B-vitamin till hund

taccotad

Trådstartare
Fick ett tips att ge b-vitamin till min hund som fäller väldigt mkt året runt. Nu till frågan: kan man använda samma b-vitamin som man ger till hästarna? Hade ju varit väldigt enkelt och bra isåfall.
Vad ska man annars ge? Finns kanske speciellt till hund.

/Taccotad
 
Sv: B-vitamin till hund

shyfeeder går i alla fall bra. var lite försiktig med doseringen, extremt höga doser kan nog vara toxiskt men blir det bara lite för mycket kissar de ut överskottet. jag ger människovitamin till mina (friggs b-vitamin).
 
Sv: B-vitamin till hund

okej, tack för ditt svar!
Hur doserar du dina vitaminer till hundarna?

Jag ger hästarna shyfeeder och då pumpar man ju ut det, kanske borde jag mäta upp det i stället....
 
Sv: B-vitamin till hund

jag har ingen aning om hur mycket de ska ha av shyfeedern, men människovitaminet får de en tablett per dag av.
 
Sv: B-vitamin till hund

cillamuffins skrev:
jag har ingen aning om hur mycket de ska ha av shyfeedern, men människovitaminet får de en tablett per dag av.

verkar lite enklare att ge en tablett/dag i stället för att mäta upp flytande b-vitamin. Blir nog människovitamnet istället!
Får köra och köpa det i morgon.

Märker du nån skillnad när dina hundar äter detta?
 
Sv: B-vitamin till hund

ja, faktiskt. labben har klor som går sönder bara han andas på dem, men de har blivit mkt bättre. men det tar flera månder innan man ser ett bra resultat!
 
Sv: B-vitamin till hund

Hej där!
Jag ger B- vitamin till mina hundar mot fästingar, det funkar jättebra och de är fina i pälsen. Jag ger shy feeder som man använder till hästar! Min setter väger 35 kg han får en matsked / dag min pudel väger 3,5 kg han får en halvtesked / dag. Jag har frågat veterinären om detta och hon rekomenderade detta till mina!! Det jag tycker är bra att de inga fästingar får.. Har inte haft en fästing på 2 år pga b- vitaminen.

// Jenny!
 
Sv: B-vitamin till hund

Ger du dem tabletterna så att de får svälja dem hela eller får de tugga i sig dem som godis?
 
Sv: B-vitamin till hund

jag lägger dom i på maten så slinker de ner av bara farten. gav apotekets b-kombin forte n innan, men de smakade nog lite äckligt för det var inte alltid de åts upp.
 
Sv: B-vitamin till hund

Det låter ju nästan FÖR bra...jag hade självklart blivit jätteglad om hunden slapp fästingarna!
 
Sv: B-vitamin till hund

Är Apotekets B-vit naturlig eller syntetisk? Jag skulle inte ge syntetiskt vitamin eftersom att överskottet inte utsöndras på samma sätt.
 
Sv: B-vitamin till hund

så ett vitamin är inte längre ett vitamin? kan den kemiska strukturen se olika ut beroende på hur det är framställt? är vitamin x bara ett samlingsnamn för en rad olika ämnen? eller är det hjälpämnena i tabletterna som spelar roll? för hur ett ämne är framställt ska då inte ha någon påverkan på hur det ser ut, och alltså fungerar, så länge det är samma ämne.
 
Sv: B-vitamin till hund

Jag hade en bra mening för det där, som jag nu inte minns... Men nånting med att jämföra bröstmjölk mot bröstmjölksesättning...

Sen beror det på vem man lyssnar på, lyssnar du på Aco så är det självklart inget som slår en syntetisk vitamin, lyssnar du på nån annan så är de naturliga de bästa. :smirk:

Hittade iaf detta:
"I teorin är askorbinsyra med sina varianter just C-vitamin. I praktiken absorberas och utnyttjas syntetiska former sämre, särskilt om de tas isolerade från C-komplexet med bioflavonoider etc."

Många vitaminer är alltså inte så "rena" utan mer komplexa, det tillkommer lite andra småsaker också som gör att effekten blir bättre. Men man får ju inte brist för det, man får ju i sig samma vitamin, men inte det som är "runt omkring". (*öh*? förstod du det där?)

Ska se om vi har kvar Vitaminbibeln, nu letade jag bara lite snabbt på nätet eftersom att om den finns kvar så är den mååånga mil härifrån... Angående utsöndring...

Som bonus hittade jag detta också, då är vi iaf två som tror på det ;)
"det finns risk för njursten vid dagsdoser om flera gram"
 
Sv: B-vitamin till hund

Men angående att se ut och fungera har jag bara en sak att säga: Tror du att margarin och smör liknar varandra för att de har samma konstistens, funktion och smak?

No way... Finns inte en likhet mellan de två sakerna. Hört talas om transfetter? Trans- och cis-form? En molekyl som dras isär och sätts ihop igen. Har förvissa samma antal kol, väte etc, men formen kan vara helt förvriden. Nä *blä* Vad vet man vad det gör i kroppen?

Oljan genomgår mycket för att få den färgen och konstistensen. Det är samma slags olja som går till alla slags industri, mat, färg, kosmetika osv. Det är till och med helt lagligt att köra aceton åt ena hållet och olja åt det andra utan att ens tvätta ur tankarna där emellan. Jag tycker att det är vidrigt. Jag köper bara kallpressad olja. Ju billigare olja, ju sämre hantering kan man ju tänka sig...
 
Sv: B-vitamin till hund

ok, då är det alltså inte samma ämne. trans-cis-form måste man också ta hänsyn till (om ämnet har en trans- och en cis-form). men kan man framställa samma ämne, med samma form, så spelar det ingen roll var det kommer ifrån. så långt är vi väl överens? vitamin x ÄR alltså ett samlingsnamn.

att olika fetter ser olika ut är väl inte konstigt. den kemiska strukturen skiljer sig åt med bindningar och olika fettsyror. dessa kan dessutom förändras vid föränding av tryck, temperatur etc etc.
 
Sv: B-vitamin till hund

*hmm* Jag vet inte vad jag ska svara på det... Jag skulle inte kalla det för samlingsnamn... Jag kan inte komma på nått smart exempel heller...

Det här är ett dåligt exempel men... Järn är ju järn, men tillsammans med lite juice så tas järnet upp bättre. C är C, men med flavonoider så tas det upp bättre...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 601
Senast: Roheryn
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 573
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
283
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 545
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp