Bukefalos 28 år!

Baby-led weaning någon?

vindvissla

Trådstartare
Jag halkade över en länk eftersom jag inte kan komma på vad weaning heter på svenska just nu. Den handlar om att man ska låta barnet äta själv från början istället för att ge det puréer. Någon som har testat? Vad har ni börjat med? Vad heter det på svenska? Eller kan ni några bra svenska sidor med hur man börjar mata barnet?
 
Sv: Baby-led weaning någon?

Varför kommer man ens på tanken att inte börja med att ge barnet puré :confused::confused:
 
Sv: Baby-led weaning någon?

Jag har bara läst lite om det och tydligen ska barnet kunna ta saker själv, typ suga på en kokt morotsbit och knaga på en ångad broccolibukett. Så att de får plocka själv. De som gör det säger att barnet vet själv hur mycket och vad det behöver.

Vissa saker kan man ju inte ge som stavar mm utan måste ge som purée, och då ska man låta barnet ta i skeden och föra den till munnen, samtidigt som man själv håller i den...

Får läsa lite mer om det, tänkte bara om ni i sverige hade hört nåt om det.... :)
 
Sv: Baby-led weaning någon?

Jisses vad slösosamt o kladdigt det låter....

Till vilken nytta?
 
Sv: Baby-led weaning någon?

Låter ungefär som vi har gjort. Men att det fanns en metod som gick ut på det visste jag inte. Har bara gjort vad som passat barnet bäst för att introducera mat. :laugh:

Vi började med puréer, men dottern visade ganska tidigt att hon hellre plockade med maten själv och ett tag vägrade hon helt att bli matad.
Skeden började hon sträcka sig efter och hålla i tidigt också. Men hon äter inte själv med sked ännu.
Vissa saker äter hon glatt av, annat smakar hon på och spottar ut igen och en del åker direkt på golvet.

Visst blir det kladdigt och mycket spill, men det blir det ju med puréer ockå.
Tur man har en hund som äter det mesta. :D
 
Sv: Baby-led weaning någon?

Fast brukar man ändå inte kombinera det där? Att man matar med pureer och låter ungarna gnaga/suga på ben, morötter och sådant?
 
Sv: Baby-led weaning någon?

Jisses vad slösosamt o kladdigt det låter....

Till vilken nytta?


Kladdigt och slösosamt är det nog vilket sätt man än använder, titta in i bildtråden får du se ;)

Nyttan är väl att barnet ska kunna välja själv och få en positiv upplevelse jämfört med att göra som t ex min pappas nya tjej:

"Jag satte henne i babysittern och hade skeden i ena handen och handduken i andra, sen matade jag, torkade, matade, torkade tills det var slut. Och hon har ALDRIG kladdat med maten."

Jag vet inte, de flesta gör väl så här fast i ett senare stadie? Jag ska testa i alla fall, idag har vi fixat en stol!
 
Sv: Baby-led weaning någon?

Vi kör lite så, han får suga på sådant som inte går av eller smular.

När det kommer till gröt, barnmat (purrè) vill han gärna vara med och ta skeden till munnen, och visst får han det! Kladdigt, ja, men vad är lite kladd när man har småbarn...

Sett flera föräldrar som tvångshåller ner händerna på barnet för att slippa kladd, men det är inget för oss!! (självklart får man ta bort klåfingrar som vill välta ut maten titt som tätt)

Lillen är 6 månader om 2 veckor.
 
Sv: Baby-led weaning någon?

Ja så gör jag också, och när han slutar visa intresse (typ efter tre skedar) så slutar jag. Och jag antar att det är det som är baby-led weaning också? Att barnet bestämmer själv när det är klart och om den vill ha mer?

Brandgul tack för länken, det var precis något sånt jag ville läsa! Har bara hittat på engelska innan och man vet ju aldrig, här rekommenderar de kyckling från 4 månader :eek:
 
Sv: Baby-led weaning någon?

Bara det inte blir "överdrivet" åt något håll, utan att man tar allt i barnets takt.

Min lille skulle aldrig nöja sig med bara amningen nu, medans andra kanske gör det i flera månader till.
 
Sv: Baby-led weaning någon?

hittade amningshjälpens länk på den sidan och läste detta:

Bröstmjölk är den viktigaste maten de första 12 månaderna.


Under denna tid bör smakproven ses som ett komplement till bröstmjölken snarare än att det ska täcka hela näringsbehovet för babyn. Periodvis kan barnet även återgå till helamning, t ex vid förkylning. Jack Newman, barnläkare som skrivit mycket om amning, säger att det är viktigt att komma ihåg att de flesta barn livnär sig antingen på bröstmjölk eller tillägg/välling de första 12 månaderna. Ger du bröstmjölk kan du vara säker på att barnet får i sig det barnet behöver.
Här kan du se diagram över innehållet i bröstmjölken och hur det är tänkt att amning ska fortsätta under tiden man börjar ge annat.

kändes skönt för jag har känt mej lite stressad, alla ger så mycket mat tidigt att det känns som om jag är den enda som inte bytt ut tre mål mat mot köttpudding och fullkornsgröt vid det här laget, trots att sam inte ens är 6 månader gammal. nu ska jag fortsätta ungefär som jag gjort och lägga till lite kokta morotsstavar :D
 
Sv: Baby-led weaning någon?

Eftersom både våra avskydde pureer och att bli matade med sked så var det väl så vi har gjort typ...
 
Sv: Baby-led weaning någon?

Ja så gör jag också, och när han slutar visa intresse (typ efter tre skedar) så slutar jag. Och jag antar att det är det som är baby-led weaning också? Att barnet bestämmer själv när det är klart och om den vill ha mer?

Brandgul tack för länken, det var precis något sånt jag ville läsa! Har bara hittat på engelska innan och man vet ju aldrig, här rekommenderar de kyckling från 4 månader :eek:

Tja Emma snodde ris med sweetchilisås från min tallrik vid 4 mån tror jag det var... hon struntade nog helt i vad BVC-rekommenderade

Sonen gillade makaroner och pizzakanter med lite tomatsås på
 
Sv: Baby-led weaning någon?

Jag har gjort så med alla mina 3.
Det blir en himla sörja i början men den går fort över och sedan så kan barnet äta själv så att man själv får äta samtidigt.
Och de slutar upp med att kladda medan de är små.
En 1-åring kan inte ställa till lika mycket kladd som ett äldre barn som inte har kladdat av sig kan göra.

Barnet behöver gå igenom sin kladdperiod oavsett vad man som förälder tycker om det.
Och den blir liksom värre ju längre som man väntar med den.

Tonåringar som kastar mat omkring sig är de värsta.
 
Sv: Baby-led weaning någon?

Jag har gjort så med alla mina 3.
Det blir en himla sörja i början men den går fort över och sedan så kan barnet äta själv så att man själv får äta samtidigt.
Och de slutar upp med att kladda medan de är små.
En 1-åring kan inte ställa till lika mycket kladd som ett äldre barn som inte har kladdat av sig kan göra.

Barnet behöver gå igenom sin kladdperiod oavsett vad man som förälder tycker om det.
Och den blir liksom värre ju längre som man väntar med den.

Tonåringar som kastar mat omkring sig är de värsta.

När Emma började på dagis när hon var 1,5 år så funderade personalen varför hon var så arg när de skulle äta... de hade bara dukat med sked... tydligen var det inte så vanligt att barn i den åldern åt med gaffel (och ville ha kniv av princip):D
 
Sv: Baby-led weaning någon?

???

Våra 1.5 åringar går själv och hämtar maten från en matvagn! Sen är det självklart att de äter med kniv och gaffel. Men de får allt lite hjälp med att skala potatisen ;)

Äta med sked...
 
Sv: Baby-led weaning någon?

Jag säger som andra är det en metod? :D Med Freddan gjorde vi så, eller jo vi försökte med puré men det fanns inte en chans i världen att han skulle äta något dyl, han vägrar fortfarande att tex äta potatismos, snart tre år gamal, potatis ska det vara! :D

Han började ju inte äta ordentliga portioner förrens han var närmare 2 år, innan dess ammade jag fullt för han vägrade att äta.

Men som sagt till riktigt små, som din har jag ingen koll, han fick äta det han ville från min tallrik när han äntligen började visa något slags intresse, ris, makaroner, tomater, korv, pizza och strips var väl favoriter i början, kyckling kunde oxå slinka med... Sen åt han gärna bär direkt från buskarna i trädgården som 1 åring, hallon, smultron, jordgubbar, vinbär. Och så tomater i växthuset, körsbärstomaterna tror jag inte att jag har hunnit plocka en enda, de har ungarna dammsugit så fort de har fått en chans.

Elin, första barnet och hon som följde alla rekomendationer åt puréer och annat, men hon fick oxå äta själv redan från början, vi hjälpte till och stoppa in lite vi med förstås, men fick hon ingen egen sked så vägrade hon äta från 5 mån ålder... :D Hm ja mina barn har sina egna åsikter... :angel:
 
Sv: Baby-led weaning någon?

Hanna fick puréer..

Nova-li fick börja med att smaka "vanlig" mat i bitar. Tex kokt broccolibukett, stor nog att hålla i rejält.
Sen matade vi till med puré, så hon fick/får oftast både puré och plockmat (började med morotspuré för hon var risig i magen och sen blev det fortsatt puré iaf, fast jag hade tänkt utan. Men hon behövde lite matning eftersom hon var så mkt förskyld och inte fick i sig tillräckligt annars, svårt att amma ordentligt om man är täppt).

Den här sidan är skriven av en som har rätt så mkt samma tänk som jag: http://cicci-cecilia.blogspot.com/2006/06/smakportioner-eller-helt-enkelt-att.html#links

ater2.jpg

Nova-li 7,5 månad, äter fläskfile, nudlar och sås :)

http://medlem.spray.se/lindman_therese/n_l_ater.htm
 
Sv: Baby-led weaning någon?

Nova-li äter mkt mer "renligt" än vad hennes kusin gör som alltid bara blivit matad ;)
 

Liknande trådar

Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 698
Senast: Anna
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 207
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
163
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 429
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp