag tycker att det beror helt pa hur eran b-ponny ser ut. Ar hon latt i typen eller lite grovre. Ar hon lite lat eller framat. Hur bra kan hon hoppa, samt vad har hon for steg. Om hon hoppar hogt, men stannar ibland tycker jag att ni ska avla pa en hingst med mycket mod. Om hon inte hoppar sa hogt, men alltid gar pa, kanske ni ska avla pa en hingst med mycket scope.
Ar hon en latt liten framat tjej, kan man ju betacka med en fin Connemara-hingst. En Haflinger skulle ocksa bli fin....ar eran lilla tjej brun? Kanske ni far en frack farg ocksa.
Eller varfor inte en fin ponny-skack, sa kanske ni far en riktig parla. :D

Lycka till vad ni an bestammer er for.
 
Med rätt ryttare hoppar hon som en kanonkula!Fin teknik och hon gillar det jättemycket. Hon är en ganska typisk ponny skulle jag säga, lite mulle över henne ibland. Andra dagar är hon så pigg så pigg att man undrar om hon blivit dopad under natten :rofl:.Fux med "plättar" av stickelhår på rumpan.
 
För att tillföra ridponnyaveln något och för att i framtiden få ett bättre pris på avkomman skulle jag råda dig att ta en fullblodshingst godkänd för ridponnyavel eller en ridponnyhingst med mycket fullblod i (eventuellt arabblod). Denna kombination tror jag skulle bli en riktigt bra tävlingsponny. Har för mig att det finns/ har funnits några riktigt bra korsningar russ-fullblod/arab, och welshblod ser man ju gärna att det är i ridponnyer. Lycka till!
 
jag skulle nog valt en new forest, connemara eller en ridponny. det beror ju helt och hållet på vad ni vill få för typ av föl och vad stoet har för egenskaper. har stoet dåliga gånarter så kan ni välja en hingst med bra gångarter för att fölet förhoppningsvis ska ha ärvt lite av pappan. vill ni ha en hopphäst så ska ni inte välja en dressyrhingst i första hand. väljer ni en dponny hingst så bör fölet nog bli åtminstånde c ponny men det kan ju variera det me. :smirk:
 
Att betäcka med WCob ( D) (sekt R är en överhöjdad welsh sekt B ;))är som att blanda in ny ras så welsh sekt B och D inte har så mkt gemensamt. jag håller med de andra som framhåller en ridponny hingst med fullblods inslag. Det finns en Brittisk ridponny welsh/fullblod som inte är så dum men han ksnake är för liten. :confused:
 
håller med de senare längre ner, betäck med en hingst typ fullblod godkänd för svensk ridponny avel, det låter som en bra kombination, sett flera russ/fullblods ponnyer som vrit väldigt bra.
 
Jag vet en JÄTTEFIN stor c-ponny som har samma raser i mamman som ditt sto är, och den är e.Russian Ivory xx RP113 (samma som min plutt). Urläcker och hoppar suveränt bra. Snygg ponny.
 
Om du betäcker med en Brittisk Ridponnyhingst så kan du inte registrera avkomman i BRF, russ ingår inte i den rasen.

Blomman
 
Puh, det är mkt med den där ridponnyaveln oavsett om det är svensk eller Brittisk. Jag tror jag håller mig inom rensrasiga sektorn då jag aldrig skulle kunna hålla reda på reglerna.
Tack för nya kunskapen Blomman! :)
 
Det som är enklare med den Brittiska Ridponnyaveln är att man inte behöver räkna % och att man inte hamnar i en massa olika "avdelningar", är det en korsning mellan XX, OX eller anglo och någon av de brittiska ponnyraserna så är den godkänd, spelar ingen roll hur mycket eller litet det finns av de olika raserna i ponnyn! Hur enkelt som helst! ;)
Blomman
 
% är ju borttagen för Svensk Ridponny också, förrutom godkända hingstar som har något sådant krav.
 
Jag kan inte låta bli att tycka att det är lite lustigt att du funderar på haflinger och nästan uteslutande får råd om fullblod och andra ädla raser!

Det verkar som om du vill ha ett föl för eget bruk, men jag vill vända lite på frågan. OM du gillar hafliger så funderar jag vad du tänkt tillföra den rasen med ditt sto? Det kanske trots allt är en bättre idé att försöka avla ett bra ridponnyföl med ditt sto, sälja det fölet och köpa ett haflingerföl?
 
Det verkar som om du vill ha ett föl för eget bruk, men jag vill vända lite på frågan.OM du gillar hafliger så funderar jag vad du tänkt tillföra den rasen med ditt sto? Det kanske trots allt är en bättre idé att försöka avla ett bra ridponnyföl med ditt sto, sälja det fölet och köpa ett haflingerföl?
Vad får dig att tro att jag vill ha ett föl för eget bruk?? Vill jag ha ett "eget" föl så skaffar jag mig ett eget föl och då ett svhbl och inte en liten "plutt" som snuddar ponny storlek! Jag har redan häst för mitt behov och så har jag redan en 2 åring ( som varit föl....för eget bruk). En Haflinger som blev lite nättare borde inte vara helt omöjligt att få fram TRODDE jag. Ock jag hade inte tänkt tillföra rasen som sådan något utan var bara ute i ren funderingsmässig undran om det kunde bli en trevlig INDIVID. Kan bara än engång be om ursäkt för min totala inkompetens vad gällande avel, ursäkta , ursäkta, ursäkta, ska aldrig upprepas :devil:
 
Du skrev ju i början att ponny-fölisen skulle stanna i familjen och dotterns nästa häst. Så man kan ju säga att det är för "eget" bruk. I vilket fall så skulle jag försöka ställa mig frågan vad dottern kommer att vilja ha för inriktning på ridningen - skall hon bli tävlingsryttare på hög nivå går haflingern bort (jag hukar för alla tomater!) men om allround (jag menar både ridning och körning) och viktbärande en prioritering så är väl Haflingern kanske en vettig idé. (Själv tycker jag att Haflingers är söta, men jag skulle aldrig köpa en själv eftersom den inte passar mina eller barnens ridmål)

En liten fråga är - hur gammal är dottern ? Om hon har B-ponny nu som betäcks i vår, då har hon en fölunge 2005 och fölungen är 4 år (ridbar ålder) 2009 Och tävlingsbar i annat än ungponnyklasser 2012 - hur gammal är dottern då ?. Bara en liten tanke - ni kanske skall köpa en unghäst typ nu istället ?
 
Hon skulle vara 13 när fölisen är 4 och hon är inte intreserad av tävling, bara tanken på att hoppa eller tävla får henne att vilja dra ett täcke över huvudet :D, nej vad som blir aktuellet är ridning och körning.
 
Lena, jag ber tusen gånger om ursäkt för mitt ytterst otrevliga svar till dig. Skrev det efter att jag fått ett mycket upprivande brev och kunde inte tänka klart, såg rött vart jag än vände blicken. :o. Ber verkligen om ursäkt för mitt dunderklavertramp.
 
Det kluriga är att en 7-åring och en 13-åring kan ha vitt skilda ridintressen ! Men med hennes nuvarande intresseintriktning låter väl Haflinger som ett alternativ. Men jag är en rabiat anti-avlare på gulliga-ston ! Gör som om hon varit en valack istället ! Eftersom hon inte tycks ha några speciella krav på ridningen som sådan - Vore det inte både enklare och billigare och säkrare att KÖPA en ponny till henne den dagen det är dags !
 

Liknande trådar

Avel Hej! Vi har funderingar på att betäcka vårt ponnysto om 1-2 år. Jag eftersöker nu era tankar och erfarenheter kring att ev betäcka en...
Svar
0
· Visningar
780
Senast: Ciccibella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Vinterföräldrar 23/24
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp