b-vitamion till häst

mag

Trådstartare
nu inför höst och vinter, just för att de ska få bättre vinterpäls... är det någon som ger det och funkar det ? I mitt stall tycker de absolut att det ska man göra, men jag kan tycka att det räcker med b- vitaminerna som finns i fodret, eller har jag fel ???? :confused:
 
I noirmalfall behöver hästar INGA tillskott alls av B-vitaminer, då de B-vitaminer de behöver faktiskt bildas i tarmen och också tas upp därifrån.
Finns det B-vitaminer i fodret så räcker det förmodligen utmärkt OM det nu skulle finnas ett extra behov.
Det är vanligare att det finns ett extra behov PÅ VÅREN då de ska fälla vinterpälsen. DÅ händer det att jag ger några doser B-vitamin för att hjälpa dem att bli av med vinterpälsen, men aldrig annars på året.
 
Jag ger min häst b-vitaminer vid fällning/pälssättning vår och höst, eftersom han då blir flåsig vid träning och behöver dessa extra vitaminer.

Lotta
 
Jag tycker absolut att du ska ge extra B-vitamin vid pälssättning och fällning. Det brukar inte räcka med det som är i fodret.
 
Min häst är väldigt känslig när det gäller Pälsfällning och pälssättning så jag tillskottsfodrar både vår och höst med extra b-vitamin. Min häst blir alltid sur och grinig och "öm" i pälsen när han fäller/sätter päls. Det hjälper honom och då är jag nöjd!
 
Jag ger alltid B-vitamin året runt. Min häst påverkas mycket av fällning både höst och vår och blir öm i pälsen, tappar humöret och blir trött. Varför inte hjälpa henne på detta enkla sätt. Eftersom hon tycker om vitaminerna och B-vitamin ju hjälper ämnesomsättningen och cellförnyelse i kroppen så ger jag det hela året. B-vitamin kan inte överdoseras eftersom överskottet går ut i urinen. Så att ge för mycket är "bara" dyrt, inte farligt.

mvh
Lejonelle
 
Jag ger också min häst B-vitaminer vid pälsfällning- sättning. Min häst blir lätt grining och allmänt jobbig vid dessa tillfällen, men lugnar sig betydligt om hon får b-vitamintillskott.
 
Jag gör som du, Lejonelle. Hästen får vid hårdare träningspass och vår samt höst - vilket blir alltsomoftast under större delen av året.

För vår gamling (tidigare vanvårdad) har vi märkt mycket goda resultat om man ser till hur pälsen nu ser ut.
 
Min lilla mamma som är ganska insatt på området (foder) ger våra hästar foderjäst (B-vitamin) höst och vår. förr om åren har e fått 100 g varannan dag och det har hjälpt men min nuvarande ponny märktes det STOR skillnad när hon fick 100 g varje dag. Hon blir öm i ryggen och allmänt trött om hon inte får extra (och hon har en balanserad foderstat).
 
Hästar bildar eget B-vitamin, men under vissa perioder kan det behövas ett viss tillskott. Tex vid fällning/sättning, då vissa hästar kan bli rent öm i huden av detta. Då hjälper ett tillskott faktiskt väldigt bra, och ömheten brukar försvinna på någon dag.

För hårt tränande hästar kan ett extra tillskott vara bra, då det kan motverka överträningssymtomer.
 
har aldrig get när de dags att få päls utan bara vid fällningen,men ponny fick b vitaminer men han blev jättetrött ändå...

Hästen jag har bekommer det inte alls så de nog väldigt oilka,men de borde ju lätta pälssättningen om de hjälper fällningen..
 
Man märker ju om hästen behöver extra, blir den trött och hängig eller reagerar med hudömhet så skjuter man på lite extra under en period. Det finns faktiskt hästar som nästan alltid börjar hosta i samband med fällning/sättning, även en viss snorighet kan förekomma.

Min pållar fäller kraftigt just nu, men har ännu inte märkt någon trötthet så just nu avvaktar jag llite till. I ena pållens fall brukar det nästan alltid bli aj aj när ny päls skall fram. :D
 
Vår två åring som till och från är väldigt dålig i magen är mindre dålig i magen när han får extra b-vitaminer.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
391
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 055
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp