strawberrysylt

Trådstartare
Vår kommunala simhall verkar inte ha babysim, däremot ett lokalt litet spa har det. Men lite dyrare där antar jag. Det kostar 300:- per gång och håller på 8 gånger, man är max 5 stycken i gruppen. Är det värt det?

Det börjar isf om ca en månad, då är bäbis 8,5 månader. Det börjar kännas okej nu, tidigare hade jag inte velat, då var han för liten. Känns också ok att det blir vår nu och mindre smittor som härjar.

Ska kolla ifall min mans jobb godkänner det som friskvård! Tror inte mitt gör det, men hans är lite mer generöst tror jag.

+ Tror bäbis skulle tycka det vore kul, han skrattar här hemma i duschen.
+ Det vore nog kul för en själv också.
+ Man kanske kan hitta framtida playdates.

- Kan ju vara svårt med en tid att passa med bäbis.
- Priset.
- Det kanske känns jobbigt och svårt och hemskt och så har man betalat i onödan.

Ni som gått på babysim, är det kul?

Vår kommunala simhall verkar inte ha babysim, däremot ett lokalt litet spa har det. Men lite dyrare där antar jag. Det kostar 300:- per gång och håller på 8 gånger, man är max 5 stycken i gruppen. Är det värt det?

Det börjar isf om ca en månad, då är bäbis 8,5 månader. Det börjar kännas okej nu, tidigare hade jag inte velat, då var han för liten. Känns också ok att det blir vår nu och mindre smittor som härjar.

Ska kolla ifall min mans jobb godkänner det som friskvård! Tror inte mitt gör det, men hans är lite mer generöst tror jag.

- Priset.
- Det kanske känns jobbigt och svårt och hemskt och så har man betalat i onödan.

Vi gick på babysim på kommunala badet med stora barnet. Det var väl mysigt men inget wow. Det du beskriver låter mysigare! Med tvillingarna har vi regelbundet åkt till badhuset själva i stället, för att få bra vattenvana :) Det har fungerat bra det med!

Vi gick och går fortfarande på en privat simskola som håller till i lokaler dit allmänheten inte har tillträde. Vi är 6 barn i gruppen, vilket gör det lugnt i bassängen och även i miljöerna runt omkring. Började när dottern var 10 månader, nu är hon 3 år. Eftersom jag och mannen inte är särskilt bra simmare så tyckte vi det var bättre att joina någon organiserad grupp än att försöka lära dottern något själva. :p

Vi har gått tre omgångar med våra två killar, första omgången var de knappt fyra månader gamla, i det kommunägda men privatdrivna badhuset. De tar 1600:- för 8 gånger, då har gruppen kunnat vara 8-9 barn. I mindre grupp, max 6 barn, kostar det 2300:- . Vi har kört på storgruppsvarianten men hade vi bara haft ett barn så hade vi nog kört på den mindre gruppstorleken.

På plussidan känner jag framför allt att det varit en härlig tillsammansupplevelse. Närkontakt, uppbyggligt för tillit och förtroende, och litet social träning också. Båda barnen har älskat vatten från första stund, det har förstås bidragit. Playdates har vi faktiskt hittat, en annan förälder visade sig vara en gammal pluggkompis och den familjen umgås vi med då och då nu.
På minussidan... kostnaden förstås. Och att två barn kräver två vuxna, så det har varit litet trixigt med planeringen.

Bland det roligaste killarna vet nu när de är 3,5 år är att åka till badhuset och åka vattenrutschkana. De är helt oförskräckta och åker gärna själva. :banana:

Vi gick på babysim på kommunala badet med stora barnet. Det var väl mysigt men inget wow. Det du beskriver låter mysigare! Med tvillingarna har vi regelbundet åkt till badhuset själva i stället, för att få bra vattenvana :) Det har fungerat bra det med!

Ja, det blir ju säkert mysigare som du säger.
Lite kul också att jag planerat att fira min 40-årsdag med några vänner på det spa:et sen (om typ ett år, så hoppas det ska funka för bäbis), kan ju vara kul att ha besökt det innan. Och det ligger väldigt nära oss också, så det är bekvämt.
Vad kul :) Hur tidigt kan man göra det? Tänker på bullrig/stökig miljö kanske för en småtting? Och för kallt i vattnet? Känns som det ligger ett tag framåt i tiden för oss, men det kan man ju göra sen :). Kanske med kusinerna :).

Vi gick och går fortfarande på en privat simskola som håller till i lokaler dit allmänheten inte har tillträde. Vi är 6 barn i gruppen, vilket gör det lugnt i bassängen och även i miljöerna runt omkring. Började när dottern var 10 månader, nu är hon 3 år. Eftersom jag och mannen inte är särskilt bra simmare så tyckte vi det var bättre att joina någon organiserad grupp än att försöka lära dottern något själva. :p

Det låter mysigt! Detta som vi funderar på får man gå på tills barnet är 15 månader, så det känns som nu eller aldrig. Visst, han lär väl få vara med i höst också även om han blir 15 mån då under kursens gång, men isf går jag nog hellre nu mtp smittor.
Jag tänker att lära sig simma och sånt ligger längre fram? Eller när kan de börja med det? Vi vill ju absolut att han ska lära sig simma sen också, men detta känns som mest skoj?

Vi har gått tre omgångar med våra två killar, första omgången var de knappt fyra månader gamla, i det kommunägda men privatdrivna badhuset. De tar 1600:- för 8 gånger, då har gruppen kunnat vara 8-9 barn. I mindre grupp, max 6 barn, kostar det 2300:- . Vi har kört på storgruppsvarianten men hade vi bara haft ett barn så hade vi nog kört på den mindre gruppstorleken.

Åh, då är det ju samma pris som här. Jag har ju ingen erfarenhet av sånt så tyckte det lät väldigt dyrt.

På plussidan känner jag framför allt att det varit en härlig tillsammansupplevelse. Närkontakt, uppbyggligt för tillit och förtroende, och litet social träning också. Båda barnen har älskat vatten från första stund, det har förstås bidragit. Playdates har vi faktiskt hittat, en annan förälder visade sig vara en gammal pluggkompis och den familjen umgås vi med då och då nu.
Så kul!

På minussidan... kostnaden förstås. Och att två barn kräver två vuxna, så det har varit litet trixigt med planeringen.

Bland det roligaste killarna vet nu när de är 3,5 år är att åka till badhuset och åka vattenrutschkana. De är helt oförskräckta och åker gärna själva. :banana:

Så roligt ja vi vill ju att han ska kunna simma sen så det vore kanske en bra början. 😊

Min man skulle maila sitt jobb idag o höra, så får vi se. Men annars kanske ändå..

Om inte platserna är fulla nu bara för att jag velat fram o tbx...
Hittade en artikel, de hadet ydligen börjat erbjuda detta ifjol och det hade blivit mer poppis än de trott.

Lite kul också att jag planerat att fira min 40-årsdag med några vänner på det spa:et sen (om typ ett år, så hoppas det ska funka för bäbis), kan ju vara kul att ha besökt det innan. Och det ligger väldigt nära oss också, så det är bekvämt.
Vad kul :) Hur tidigt kan man göra det? Tänker på bullrig/stökig miljö kanske för en småtting? Och för kallt i vattnet? Känns som det ligger ett tag framåt i tiden för oss, men det kan man ju göra sen :). Kanske med kusinerna :).

Det låter mysigt! Detta som vi funderar på får man gå på tills barnet är 15 månader, så det känns som nu eller aldrig. Visst, han lär väl få vara med i höst också även om han blir 15 mån då under kursens gång, men isf går jag nog hellre nu mtp smittor.
Jag tänker att lära sig simma och sånt ligger längre fram? Eller när kan de börja med det? Vi vill ju absolut att han ska lära sig simma sen också, men detta känns som mest skoj?

Åh, då är det ju samma pris som här. Jag har ju ingen erfarenhet av sånt så tyckte det lät väldigt dyrt.

Så kul!

Så roligt ja vi vill ju att han ska kunna simma sen så det vore kanske en bra början. 😊

Min man skulle maila sitt jobb idag o höra, så får vi se. Men annars kanske ändå..

Hittade en artikel, de hadet ydligen börjat erbjuda detta ifjol och det hade blivit mer poppis än de trott.
De lär sig simma även på babysim, och flyta, vända sig rätt i vattnet osvZ Jag tycker det är hög tid att börja nu. Tror det är väldigt viktigt med vattenvana tidigt och framförallt en kul grej. Jag kommer börja så fort som möjligt (här har alla 3 månaders gräns och minst 4 kg i vikt).

De lär sig simma även på babysim, och flyta, vända sig rätt i vattnet osvZ Jag tycker det är hög tid att börja nu. Tror det är väldigt viktigt med vattenvana tidigt och framförallt en kul grej. Jag kommer börja så fort som möjligt (här har alla 3 månaders gräns och minst 4 kg i vikt).

Okej 😊👍
Ja, det är gränserna här också.
Jag tyckte som sagt han kändes alldeles för liten då. Nu börjar det kännas okej, känns inte som om det är "för sent" på något sätt iaf. 😊

Jag tycker det är superkul! Vi började när sonen var typ... 3-4 månader?
Då gick det bra och han gillade det! Sen andra omgången började han fatta lite mer, då var det inte lika roligt längre 😄
Nu är han 15 månader och 3:e omgången har vi missat så mycket men mja, han håller ett krampaktigt tag i mig, och sen dom sista 10 min börjar han tycka det är kul
Har varit en del i vanliga barnbassängen med, för att bara hänga i vatten. Det har hjälpt mycket med att han ska känna sig tryggare!

Men vårt är billigare, ca 1000 för 10 gånger.
Det vi har gjort på babysimmet är typ... olika grepp där man för runt barnet i vattnet, dyka, dyka från kanten, simma med dom på ryggen, använda såna flytkorvar och armpuffar (man håller fortfarande i dom) osv
Men att dom faktiskt simmar själva, nej, det gör dom ej än
Här börjar minisim vid 2 års ålder, där börjar dom träna mer på sånt :)

- Priset.

Gick på babysim med första barnet, helt klart värt det! Han älskade (älskar) att bada och det var en så mysig stund!

Vi hade tur och hittade ett ställe där man bokade gång för gång online och enkelt kunde avboka fram till några timmar innan, utan att behöva betala. Så det var skönt att inte ha betalat för en hel termin och sedan kanske bli hemma flera gånger pga sjukdom.

Andra barnet har alltid avskytt bad så det har inte varit någon idé. Tredje barnet hade jag såå gärna gått på babysim med nu, hon älskar att bada, men det är för svårt att lösa med syskonen.

Så kul!

Tror vi åkte när de var runt halvåret, bassängen dit vi brukar åka är runt 31 grader jämt! Åker oftast till badhuset på vardagar när det är mindre folk :)

Vi började med första barnet 8 mån (pandemin..) men det var precis lagom ålder. Han älskade det, dök under vattnet och hoppade från kanten. Idag älskar han fortfarande att bada men vägrar doppa huvudet trots flera terminer sim/vattenlekskola 🙃

- Priset.

Är ju bara att testa? 😁 Visst, tråkiga pengar om ni inte gillar det men är väl värt ett försök?

Passa tid med ett barn löser ni. 😊
Och svårt och hemskt är det ju inte. De flesta bebisar verkar gillar babysim tycker jag det känns som. Sen är det ju mest för en själv tycker jag, för att lära sig hantera unge i vatten. För annars kan man ju åka och bada själv 😁

Jag hade gärna gått med tvillingarna, men då behöver vi hitta en helgkurs, där 4åringen kan sitta med och kolla.. inte helt lätt 😅

Jag gick 2 eller 3 omgångar babysim med dottern och åkte sen en hel del till simhallen själv med henne också. Hon tyckte det var mysigt men sen när hon var runt året och blev mer medveten så började hon tycka att vatten är obehagligt det sitter i fortfarande nu när hon är 2,5 år. Så min tanke att träna upp hennes vattenvana och göra henne bekväm i vatten gick inte riktigt som planerat 😅 Jag pressar inte henne nu utan vi får ta tag i det längre fram istället.

Jag tyckte dock själv att det var trevligt med babysim och nyttigt att lära sig hur man kan hålla barnet i vattnet på ett säkert sätt osv. Så jag känner inte att det var bortkastade pengar och tid trots att utgången inte blev som jag tänkte mig.

Tack allihop, nu har jag anmält oss 😊. Inte fått bekräftelse än, men hoppas det inte blev fullt.

Jag blev ju tvungen att köpa en ny bikini nu, det var ju synd :angel:. Kan ha vart det som avgjorde :D.

Men, badblöjor också?! Det stod ingenting om det, så jag antar att de inte typ delar ut engångsbadblöjor...?

Nåt spec man ska tänka på? Läste att två var bra att ha, så man kan byta om det behövs.

Är denna bra t ex? Tänkte vänta tills vi varit hos bvc så vi får en uppdaterad vikt innan jag beställer isf.

Bifogade filer

• Screenshot_20260319-131043_Samsung Internet.webp
    Screenshot_20260319-131043_Samsung Internet.webp
    30 KB · Visningar: 1 025

- Priset.

Jätteroligt!

Tack allihop, nu har jag anmält oss 😊. Inte fått bekräftelse än, men hoppas det inte blev fullt.

Jag blev ju tvungen att köpa en ny bikini nu, det var ju synd :angel:. Kan ha vart det som avgjorde :D.

Men, badblöjor också?! Det stod ingenting om det, så jag antar att de inte typ delar ut engångsbadblöjor...?

Nåt spec man ska tänka på? Läste att två var bra att ha, så man kan byta om det behövs.

Är denna bra t ex? Tänkte vänta tills vi varit hos bvc så vi får en uppdaterad vikt innan jag beställer isf.

Det ser ut att vara samma typ som vi använde. Men det kan vara bra att fråga arrangörerna vad de vill att man ska ha.

Det där verkar skilja mellan olika anläggningar. På somliga ställen måste man ha badblöjor, på andra måste man ha typ sådana byxor som i din bild.

Det ser ut att vara samma typ som vi använde. Men det kan vara bra att fråga arrangörerna vad de vill att man ska ha.

Aha okej!
Men då lär det ju komma info om det om man får en plats antar jag :). Annars får jag fråga. Det börjar som sagt om nästan en månad, så det är ju ingen stress :). Skönt att hinna förbereda sig både praktiskt och mentalt.

Som flera varit inne på så fråga på anläggningen. Det är också vanligt att ha som regel att det ska vara en badblöja med dragsko (istället för knappar som på din bild). Vilket är det enda rimliga om man frågar mig.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Forumet medlemmar

Allmänt, Dagbok

Barn

• Roliga saker som barn säger
  • Morgonrutiner

Hund

• Valp 2026
  • Uppdateringstråd 32

Katt, Andra Djur