b-vitamintillskott vid fällning?

pimy

Trådstartare
Ger ni era hästar något b-vitamintillskott i samband med fällningen? Vad isåfall och vilken mängd? Effekt?
 
Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

Jag ger 30 ml Emin B-vitamin.
Jag tycker pälsen blir blankare, stövet minskar också betydligt.
Hon blir också på bättre humör när hon gått på B-vitamin några veckor (hon är alltid skitsur vid fällning annars). Precis som att hon blir mindre håröm eller något.
Dessutom tycker jag mig se att hon fäller något fortare än innan..

Kanske jag bara inbillar mig, men jag tycker det funkar bra.
 
Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

tackar!
någon som provat att ge något annat?
 
Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

Jag brukar ge både höst och vår, det hjälper mot hudömheten hon brukar lida av vid pälsbyte.

Jag har provat både Emin (Fy vilken äcklig sörja att hantera!) och Shy Feeder, men provar Kraffts denna gång. Hoppas på mindre kladd... ;)
 
Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

Ja, Emin är som äggula :eek:
Men pållarna gillar det och man får mycket B-vitaminer till ett lite lägre pris.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

Har haft hand om två äldre hästar som fick B-vitamin i spruta av vet. senare på våren för att underlätta pälsfällningen eftersom äldre hästar ofta har det lite jobbigare med den.
 
Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

jag ger Shy Feeder B ett sprut från doseringspumpen varje dag i ca. 1 månad. Svårt att säga nåt om resultatet eftersom jag gör det varje höst och vår, men mina lurviga islandshästar klarar fällningen utan större besvär.
 
Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

Ger 5 ml per 100 kg kroppsvikt.
Har inte märkt nån direkt effekt ännu, har bara gett ca 1 vecka. Vi får väl se hur det blir när hon börjar fälla ordentligt.
 
Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

Är det bra att ge det med tanke på att det innehåller etanol (96%)? Eller om det är så små mängder så spelar det ingen roll???

Det var ju billigt menar jag så prismässigt är det ju intressant!
 
Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

Det är ganska vanligt att man ger beviplex till hästar och jag har aldrig hört att det ska vara skadligt på något sätt. Vi människor dricker ju det och då borde ju hästen också kunna göra det. Eller?
 
Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

Hej!

Vi ger Basic´s B-vitamin, har för mig att det är 4 ml per dag. Har inte värderna framför mig men denna B-vitamin innehåller större mängd samt fler olika B-vitaminer än tex Shy-Feeders.
Skulle vara intressant om någon har gjort någon större "marknadsundersökning" kring de olika B-vitamin preparaten. Ska kolla upp lite själv, då man ofta betalar för rena sockerlösningar i vissa fall. Visserligen spetsat med lite B-vitasmin - men ändå! :smirk:

MVH / Fia
 
Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

Ja visst vi människor äter det... Har aldrig hört talas om att man get en häst etanol så därför tänkte jag att det kanske var skillnad på häst och människa. Dessutom är ju inte etanol bra för oss människor heller :devil:

Såg bara att Apoteket varnade för att personer som har varit alkoholister inte skulle ta det, därför ville jag kolla att det var OK till häst!
 
Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

Jag ger mina hästar 20ml av Kraffts-Bvitamin per dag.
Körde med Basics innan, det räcker lääänge, men jag gillar Kraffts bättre eftersom det är smakligt ;)
 
Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

Köpte en dunk av Emin's b-vitaminer på mässan i Göteborg i helgen. Hoppas på att få en gladare häst. Har märkt att han blixtsnabbt har förändrats till en riktigt grinig gammal gubbe nu när han började fälla. Har tidigare provat Shy Feeder B, men den var hiskeligt dyr till skillnad från Emin. Hoppas att nuvarande dunken ändå är bra!
 
Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

Mitt fullblod är mycket känslig i pälsen över lag, blir förstås ännu värre runt pälssättning/fällning. Jag ger 20 ml Krafft B-vitamin per dag, det tog en vecka efter att jag börjat med det och han var SÅ mycket bättre i humöret! varit grinig tidigare runt borstning, täckes klädning och sadling. I princip borta efter b-vitamin tillskottet, så jag är tacksam för dess existens och önskar jag provat det tidigare ;)
 
Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

ger min häst sprutor på våren och hösten..vetrinären skriver ut..sen ger jag honom själv..20 ml första omgången och en vecka senare samma mängd..det räcker ..
 
Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

jag ger min häst spruta..vår och höst..20ml får han sen efter en vecka får han 20 till ..veterinären skriver ut sen ger jag själv....men kan man inte spruta själv får man låta vetrinären göra det :smirk:
 
Sv: b-vitamintillskott vid fällning?

Jag ger mina pållar 4 ml av basics b-vitamin. Den är mer koncentrerad än t.ex. Shy-feeder, därav den lilla mängden. En av hästerna får b-vit året om pga musklerna den andra bara vid pälssättning och fällning.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst, klippt 15-årig SWB i mycket god kondition, började fälla ordentligt för en vecka sedan. I samband med det började hon bli...
Svar
2
· Visningar
484
Senast: Corax
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: mily
·
Kropp & Själ Håret är torrt. Huden är kliig. Jag är trött. Kasta hit recept och tips på uppiggande shots, inpackningar, vitamintillskott, masker. Vad...
2
Svar
24
· Visningar
2 071
Senast: Acto
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 422
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp