Reville

Trådstartare
(Sökte, men hittade bara äldre trådar.)

Vill gärna höra era åsikter angående babysim. Hur fungerar det?

Uppskattade ditt barn det?
Hur gammal var ditt barn när ni började?

Positivt, negativt och gärna lite tips ”do’s and don’t” för oss som aldrig provat:)
 
Vårt barn älskade! 😁
Var ca 10-12 månader när vi gick, kändes skönt att han inte var pytteliten.
Var max 10 barn i gruppen, 1-2 anhöriga per barn, 2 instruktörer och 30 min i bassängen, 10 gånger.

Började varje gång med en sång med alla barnens namn och olika rörelser.
Sedan var det lite olika övningar och lekar vi gick göra. Handlar mest om att barnen ska bli bekväma i vattnet.

Lite klurigt att duscha och få på kläderna efteråt, var sätter jag barnet, vem torkar jag först, ooops nu blev vi visst blöta igen om jag gjorde så... 🙄😁
 
Går på det med sonen. Han älskar det!
Började i höstas, han var då ca 6-7 månader.

Där vi går är det fokus på vattenvana och säkerhet för barnet. Barnet ska tex lära sig att lägga sig på rygg "automatiskt" om det hamnar i vattnet. Det ska även lära sig att instinktivt vända tillbaka till kanten den hoppade/ramlade i ifrån.
Allt är på barnens nivå och är det nåt de inte gillar så avvaktar man. Leksaker används och vi sjunger en hel del också.
Ångrar inte att vi började :)
 
Vi gick två steg med vår dotter. Gick första när hon var 6 månader och andra när hon var drygt 11 mån.

Första steget var mest vattenvana, huvudet under vattnet och ligga på rygg. Hon tyckte det var ok men inte så mycket mer än så.

Andra steget fick hon börja flyta runt med armpuffar, "hoppa" från kant och hålla balansen med badring. Hon älskade det! Hon blev så trygg i vattnet och vi blev trygga med henne även på djupt vatten. Var så glad att vi gick båda stegen för det gjorde att vi verkligen kunde njuta av sommaren och allt badande.
 
Jag och sonen är inne på tredje kursen av babysim nu, började när han var 4 månader. Vi båda älskar att gå på simmet :) Blir en mysig stund tillsammans där sonen dessutom blir vattenvan vilket jag tycker är viktigt.
Fokus ligger på att kunna självrädda ifall de skulle ramla i vattnet, kunna sparka sig upp till utan, vända till kanten och hålla fast och tillslut också klättra upp (när de är lite äldre).

Tycker att instruktörerna är väldigt duktiga på att visa vad och hur man ska göra så finns väll inte direkt några fallgropar du ska undgå vad jag kan komma på!
 
Vi började när vår son var 4 månader och har gått sedan dess (är nu snart 3 år). Planen är att gå klart alla kurser, till 6 års ålder cirka.

Det är verkligen toppen med babysim tycker jag. Så viktigt att barnen lär sig vattenvett och att simma. Vi är ute mycket i båt på havet på somrarna så det kändes självklart att sonen skulle lära sig simma tidigt.

Fokus är som andra nämnt att barnen ska lära sig att rädda sig själva om de hamnar i vattnet. Vi hade faktiskt en incident under ett kurstillfälle när ett syskon satt på kanten och tittade på. Mamman hade gått till duschen med det andra barnet när syskonet trillade i på den djupaste delen av bassängen, med kläder och allt. Innan någon hann reagera hade hon simmat tillbaka till kanten och tagit sig upp. 4 år gammal.
 
Vi gick, dottern var 3 månader när första kursen började. Sen gick vi en kurs till och då borde hon varit runt 9-10 månader kanske? Minns inte riktigt. Men hon tyckte det var kul, jag med. Funkade väldigt smidigt med ombyte och så också tycker jag. Fixade alltid henne först sen mig.
 
F7C7ED78-3CCA-4F48-8EFB-09B128EA4638.jpeg


Vi började vid typ 4 månader och höll på till drygt 18 månader, sedan har han hostat och blivit sämre när vi simmat så vi har uppehåll tills vidare.

Han älskar att bada :) Gick en period två dagar i veckan på två olika ställe. Hur man byter om osv löser sig, i början hade jag en vattenringsjal i duschen.
 
Får de inte panik av att få vatten i örona och ansiktet?
Och det här med badblöja, vart köper jag såna? För jag antar att småbarn inte är pålitliga att bara ha vanliga badkläder:D
Och hur löser man omklädnings-delen med dusch osv på ett relativt smidigt sätt?
Förlåt för dumma frågor men jag vill veta vad jag kan förvänta mig.
 
Vi började när sonen var 3 månader. Han HATADE vatten innan dess så var lite desperat, skitigaste bebisen i stan. PÅ babysimmet var han så upptagen med allt som hände så han vande sig vid vattnet. Gick två omgångar, efter det var han en badtok.

vi hade badbyxor, finns speciella för små barn med gummisnoddar runt mage och ben som håller tätt för poop. Man vänjer de långsamt så de flesta var helt fine med vatten i ansiktet.

vårt omklädningsrum var gjort för bebis, fanns skötbäddar att lägga bebis på medans jag duschade. Sen höll jag i honom och dushadde av. Efter låg/satt han på skötbädden medans jag klädde på oss. Mina underkläder på först medans bebis låg i handduk. Sen klä bebis, sen fixa mig. Bebis somnade inte sällan där på bädden efter, helt slut blir de efter 30 min simning.
 
Vi gick med äldsta. Han hatade det. Han köper liksom inte det där att nån okänd person kommer fram och tar honom, och än mindre trycker ner honom under vattnet. Det gick inte bra alls.
Vi gick 1.5 kurs tror jag, kommer inte ihåg hur många omgångar det var.
 
Vi gick med äldsta. Han hatade det. Han köper liksom inte det där att nån okänd person kommer fram och tar honom, och än mindre trycker ner honom under vattnet. Det gick inte bra alls.
Vi gick 1.5 kurs tror jag, kommer inte ihåg hur många omgångar det var.
Enligt vår lärare är det där inte aktuellt längre. Man gör allt i barnets takt och innan man doppar ansiktet på dom får de lära sig hålla andan.
Fokus är att det ska vara kul!
 
Varför skulle någon ta honom och trycka ner honom i vattnet :eek: Vad har ni varit på för ställe? :eek:
Vi var på det babysim som var här i kommunen. Och det var vad som hände i princip. Han har ända sen han kunde protestera inte varit okej med att okända ska hålla honom.
Den läraren var inte så inkännande. Kan man väl säga. Och jag var inte tillräckligt tuff.
 
Får de inte panik av att få vatten i örona och ansiktet?
Och det här med badblöja, vart köper jag såna? För jag antar att småbarn inte är pålitliga att bara ha vanliga badkläder:D
Och hur löser man omklädnings-delen med dusch osv på ett relativt smidigt sätt?
Förlåt för dumma frågor men jag vill veta vad jag kan förvänta mig.
Nej inte när det vant sig vid att bara vara i vattnet. :) Vi hade någon i gruppen som gallskrek hela tiden, hon tyckte nog inte det var så kul, men inget annat barn hade panik.

Jag köpte badblöja på simhallen för att få en som de rekommenderade.

Där vi gick fanns det skötbäddar och bumbos att ha bebisarna i vid dusch och ombyte. Man lärde sig vad som var smidigast men det var ju ingen långdusch precis. ;)
 
Får de inte panik av att få vatten i örona och ansiktet?
Och det här med badblöja, vart köper jag såna? För jag antar att småbarn inte är pålitliga att bara ha vanliga badkläder:D
Och hur löser man omklädnings-delen med dusch osv på ett relativt smidigt sätt?
Förlåt för dumma frågor men jag vill veta vad jag kan förvänta mig.
De får som sagt vänja sig vid vattnet stegvis och det är aldrig krav på att de ska vara under vatten.
Det går att köpa engångsbadblöjor där det säljs vanliga blöjor. Eller badbyxblöjor som säljs lite överallt där de har barnkläder.

Där vi gick fanns skötbäddar eller barnstolar att ha barnet på/i i omklädningsrummet. Maila och fråga innan hur det är där ni funderar på att gå, det gjorde jag ☺

Jag satte bebis i stol medan jag duschade snabbt inför badet. Barnen brukar inte behöva duscha innan.
Efter sköljde jag av bebis, svepte in i handduk och satte i stolen medan jag duschade lite snabbt.

Påklädningen var lite knepigare i och med att han var i åldern att han kunde krypa/gå iväg 😁 Men en tvålflaska, klämmis eller något brukade hålla honom sysselsatt så jag kunde få på honom blöja och tröja och sedan klä på mig själv lite kvickt.
En blir ju så sjukt varm efter badet bara och vi gick på hösten så det var mycket kläder som skulle på innan vi kunde gå ut.
 
@Jordgubblime
De bör alltså vara såpass gamla att de kan sitta själva?

När våran var så liten att han inte kunde sitta lade jag bara honom på golvet på en handduk. I duschen la vi alla bebisar på rad på en madrass :D Klart lämpligaste åldern. Värst var runt 1 år när det skulle rymmas hela tiden. Strumpor på så fort de börjar resa sig upp!

Angående badbyxblöjor brukar simföreningen sälja sånna. Ibland lite billigare än annars. Vår förening rekommenderar Swimpy eller ImseVimse. Finns att köpa på nätet också.
 
Just det, ett tips när dom är väldigt små är att försöka tajma in sovning precis före. Jag matade precis innan vi åkte och tog sedan en längre sväng med bilen så att han fick sova. Allt för att undvika skrikbryt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 707
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 946
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 248
Senast: manda
·
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
550
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp