Bukefalos 28 år!

californication

Trådstartare
Det här med babyskydd. Hur skall man resonera egentligen? Är dyrast bäst? Är billiga babyskydd sämre trots att dom är godkända? Varför kostar vissa babyskydd 300:- medans andra kostar 4000:-?

Vi håller på och kikar lite och jag och sambon är oense. Jag tycker att det gott och väl duger med en billigare prisklass så länge som den är godkänt och allt. Han tycker att det är suspekt och satsar hellre på något dyrare.
Vi har ingen egen bil och kommer därför inte bry oss om någon adapter (heter det så?) till bilen eftersom det inte finns någon garanti att vi har samma bil från gång till gång. Det enda vi egentligen är överens om är att vi inte vill hyra eller köpa begagnat. :p

Förslag? Råd? Tips? Hjälp!
 
Kläm och känn på t ex Biltemas för 299 kr och jämför den med t ex AktaGraco, då kommer du att förstå skillnaden.

Nooo jag vill ha fakta! :p Vi har klämt och känt nog nu. Visst, vissa känns trevligare än andra, men "spelar det så stor roll" när vi kommer åka bil på sin höjd ett par gånger i månaden och då en kort bit?
 
Jag hade lagt mig i en mellanprisklass åtminstone. Det finns fler saker att väga in. Dels tror jag man kan hitta information om mängden flamskyddsmedel och annat som inte är så nyttigt att andas in och troligen krocktester och sånt. Tänk även på det skyddet på sidorna som "bakar in" barnet så de inte är för små osv. Vi köpte ett för någon tusenlapp ungefär men som hade goda recensioner. Det var på extrapris. Hade inte lagt mig under den summan.
 
Nooo jag vill ha fakta! :p Vi har klämt och känt nog nu. Visst, vissa känns trevligare än andra, men "spelar det så stor roll" när vi kommer åka bil på sin höjd ett par gånger i månaden och då en kort bit?
Alltså, är det korta bitar osv så är väl ergonomi inte er största faktor men säkerheten. Jag tvivlar starkt på att Biltemas för 300 spänn är lika säkert som ett som passerat tusenlappen i alla fall.
 
Jag tycker du ska ta och hålla ögonen öppna för utförsäljning snart.
Det brukar alltid finnas framåt sommaren när nya modeller ska in och dom gamla från året innan ska ut. Då kan du få en till ett bättre pris :)

Detsamma gäller barnvagnar. Dom brukar också komma ut på utförsäljning på sommaren.

Nu var det ett tag sen jag letade bebisprylar men på min tid för några år sen var det så, så håll ögonen öppna :)
 
Alltså, är det korta bitar osv så är väl ergonomi inte er största faktor men säkerheten. Jag tvivlar starkt på att Biltemas för 300 spänn är lika säkert som ett som passerat tusenlappen i alla fall.

Nej det gör jag också :angel:, men om det är samma säkerhetsklass så tycker man ju att det borde vara lika säkert. Eller?
 
Jag tycker du ska ta och hålla ögonen öppna för utförsäljning snart.
Det brukar alltid finnas framåt sommaren när nya modeller ska in och dom gamla från året innan ska ut. Då kan du få en till ett bättre pris :)

Detsamma gäller barnvagnar. Dom brukar också komma ut på utförsäljning på sommaren.

Nu var det ett tag sen jag letade bebisprylar men på min tid för några år sen var det så, så håll ögonen öppna :)

Hah, det här med barnvagn kan jag glömma att köpa på utförsäljning. :D Min sambo har redan bestämt sig för vilken vagn han prompt skall ha, prompt ny dessutom. Hade gärna köpt vagn begagnad eller utförsäljning annars. :p Men men. Vill han ha ny vagn så får han köpa ny vagn, men då får han bannemig välja färg och krafs själv. :angel:

Däremot när det gäller babyskydd kommer han inte undan så lätt. :D :devil: Bra tips där med utförsäljning dock. Vet inte varför jag inte tänkt på det med babyskydd? Då behöver vi inte stressa med babyskyddet kanske. När brukar utförsäljningen vara? Maj? Juli?
 
Jag tipsar om att förutom säkerhet och sånt försöka hitta ett som är kompatibelt med er vagn! Så smidigt att kunna sätta babyskyddet i chassit till vagnen och slippa släpa! Framförallt när bebis blir större så är det sjukt tungt att släpa runt på babyskydd + barn!
 
Jag tipsar om att förutom säkerhet och sånt försöka hitta ett som är kompatibelt med er vagn! Så smidigt att kunna sätta babyskyddet i chassit till vagnen och slippa släpa! Framförallt när bebis blir större så är det sjukt tungt att släpa runt på babyskydd + barn!
Sjuuuukt onödigt! :angel: :D

Skämt åsido, man vill ju ändå inte ha bebis i babyskydd så länge för ryggens skull och behöver man gå in och handla är det ju rätt smidigt med en kundvagn oavsett. Har verkligen aldrig saknat den funktionen. När jag har varit i stallet med barnvagn och massa prylar har jag knölat ner skyddet med bebis i vagnen ändå, det har stått hyggligt även utan fästen :p
 
Hah, det här med barnvagn kan jag glömma att köpa på utförsäljning. :D Min sambo har redan bestämt sig för vilken vagn han prompt skall ha, prompt ny dessutom. Hade gärna köpt vagn begagnad eller utförsäljning annars. :p Men men. Vill han ha ny vagn så får han köpa ny vagn, men då får han bannemig välja färg och krafs själv. :angel:

Däremot när det gäller babyskydd kommer han inte undan så lätt. :D :devil: Bra tips där med utförsäljning dock. Vet inte varför jag inte tänkt på det med babyskydd? Då behöver vi inte stressa med babyskyddet kanske. När brukar utförsäljningen vara? Maj? Juli?

Här lär det bli billigast möjligast vagn fast med dom kraven vi har. Jag har ju turligt nog ägt både den ena och den andra och vet vad vi vill ha och råkar faktiskt ha en kvar här hemma sen barnens tid. Men den ska bli stallvagn.
Jag orkar bara inte lägga flera tusen på en vagn ännu en gång.
Däremot blir det nytt ordentligt skydd!
Hade från Akta Graco när dom var nyfödda och efter det har vi haft Britax. Nu har dom en som är mellan 4-12 år och den kostade typ 2000 kr nedsatt och den håller ju i flera år.

Supernöjd med båda!

Har ingen koll alls när dom har utförsäljning nu för tiden men det borde vara dags snart.
 
Vi hyrde vårt babyskydd från NTF Väst (bor i Göteborg). Kostar 400:- för 9 månader. Är Brio Primo (kostar väl en 1200:- om man ska köpa nytt).

Det tyckte jag var bra :) Första skyddet har man ändå så pass kort tid och det kändes tryggt och bra att hyra via NTF.
 
Vi hyrde vårt babyskydd från NTF Väst (bor i Göteborg). Kostar 400:- för 9 månader. Är Brio Primo (kostar väl en 1200:- om man ska köpa nytt).

Det tyckte jag var bra :) Första skyddet har man ändå så pass kort tid och det kändes tryggt och bra att hyra via NTF.
Samma här! Mycket bra skydd. Passar dessutom på deras barnvagn.
 
Till första barnet hade vi en brio men kostade inte på oss någon insats och det blev jättedåligt. Supersvårt att montera babyskyddet och sen satt han inte alls bra, helt framåtlutad. Dock kan det variera mellan bilmodeller, vi har en v 70 och detr tydligen känt att babyskydd utan insats funkar dåligt i dessa bilar.

Så mitt tips är att prova skyddet i den bil ni brukar åka/höra med personalen i affären eller köpa Isofix.
 
Det här med babyskydd. Hur skall man resonera egentligen? Är dyrast bäst? Är billiga babyskydd sämre trots att dom är godkända? Varför kostar vissa babyskydd 300:- medans andra kostar 4000:-?

Vi håller på och kikar lite och jag och sambon är oense. Jag tycker att det gott och väl duger med en billigare prisklass så länge som den är godkänt och allt. Han tycker att det är suspekt och satsar hellre på något dyrare.
Vi har ingen egen bil och kommer därför inte bry oss om någon adapter (heter det så?) till bilen eftersom det inte finns någon garanti att vi har samma bil från gång till gång. Det enda vi egentligen är överens om är att vi inte vill hyra eller köpa begagnat. :p

Förslag? Råd? Tips? Hjälp!

Jag tänker att det är som med ridhjälmar. Alla är godkända men det innebär bara att de uppfyller minimikraven, inte att de är lika bra! Kvalitet, komfort, bra material osv kostar mer.
 
Här har du fakta: http://www.bäst-i-test.se/Babyskydd

Saker att tänka på tycker jag:
- välj ett lätt babyskydd. Baby plus skydd väger snabbt 10 kg. Det är tungt att kånka i armvecket.
- köp en bas. Säkrare och lättare att montera. Dessutom vet ni att basen och därmed skyddet passar i alla bilar ni avser åka i. Detta är dessutom ännu viktigare för er som åker i olika bilar och därmed inte har förmånen att prova ut så att bil och babyskydd är kompatibla.
- adaptrar. Det är jättesmidigt att klicka på babyskydd på vagn. När bebisen väl somnat och man ska hoppa av snabbt så är det skönt att slippa knäppa i och ur bebisen. Vi nyttjade det senast igår när vi skulle till sjukhuset. Istället för att släpa tungt skydd så klickade vi bara fast och åkte!

Vi har ett maxi cosi cabriofix med isofixbas och adaptrar till vagnen.

Mvh Miks
 
Är inte en sån adapter till barnvagnen en rätt onödig utgift om man vill spara pengar och åker max ett par gånger i månaden som ts beskriver att de kommer göra? Säg att de använder babyskyddet till 9 månaders ålder (jag bytte betydligt tidigare då dottern började bli missnöjd plus att nästa stol är säkrare när barnen är stadiga), hon kanske i bästa fall använder adaptern 18 gånger. Nu vet jag inte vilken vagn de tittar på och vad en adapter till den kostar om det finns någon men säg att de behöver välja en stol som är några hundringar dyrare och köpa en adapter för x kronor. Jag själv hade haft väldigt svårt att motivera den utgiften för så kort och liten användning.
 
Håller med @Amha onödigt med adapter om man inte har egen bil!
Jag har varken bil eller körkort men får ibland skjuts av vänner för att storhandla och sånt och babyskyddet går ner i alla kundvagnar jag testat hittills :up:

Kl
Jag resonerade så att OM olyckan skulle va framme och jag köpt ett billigt babyskydd som inte va lika bra som ett dyrare så blir konsekvenserna för stora för att kunna försvara mitt billighetstänk..
Sen som några skrivit så tycker jag att hyra är ett bra alternativ, hade jag vetat att man kunde göra det så skulle jag definitivt gjort det :o
 
Det här med babyskydd. Hur skall man resonera egentligen? Är dyrast bäst? Är billiga babyskydd sämre trots att dom är godkända? Varför kostar vissa babyskydd 300:- medans andra kostar 4000:-?

Vi håller på och kikar lite och jag och sambon är oense. Jag tycker att det gott och väl duger med en billigare prisklass så länge som den är godkänt och allt. Han tycker att det är suspekt och satsar hellre på något dyrare.
Vi har ingen egen bil och kommer därför inte bry oss om någon adapter (heter det så?) till bilen eftersom det inte finns någon garanti att vi har samma bil från gång till gång. Det enda vi egentligen är överens om är att vi inte vill hyra eller köpa begagnat. :p

Förslag? Råd? Tips? Hjälp!


En skydd från t.ex biltema har bara genomgått dom nödvändigaste testen för att bli godkända.

Medan stora och kända märken så som acta graco, maxi cosi mm gör fler och dyrare krocktester. Dessa tester kostar mycket pengar vilket måste tas från konsumenten.

Kolla på acta gracos babyskydd, ett bra babyskydd som inte kostar så mycket. Man kan hitta det för ca 1000 kr nytt med bas.

Jag skulle ha bas och framförallt om ni åker med någon som kör volvo. Dom har såååå korta bälten att det knappt går att sätta in ett babyskydd....

Överväg att hyra eller om ni kan låna av någon ni känner. Bör inte vara äldre än 5 år.

Babyskyddet används även väldigt korttid, ca 6 mån. Man bör byta när barnet kan sitta någorlunda utan stöd och barnet når upp till selen på den tilltänkta stol nr 2 (även om barnet inte väger 9 kg). Detta då stol nr 2 är säkrare än babyskyddet.

Finns även stolar från 0-25 kg. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag står i begrepp att investera i en egen hästtransport och har de senaste dagarna läst in mig på allehanda information om aluminium...
Svar
18
· Visningar
2 833
Senast: Novalisa
·
Utrustning Jag har tänkt önska mig ett par helt nya ridstövlar i julklapp av pappa. Vi skulle egentligen till Sthlm HS där hela resan (med inträde...
Svar
6
· Visningar
2 334
Senast: Wingates
·
Hästmänniskan Min vanliga identitet här på forumet är rätt välkänd, och jag har inte direkt varit hemlig med vart jag bor, så jag valde att lägga den...
Svar
4
· Visningar
2 116
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag funderar på att skaffa en klippmaskin och har tittat lite på vad som finns. Frågan är vad ska man leta efter? Jag har en häst som...
Svar
17
· Visningar
1 533
Senast: NilaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp