B50 eller B60

Julialundkvist

Trådstartare
Jag planerar att byta transport framåt sommaren, eller när jag har tagit BE-kortet rättare sagt. Jag är ruggigt intresserad av umesläps B50. Men har även kikat på deras B60. Men vill höra med er som har dom. Är ni nöjda? Saknar ni sadelkammaren i B50?
Få höra era åsikter 😁
 
Jag planerar att byta transport framåt sommaren, eller när jag har tagit BE-kortet rättare sagt. Jag är ruggigt intresserad av umesläps B50. Men har även kikat på deras B60. Men vill höra med er som har dom. Är ni nöjda? Saknar ni sadelkammaren i B50?
Få höra era åsikter 😁
Vi har haft B60 i 20 år och är grymt nöjd! Skulle aldrig kunna vara utan sadelkammaren. Så himla smidigt att inte behöva ha saker i bilen och när vi åkt på tävling så har vi rymt både sadelskåp, hö, spån, pall, skottkärra i transporten.
Så väljer du mellan de två modellerna skulle jag absolut säga B60!
 
Personligen hade jag valt B50 för att då åker hästarna baklänges, har själv suktat efter ett sådant släp. Sadelkammare har inte varit något problem för mig. Sett att de finns lösningar med sadelskåp man kan ställa i B50s främre del. Så hade inte sett det som något hinder.
 
Gammal tråd menmen...

Jag har B50 från 2009 (gamla karossen). Köpte det då jag hade 2 hästar varav en unghäst som inte gillade att lämnas ensam vid urlastning. Supersmidigt släp för oss som alltid åker ensamma och ej har medhjälpare, då jag slipper momentet att hästen har bråttom ut baklänges och du både ska stå framme vid hästen samt få upp lucka och bommar/dörrar...
Jättemkt utrymme för packning bakom hästarna (är ju dörrar där så inget kommer in till hästarna) och det finns även plats för skåp framför om du har två hästar och ej kan nyttja ena spiltan. Enda nackdelen med packningen är väl att du behöver lasta in hästarna först och sen packa, men jag tycker det vägs upp av att ha säkra urlastningar och slippa momentet att hästen ska baklänges. Men jag har ett sadelskåp som jag smidigt bara rullar in och packningen är inte speciellt tidsödande.

Fördelar: Mkt utrymme, ljust, luftigt och inbjudande släp, hästarna åker bra, lätt att lasta i och ur med lättlastade hästar, upplever att vikten kommer bättre över axlarna då hästarna åker baklänges (jämför då med B60 där hästarna står längre bak i släpet). Hästarna tänker naturligt framåt eftersom det aldrig blir ett moment där de ska backa ut, upplever därför lugnare utlastningar generellt.

Nackdelar: Hästar kan kräva lite lastträning då det är ovant och lite smalt vid inlastningen, alla mina har dock snabbt vant sig men ej varit svårlastade från början. Bilen kommer nära vid ilastning = risk att hästen kommer på bilen och den krånglar (jag ställer alltid bilen i vinkel så är det mindre risk). OM en har en häst som är svår att lasta med tendenser till att backa ut så sitter framrutan jättedåligt, vet flera som knäckt den när hästen väl inne i släpet fått för sig att backa ut. Jag har dock inte haft det problemet, då jag alltid ställer upp släpet öppet och går igenom flera ggr med nya hästar = de tänker naturligt framåt.
Jag tycker det bli lite trångt i ilastningen med hästar över 170 cm, mina egna har dock alltid varit max 162 och mina kompisar har åkt med hästar närmare 175 men då tycker jag att det är trångt i ilastningen ffa med tanke på att de måste hålla ner huvudet vid ingången.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 688
Senast: Myrten
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 005
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 190
Senast: geting
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 473
Senast: karl_h
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp