b-vitamintillskott vid fällning?

Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

Jag fick höra ngt intressant för inte så länge sedan.
En agronom påstod att B-vitaminer skapas i grovtarmen och blir sällan en bristvara hos hästen om den får den mängt stråfoder som den behöver. Vad som händer är att hästen behöver extra protein tillskott för att fälla pälsen på ett effektivt sätt, tydligen.
Detta kom på tal när vi pratade om flytande B- vitamin i jämförelse med foderjäst, som jag alltid ger mina hästar.
Jag undrade varför upplevde foderjästen som så oerhört 'nyttig', och stämmer den enkla förklararingen som agronomen kom med så förstår jag precis varför, men foderjästen innehåller ju mycket protein men även B-vitaminer och andra vitaminer.

Är det någon annan som har hört ngt liknande eller har en bättre förklaring?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

Hej!
Jag brukar ge foderjäst en 1/2 dl vaje dag blandat i betforen det är mkt bra och bra mkt billigare än B- vitamin på flaska. :bump:
 
Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

Hur mkt b-vitamin är det i foderjäst? Måste man ge stora mängder för att komma upp i samma koncentration som de olika b-vitaminpreparaten?
//Kopia (som känner sig vilse bland alla tillskott och varumärkesnamn) :confused:
 
Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

Jag använder Shy Feeders B-vitamin. 2 pumpslag varje dag. Ger det även på hösten/vintern när han sätter päls.
 
Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

Jag ger 1 dl foderjäst i maten varje dag.
 
Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

Jag började ge Emins flytande B-vitamin i förrgår ca 25 ml har inte hunnit märka något än.
 
Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

Jag blev faktiskt rekommenderad att ge just Beviplex Forte av en equiterapeut som jag har stort förtroende för. Visste inte då att det innehöll etanol och har givit det sedan dess, både för päls och återhämtning av muskler i samband med tuffare träning.

Hästen verkar glad ;) så jag har faktiskt aldrig tidigare ifrågasatt det. Klantigt, men så är det.
 
Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

min får 1 dl foderjäst varje dag och under vår och höst när hon fäller/sätter päls får hon kraffts b-vitamin. hon vägrar äta maten om jag använder nån annan sorts b-vitamin, haha.
 
Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

Emin's flytande B-vitamin på dunk :)
 
Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

Jag ger Shy Feeder, vid fällning och sättning, 30 ml per dag.
Nyligen fick jag höra att en bekant till mig gav B-vitamin året om!!!
Jag frågade henne varför och fick svaret att hon visste inte, men alla andra gör ju det....??!! :eek:
Är det någon mer som ger B-vitamin året om? Det skulle vara intressant att veta varför ni ger det..
 
Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

Vi ger b-vitamin året om iom att vi ger foderjäst jämt. Foderjästen har både nyttigt vitamininnehåll och proteiner (använder det som "proteinhöjare" i foderstaten). Just nu får ponnyn 200 gr.
Använder inga andra b-vitamintillskott.
merman
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har slutat tycka om att bli ryktad. Hon har alltid stått som ett ljus men nu vill hon inte alls. Först trodd jag det berodde på...
Svar
15
· Visningar
1 013
Senast: Sootie
·
Hästvård Min häst, klippt 15-årig SWB i mycket god kondition, började fälla ordentligt för en vecka sedan. I samband med det började hon bli...
Svar
2
· Visningar
502
Senast: Corax
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
763
Senast: mily
·
Kropp & Själ Håret är torrt. Huden är kliig. Jag är trött. Kasta hit recept och tips på uppiggande shots, inpackningar, vitamintillskott, masker. Vad...
2
Svar
24
· Visningar
2 101
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp