Bukefalos 28 år!

aemaria

Trådstartare
Jag skulle vilja höra era erfarenheter av babysim. Hur gamla var era barn när ni gick? Var det en bra erfarenhet? Har era barn som gått på babysim känts mer vattenvana senare i livet?
 
Min son är bara 14 månader så jag kan inte uttala mig om "senare i livet", men vi gick i alla fall babysim med honom när han var 10 månader. Det är väl egentligen senare än vad många andra går, men det blev på det sättet pga av att han är född sent på året och "vårt" babysim bara startar nybörjarkurser i början av terminen. Det var trevligt och mysigt, och lilleman har gillat vatten från början. Han var ju så pass stor att han kunde göra något mer än att bara ligga och guppa, vilket jag har hört ska vara både bra och dåligt. I slutänden plaskade mitt lilla troll på rätt bra åtminstone :)

Sedan har jag en kompis med en 10-månaders som inte har gått något babysim, och det barnet är lika förtjust i vatten som mitt ;)
 
Har gått/går på babysim med båda våra barn, stora är 4 år och lilla är snart 8 månader. Båda har uppskattat stunden i vattnet och det har vart väldigt mysigt och lärorikt.
Om det har gjort någon nytta nu när hon är större? Nja, tror mer det handlar om vana i den meningen att man åker och badar ofta snarare än att de gått på babysim.
 
Med barn ett var vi ambitiösa och började vid fem månaders ålder. Innan fast föda var introducerat, innan sov- och ätrutiner var på plats, så ofta var det egentligen mat- eller sovdags när vi hoppade i bassängen. Inte helt lyckat och vi fick gå upp ur vattnet innan lektionen var slut.

Med barn två var vi lite segare och började vid tio månaders ålder, vilket fungerade bättre för oss. Gröt innan simningen och barnet var mätt och sugen på bad.

Vattenvana är en färskvara och fortsätter man inte att regelbundet gå till simhallen så spelar babysimmet ingen roll, men det kan vara väldigt mysigt och ett sätt att komma utanför hemmets fyra väggar.
 
Jag skulle vilja höra era erfarenheter av babysim. Hur gamla var era barn när ni gick? Var det en bra erfarenhet? Har era barn som gått på babysim känts mer vattenvana senare i livet?

Vi gick på babysim med vår son. Han var vattenvan som tusan men var helt ointresserad av att lära sig simma, så det fick vi traggla väldig mycket med.
 
Vi planerar att börja på babysim, vi vill att lillan ska få vana och en viss respekt för vatten, dels är jag och sambon badankor som gillar att vara i vattnet och sen så har vi båt så det är mycket vatten i vårt liv, så vi kommer underhålla vattenvanan.

Ni som gått, vilken ålder rekomenderat ni att mam börjar?
Här kan man börja redan vid 4 veckor men det känns lite väl tidigt.
 
Vi planerar att börja på babysim, vi vill att lillan ska få vana och en viss respekt för vatten, dels är jag och sambon badankor som gillar att vara i vattnet och sen så har vi båt så det är mycket vatten i vårt liv, så vi kommer underhålla vattenvanan.

Ni som gått, vilken ålder rekomenderat ni att mam börjar?
Här kan man börja redan vid 4 veckor men det känns lite väl tidigt.
Vi har börjat vid ca 5 månaders ålder med båda våra barn.
 
Som fd simlärare kan jag säga att det kan vara jättestor skillnad på de barn som gått baby- och minisim jämfört med de barn som gått och badat nån gång då och då. Vattenvanan kan såklart vara bra även på barn som gått baby- och minisim, men jag har personligen aldrig mött ett barn som gått baby-och minisim som inte har bra vattenvana.

Vattenvana är ju a och o när de börjar simskola i 6-10 års åldern. Framförallt så är det avgörande för hur de klarar sig om de ramlar i vattnet.
 
Vi började babysim när A var ca 6 månader och det tyckte jag var perfekt. Nu är vi inne på tredje kursen och han verkligen älskar det!
 
Vi började när Tuva var 4 mån, men gick bara 2 ggr. Hon var vrålskrikig efteråt. Om det berodde på att tiden inte passade henne (var framåt kvällen) eller om hon inte gillade det vet jag inte.
Det var ingen trevlig upplevelse så vi hoppade av.
 
Vattenvana är en färskvara och fortsätter man inte att regelbundet gå till simhallen så spelar babysimmet ingen roll, men det kan vara väldigt mysigt och ett sätt att komma utanför hemmets fyra väggar.

Fast vattenvana kräver ju inte att man går till en bassäng. Vi har badat i bassäng nån enstaka gång bara, men jag skulle helt klart kalla vår lillkille vattenvan ändå. Vi har inte ens nåt badkar hemma, men han sitter dagligen i baljan och plaskar, duschar också gärna, tycker till och med att det är skitkul att bli duschad över huvudet. I somras när han var i krypåldern badade vi massor i sjö och hav, han var som en nykläckt sköldpaddsunge som direkt började kräla ner mot vattenbrynet så fort man kom till stranden. Idag tog vi en pulkapromenad ner till sjön och jag stod där och drömde om varmare tider och lillen tittade på vågorna och kröp så ur pulkan och satte kurs rakt ner mot vattnet, blev arg och förtvivlad när jag stoppade honom vid kanten. Så jag vågar hoppas på en rolig badsommar med honom även i år, vi får väl tyvärr vänta några månader till bara. :)
 
Rek ålder att börja var 3-6mån. Tvåan fick börja när hon var 5 mån. Började av två anledningar, pga säkerhetsskäl och pga att storasyster tycker det är jobbigt att få vatten i ansiktet och jag ville inte att hon också skulle tycka det.
Ettan har börjat nu som knappa tvååring, och trots att hon älskat att bada innan (förutom vatten i ansiktet-grejen) så märks det redan nu, efter två ggr, stor skillnad! Hon tycker att det är jätte kul, hon inspireras och peppas av att se vad de andra barnen och dyker trots att det är läskigt. Jätte imponerande!

Döttrarna går hos två olika aktörer och tyvärr får den ena, den andra att framstå som rätt dålig. Yngsta dotterns är väl planerad, har en långsiktig plan som vi informerats om. Alla grepp gås igenom tydligt och det förklaras varför man lär sig de olika sakerna. På den äldre dotterns är det inte alls uppstyrt på samma sätt och vi får inte alls samma instruktioner eller långsiktiga mål. Typ, vi får reda på att barnen ska sits på kanten, hoppa i och så förklaras det lite slarvigt att de ska simma till kanten. Hade inte jag gått på den andra kursen hade jag inte förstått att det handlade om att lära barnen "trilla i och simma till kanten". Jag var noga med alla moment men övriga föräldrar lät aldrig barnen simma tillbaka till kanten eftersom den detaljen aldrig var speciellt tydlig.

Nu i efterhand är jag ledsen att jag inte körde med ettan från början. Det är en ovärdelig investering i sina barn. Kan fö lägga till att det inte handlar om att vara van vid vatten i plastbaljan utan att de i längden ska kunna rädda sig själva om de trillar i. Att bada/simma/dyka i en pool där man inte bottnar är långt ifrån samma sak som att sitta i en badbalja.
 
Kan fö lägga till att det inte handlar om att vara van vid vatten i plastbaljan utan att de i längden ska kunna rädda sig själva om de trillar i. Att bada/simma/dyka i en pool där man inte bottnar är långt ifrån samma sak som att sitta i en badbalja.

Nej, självklart är det inte samma sak. Är "rädda sig själv-förmåga" vad man menar med vattenvana är det ju en annan sak. Jag har inte så bra koll på vad barnen lär sig på babysim, har uppfattat att det vanligen handlat om att vara i vattnet med föräldrarna som stöd, och träna på att vara under vatten, och att det bara är på den mest avancerade nivån de får hoppa i från kanten och lära sig simma själva. Men det är ju super om de kan lära sig det! Men sen tror jag ändå att vill man ha ett riktigt "vattensäkert" barn som skulle klara sig i verkliga situationer så måste man nog också ut och bada i öppet vatten där det är kallare temperatur och vågor, inte bara i en bassäng.
 
Nej, självklart är det inte samma sak. Är "rädda sig själv-förmåga" vad man menar med vattenvana är det ju en annan sak. Jag har inte så bra koll på vad barnen lär sig på babysim, har uppfattat att det vanligen handlat om att vara i vattnet med föräldrarna som stöd, och träna på att vara under vatten, och att det bara är på den mest avancerade nivån de får hoppa i från kanten och lära sig simma själva. Men det är ju super om de kan lära sig det! Men sen tror jag ändå att vill man ha ett riktigt "vattensäkert" barn som skulle klara sig i verkliga situationer så måste man nog också ut och bada i öppet vatten där det är kallare temperatur och vågor, inte bara i en bassäng.

Tanken är att de ska lära sig falla i, ta sig upp till ytan, in till kanten och hålla fast. Naturligtvis sker det anpassat till barnens ålder. Men min 1-åring kan numera utan problem "ramla i" baklänges från ett flytflak/kanten samt hålla i kanten och förflytta sig utmed den.

Han "simmar" också runt själv i bassängen med cheerekringar och kan hantera kallsupar och ta sig till kanten/mig/leksaker.

Det är något han aldrig lärt sig i en badbalja och även om jag ansåg honom vattenvan i bemärkelsen bada i balja och duscha går det inte att jämföra med det som är nu!
 
Tanken är att de ska lära sig falla i, ta sig upp till ytan, in till kanten och hålla fast. Naturligtvis sker det anpassat till barnens ålder. Men min 1-åring kan numera utan problem "ramla i" baklänges från ett flytflak/kanten samt hålla i kanten och förflytta sig utmed den.

Han "simmar" också runt själv i bassängen med cheerekringar och kan hantera kallsupar och ta sig till kanten/mig/leksaker.

Det är något han aldrig lärt sig i en badbalja och även om jag ansåg honom vattenvan i bemärkelsen bada i balja och duscha går det inte att jämföra med det som är nu!

Åh vad häftigt att han klarar allt det som ettåring! Måste vara härligt att se! :) Och jag fattar ju vad ni menar, balja och bassäng är inte alls samma sak. Men vad jag menade i mitt första inlägg är att jag tror inte det är nåt måste att bada just i bassäng för att bli ett litet vattendjur som barn och vuxen, med en positiv känsla för vatten som gör det lätt att lära sig saker. Duscha och plaska i massor hemma om vintern och sen ut och bada riktigt i sjön/havet om sommaren tror jag går precis lika bra. Men det låter helt klart som att babysim kan ge en skjuts på vägen vad gäller vissa färdigheter, som är svår att få på annat sätt i den åldern.
 
Åh vad häftigt att han klarar allt det som ettåring! Måste vara härligt att se! :) Och jag fattar ju vad ni menar, balja och bassäng är inte alls samma sak. Men vad jag menade i mitt första inlägg är att jag tror inte det är nåt måste att bada just i bassäng för att bli ett litet vattendjur som barn och vuxen, med en positiv känsla för vatten som gör det lätt att lära sig saker. Duscha och plaska i massor hemma om vintern och sen ut och bada riktigt i sjön/havet om sommaren tror jag går precis lika bra. Men det låter helt klart som att babysim kan ge en skjuts på vägen vad gäller vissa färdigheter, som är svår att få på annat sätt i den åldern.
Det häftigaste är faktiskt att se honom åka vattenrutschkana (kanske 2 meter) på mage ner i vattnet med huvudet före :D

Jag lägger honom på mage, han skrattar redan på vägen upp. Så tar han fart, åker ner och hamnar i vattnet med huvudet före och så fångar jag upp honom ur vattnet. Han älskar det! :love:
 
Åh vad häftigt att han klarar allt det som ettåring! Måste vara härligt att se! :) Och jag fattar ju vad ni menar, balja och bassäng är inte alls samma sak. Men vad jag menade i mitt första inlägg är att jag tror inte det är nåt måste att bada just i bassäng för att bli ett litet vattendjur som barn och vuxen, med en positiv känsla för vatten som gör det lätt att lära sig saker. Duscha och plaska i massor hemma om vintern och sen ut och bada riktigt i sjön/havet om sommaren tror jag går precis lika bra. Men det låter helt klart som att babysim kan ge en skjuts på vägen vad gäller vissa färdigheter, som är svår att få på annat sätt i den åldern.

Jag tror faktiskt inte att det är lika bra. Är barnen vana vid djupt vatten och är vana vid att ta för sig i vatten så tror jag nog att de för det första har en bättre grund att stå på och sedan kan utvecklas snabbare ur det än ett barn som bara är van vid baljan. Självklart är det inte dåligt, men efter att ha sett hur båda mina barn blommat ut helt otroligt när de kommit ner i poolen så är jag övertygad om att det ger jätte mycket mer än om vi bara badat hemma i balja/badkar.
Jag menar såklart inte att det är dåligt men det gör stor skillnad. :)
 
Vi har inte gått på babysim med något av barnen, vi badar med dem själva. Det är billigare, barnen blir vattenvana och vi har roligt tillsammans.
 
Jag tror faktiskt inte att det är lika bra. Är barnen vana vid djupt vatten och är vana vid att ta för sig i vatten så tror jag nog att de för det första har en bättre grund att stå på och sedan kan utvecklas snabbare ur det än ett barn som bara är van vid baljan.

Och jag menar inte heller att bara bada i balja/badkar skulle vara lika bra, utan i kombination med att bada utomhus på både grunt och djupt vatten med föräldrarna. Kanske inte var tydlig med det. :)
 

Liknande trådar

Småbarn Lång historia kort men vi har ett barn fött nov 2021 som sovit dåligt sen han föddes. Han har utretts för alla möjliga saker men det...
2
Svar
24
· Visningar
2 008
Senast: Lingon
·
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 461
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
1 920
Senast: Anna
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp