Status
Stängd för vidare inlägg.
K

Kajo

Jag har ev. fått en plats för oss på babysim med början nästa vecka. Kruxet är att vi (mest sambon) är fundersamma på om Ella är för liten än. Hon blir två månader nästa vecka, men babysimstjejen sa att det var helt ok och den yngsta hon haft med tidigare var fem veckor. Jag har läst lite om babysim på babysim.com och där står det att man kan börja runt två månader om barnet är friskt och väger mer än 4 kg, men att de flesta väntar tills runt tre månader. Allt tyder på att Ella är frisk och hon väger över sex kilo.
Vad har ni för erfarenheter av babysim? Är det någon som börjat så här tidigt, och var det en fördel eller nackdel, eller spelade det ingen roll? Hon kommer troligtvis inte att orka lika mycket som de äldre barnen, men om hon har kul den tid hon orkar så spelar ju det ingen roll. Hon älskar verkligen att bara, iallafall hemma i baljan.

// K
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Babysim

Om jag var du skulle jag åka dit med henne och låta henne prova! Vill hon inte, eller om ledaren säger att ni kanske ska vänta några veckor, så är det ju bara att avstå tills hon vuxit till sig lite.

Tror egentligen att bebisarna brukar vara lite äldre än 2 månader, men om Ella visar själv att det är ok så tror jag inte det kan skada på nåt vis.

Själv är jag kluven när det gäller babysim, Hannah är nu 5 månader men jag vill avvakta tills hon blir större. Tror iofs att hon skulle älska det, men jag är så fånig så jag tänker på infektionsrisker och så... :crazy:
 
Sv: Babysim

Tycker också att du ska prova och se hur det går. På ett vis är det bättre att börja tidigt eftersom de har kvar den där reflexen att "stänga av andningen" så fort de kommer under vatten.
 
Sv: Babysim

Fint namn din flicka har förresten! Jag har också en liten Ella fast hon är sex år. :)
 
Sv: Babysim

Vad jag har hört av föräldrar som börjat tidigt med sina barn på babysim, så har det funkat super. Tvärtom så tror jag att det inte är så bra att börja för sent (en del ställen har 5 månadersgräns för att börja).
 
Sv: Babysim

Jag kan ju bara prata för mig och min flicka, nu 8,5 år; Hon var inte mer än 5 veckor när vi började på babysim, och simläraren sa att ju tidigare man börjar desto bättre. De har kvar en reflex som gör att de lättare lär sig att hålla andan under vattnet.

Det var inte många gånger vi hade varit på simmet, så hade Erica lärt sig att hålla andan på "kommandot" -nu kommer det vatten! :idea: Sen var steget inte stort innan hon kunde doppas i vattnet .( utan att hon en enda gång fick någon kallsup)

Nu 8,5 år gammal blir hon kallad för "fisken" av simläraren :smirk: ; hon är mest under vattnet och tycks andas med hjälar..... :D ! Hon är på familjebad 2 gånger i veckan, och det är inga problem att dyka 2 meter för att hämta grejer på botten.....

Jag brukar säga åt Erica att det märks i vilket stjärntecken hon är född; fisken.
 
Sv: Babysim

Förresten, blev "varnad" av en av de andra på min mammavattengrupp att inte göra uppehåll med badet efter babysimmet (alltså inte sluta åka till badhuset efter att ha gått på babysimmet), eftersom att de lätt kan "glömma bort" vattenvanan och bli rädda för vatten iaf, då.
 
Sv: Babysim

Enligt min instruktör så är målet att aldrig använda sig av dykreflexen, dom ska lära sig dyka ändå, på kommando. Dykreflexen sitter ändå i till minst 6 mån ålder, vissa har tydligen kvar den upp till två års åldern, så man måste inte börja simma när barnen är riktigt små, eftersom man (inte vi i alla fall) ändå inte använder sig av dykreflexen går det bra att börja babysimma med lite större barn, som eventuellt skulle blivit av med den. Vi började när dottern var 4 månader, jag tyckte det funkade finfint. Hon har aldrig haft några problem att dyka, att lära sig hålla andan när man lär in kommandot, det har gått lika bra för alla barnen i gruppen (som var mellan 2 och 6 mån när vi började). Vi har också varit dykfärdiga bara efter några gånger, liksom alla andra i gruppen, så att det skulle vara bättre att börja jättetidigt, det vet jag inte riktigt om jag tror på. Sen kan jag nog hålla med att man inte ska börja för sent, men de flesta instruktörer brukar rekommendera kring 3 mån ålder, just för att dom då börjar bli så stora så dom kan hänga med lite i omgivningen.

Vissa fuskar med reglerna kring babysim, en del har för låg temperatur i vattnet, andra tillåter för små barn i bassängen. Vet inte om dom är anslutna till babysimförbundet eller inte? Men det finns ett reglemente att hålla sig till, och en förteckning över godkända instruktörer hos babysimförbundet.

Angående bebisen i fråga så är det nog ok att börja när bebisen är 2 månader, rekommendationen är minst 6 veckors ålder, och det är ju passerat. Prova på att bada ni, det är himla roligt.
 
Sv: Babysim

Vi började med Nathalie när hon var över 6 mån. Inga som helst problem. Det man förlorar i reflexer vinner man i koordinationsförmåga.
 
Sv: Babysim

Nu är det klart att vi fått en plats på babysim och vi börjar nästa vecka. Det ska bli spännande. Hoppas att Ella tycker att det är roligt!

// K
 
Sv: Babysim

Det gör hon säkert, och säkert ni som föräldrar också. Det är en fantastisk känsla att bada på det sättet med så små barn :)

Med min äldsta började vi på babysim när han var ca 6 veckor och det var verkligen härligt. När vi fick nummer två var det inte möjligt eftersom jag inte kunde vara i badet med bebbe och hålla koll på 3-åringen samtidigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 157
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 712
Senast: Dentaku
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
970
Senast: Miingla
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 164
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp