B-vitamin tillskott?

sandrafors

Trådstartare
Vad är det jag hör? Ger det ingen effekt alls som tillskott? ;) Vid pälsfällning/pälssättning, hud och mag-tarm problem?

Köper man flytande eller KRAFFTs i pelletsform(samt det som finns tillsatt i färdigfoder) är det väl syntetiskt framställt vitamin, men om man köper foderjäst är det väl "naturligt"?
Har hästen lättare att ta upp och utnyttja det naturliga B-vitaminet?

Jag har köpt B-vitaminer till båda mina hästar nu. Den ena blir en riktig bitch nu innan pälsfällningen, hon försöker sparkas när man borstar och är superirriterad över sadel och täcke och halvtokig när man rider. Hon blir så varje år innan pälsfällning...

Min andra, unghästen, har så dålig hudkvalité. Sår läker dåligt och hon har konstant mugg, dessutom torra vita små fläckar i öronen och små rugor/knölar över ryggen som kliar lite och går att klösa bort ibland.
Börjat ge olja och B-vitamin med förhoppning om att det ska hjälpa hud och päls samt magen om det kommer "inifrån".

Unghästen får flytande, den äldre får pellets (hon vägrade äta det flytande...)

KAN B-vitamin ge någon önskad effekt på problemen jag beskriver eller är jag bara lurad att spendera pengar på dyr sirapslösning med etiketten B-vitamin??

Egentligen borde väl dagsbehovet kanske täckas med krafft groov 90 och mineralfodret de äter, ? Men just B-vitamin är väl vattenlösligt så det är väl ingen risk att jag överutfodrar med detta med vanlig dos?

Ska man fortsätta ge i förebyggande, sluta inhandla dessa dyra tillskott, eller byta till foderjäst? (vet dock inte om jag får i den ena foderjäst...)
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Hej!

Välmående hästar utan magproblem bildar det b-vitamin de behöver i tarmen och behöver inte tillskott.

Redan för 10 år sen var det allmänt känt bland veterinärer att b-vitamin inte gör nytta när man ger det oralt- om hästen inte har magproblem förstås och dom magproblemen ska tydligen inte vara en dags lite lös i magen utan långvariga. Jag har tom träffat flertalet veterinärer som endast rekommenderar bvitaminspruta OM man nu ska ge bvitamin. (det roligaste var dom som glatt berättade för mej att när de åkte ut till hästar de inte riktigt kunde hjälpa på plats (de visste inte vad det var för fel eller så fanns det inget de kunde göra för att åtgärda problemet) då brukade dom sätta en b-vitaminspruta för då tyckte iaf hästagaren att de gjort nånting, även om det inte gjorde nån direkt nytta!).

Nu är ju b-vitamin vattenlösligt och ger man för mycket rinner det rakt igenom- det kan man ju tycka är ett lätt slöseri på pengar.

Men du kan ju alltid testa och hoppas att det är b-vitaminbrist hästarna har..

/Lavinia
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Vad jag vet så finns det ingen risk för överdosering eftersom hästarna pinkar ut det. Om jag inte minns fel så borde inte B-vitaminer behövas men eftersom vissa hästar blir hjälpta av detta när de fäller och sätter päls så får man helt enkelt prova sig fram om det behövs. :)

Vad gäller pälskvalitet och torr hud så vet jag inte tyvärr men har samma problem så jag hoppas att någon annan har bra tips.
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Jag ger min häst vanlig bakjäst vid pälsfällning och pälssättning. Det ger väldigt bra effekt. Hon blir jätteslö annars, men med bakjäst är hon som vanligt igen. B-vitamin är vattenlösligt, ja, så du riskerar inte att överdosera. Fullproppat med proteiner som är bra för hud och hår. Billigt alternativ dessutom (som en bonus.)
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Den ena blir en riktig bitch nu innan pälsfällningen,

Fast fällningen beror det inte på, utan pälssättningen. Tills nässta år bör du vara ute i mer god tid än vad du är nu. Dvs ungefär efter nyår bör man öka på proteinet till hästar så man inte får denna effekt vid sättning av sommarpälsen. Det är protein främst en häst behöver när den sätter sin sommarpäls, inte b vitamin.

Min andra, unghästen, har så dålig hudkvalité. Sår läker dåligt och hon har konstant mugg, dessutom torra vita små fläckar i öronen och små rugor/knölar över ryggen som kliar lite och går att klösa bort ibland.

Denna häst skulle jag göra en utredning på.
 
Senast ändrad:
Sv: B-vitamin tillskott?

Enligt foderstatsberäkning med anlyserat grovfoder plus kraftfodret så har båda hästarna överkott på både energi och protein...
Skulle ju kunna minska ner mängden grovfoder men det vill jag inte så länge de inte är överfeta ;)

Hon borde absolut inte ha proteinbrist om man kollar värdena och kroppen på henne...
Ska man öka ändå på proteinet? Hon är tyvärr såhär varje år, ingen skillnad då hon ätit havre, korn, groov 90 eller groov 125... Just nu har hon bara ett kg groov 90 per dag men som sagt är det överskott av protein ändå i och med att hon kanske äter 15 kg grovfoder per dag.

Unghästen har jag endast fått tipset att badda rugorna med jodopax eller äppelcidervinäger. Tvättar karlederna med lactacyd, även över ryggen då hon blivit svettig under selen. Hon har haft rugorna och det i öronen sen jag köpte henne som 1,5 åring. Hon har nu fyllt tre.

Börjat ge äppelcidervinäger, olja och B-vitaminer för att se om det gör någon skillnad på huden.
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Det beror ju på hur stort överskottet är...är det bara marginellt så givetvis kan man öka upp. HUR mycket mer man bör ge vet jag inte, men det borde nog vara individuellt. Man lär sig nog vart man ska lägga behovet på för nivå...ungefär som när man räknar foderstater.

Enl A.Jansson och M. Rundgren vid Slu, så utnyttjas näringsämnena sämre vid pälssättning än vid tex muskeluppbyggnad. De säger även att: pälsansättningen alltid tillgodoses i första hand om näringstillgången är knapp. Den prioriteras före muskeluppbyggnad och fettansättning.

Jag har skrivit att man ökar upp efter nyår, de vid slu säger runt jul för de svenska hästarna när det gäller sommarpälsen och i augusti när det gäller vinterpälsen...låter rimligt.
 
Senast ändrad:
Sv: B-vitamin tillskott?

det var ganska stort överskott, kommer inte ihåg exakt hur det såg ut nu, men det var ganska mycket.

Dock tänkte jag att så länge hon mår bra och ser fin ut på foderstaten så bryr jag mej inte om energi och proteinöverskottet.
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Fast fällningen beror det inte på, utan pälssättningen. Tills nässta år bör du vara ute i mer god tid än vad du är nu. Dvs ungefär efter nyår bör man öka på proteinet till hästar så man inte får denna effekt vid sättning av sommarpälsen. Det är protein främst en häst behöver när den sätter sin sommarpäls, inte b vitamin.QUOTE]
Säkert bra att vara ute i god tid, men jag märker skillnad efter ett par dagar med vanlig bakjäst på mitt sto. Jag brukar börja ge henne när själva fällningen börjar.
 
Senast ändrad:
Sv: B-vitamin tillskott?

det var ganska stort överskott, kommer inte ihåg exakt hur det såg ut nu, men det var ganska mycket.

Dock tänkte jag att så länge hon mår bra och ser fin ut på foderstaten så bryr jag mej inte om energi och proteinöverskottet.

Även om det ser ut som ett överskott så är det troligvis inte det eftersom din häst är i lagom hull. (om jag fattat rätt) Alla är inte "tabellhästar" och din häst har nog ett större behov helt enkelt.
 
Sv: B-vitamin tillskott?

ja tunn är hon ju inte, men tycker hon ser bra ut. Fin över rygg och ordentligt hull men utan fettdepåer! Har nästintill samma foderstat till unghästen, och den är också på rejält överskott. Så jag kan tänka mej att ännu mer protein inte gör någon skillnad... men tanke på att förra året åt hon groov 125...

Man kanske inte kan få bort de negativa effekterna helt vid pälssättning även med ordentlig protein urfodring. Hon kanske skulle varit ännu värre utan detta överskott enligt foderstatsberäkningen? :)
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Ts. Behov=5.0 Tilldelat=12.6 Balans=152.0 Du har en rimlig grovfodergiva.

MJ. Behov=59.8 Tilldelat=147.0 Balans=146.0 Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.

Pr. Behov=358.6 Tilldelat=780.0 Balans=117.5 Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel.


Så ser det ut när jag sätter in det i foderstatsberäkningen på hippocampus.
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Jag har läst lite om funderingarna kring B-vitamin "myten" vid pälssättning och en gissning är att förr gav man öl-jäst och såg bra resultat av det.
Man antog gissningsvis att det var B-vit som gav effekten men nu har det visat sig att det är proteinet.
 
Sv: B-vitamin tillskott?

kvoten blir väl lite låg när man räknar på detta? Men antingen måste jag minska grovfodret för att få ner MJet eller så måste jag tillsätta ännu mer protein? Men då stiger ju MJet också, hur mycket beroende på vilket fodermedel. Kan ju inte höja så mkt tills hon står på en foderstat som skulle kunna fö tre hästar i mängd ? :(
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Men du har ju ett proteinunderskott i hästens foderatat. Kvoten hamnar ju på 5,3. Nu undrar jag vad det är för häst du har om behovet enligt beräkningarna borde ligga på 59,8. Det är en ponny eller? Ibland är hästens behov större (eller mindre) än vad tabellerna anger, men de brukar funka bra som riktlinje att utgå ifrån. Din häst verkar ju ha mer än dubbelt så stort behov och det är väldigt stor skillnad. Vad är det för häst? väger? hur tränas den?
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Pr. Behov=358.6 Tilldelat=780.0 Balans=117.5 Du har onödigt mycket protein i foderstaten.

Jag gick efter det , men ser nu att kvoten blir låg.

varmblodssto, 11 år, lätt ridning, ca 500 kg, hage på dagen och stall i box på natten.
Ingen ponny :/
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Enligt SLUs tabell skulle din häst hamna på ett behov på 70 MJ. (räknat på lätt arbete)
De varmblod jag haft här har haft högre behov än tabellhästen, men det kan ju vara en tillfällighet. Din häst verkar ju helt klart ha ett högre behov, men se till att energimängden är lagom och anpassa proteinet efter det. (minst 6 g på varje MJ) Du har väldigt mycket energi i foderstaten nu så det kanske går att dra ner lite. Hur ser foderstaten ut?
 
Sv: B-vitamin tillskott?

Väger inte grovfodret, men hon får nog i sig minst 15 kg per dag. Hälften hö (ute) och hälften hösilage (inne). Samt 1-1,5 kg krafft groov 90.
 

Liknande trådar

Katthälsa Letar efter lämpligt B12 eller multi B tillskott till katter men hittar inget. Vill helst att det ska vara flytande eller en väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 091
Senast: MJLee
·
Hästvård Fodrar i dagsläget med b-vitamin pga patellasymptom på min unghäst. Funderar dock på att lägga till jäst för att få bästa möjliga...
2
Svar
22
· Visningar
3 750
Senast: Sar
·
Foder & Strö Japp, precis som rubriken lyder, när börjar ni ge eller ger ni hela året? Jag köpte min häst för två år sen och de förra ägarna gav...
Svar
11
· Visningar
2 913
Senast: cirkus
·
Foder & Strö Pälsen är fin och glansig, men huden är torr och fnasar lätt. Hästen har ingen klåda på kropp eller man , men har haft - det syns på...
Svar
7
· Visningar
4 243
Senast: Tanyara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp