Snubbelfot

Trådstartare
Vi letar andra babyskydd till våra arvingar. Med insikt om att de allra flesta bara har erfarenhet av just den enda produkt de själva köpt, och att det därför kan vara ont om rena jämförelser, så hoppas jag ändå på uppfriskande objektivitet. :) (Jag trålar förstås även andra forum och grupper, och Råd & Rön etc.)

Användarna är drygt 70 cm och 8 kg just nu. Skallkrav är Isofix basplatta med snabbfäste, bonus om det även går att fästa babyskyddet med bilbälte. Bonus om det går att vrida babyskyddet för lastning/lossning. Barnets komfort värderas högt (hur man nu utvärderar det objektivt...). Det är inte längre så prioriterat att smidigt kunna bära babyskyddet utanför bilen, men bonus om det finns adapters till Emmaljunga Double Viking barnvagn.
Hit me!
 
(Strängt taget är väl storleken gråzon/överlapp mellan babyskydd och barnstol. Oavsett benämning så känns modellfloran som en djungel...)
 
Jag är för ouppdaterad om nya babyskydd, men existerar det ens babyskydd som inte går att fästa med bilbälte?
 
(Strängt taget är väl storleken gråzon/överlapp mellan babyskydd och barnstol. Oavsett benämning så känns modellfloran som en djungel...)

Det var min andra fråga, att är det inte dags att byta till bilbarnstolar ändå? Så fort barn sitter utan stöd (och är lång nog att fylla ut selen men det gör i regel ”normalstora” barn då) så är bilbarnstol säkrare :)
 
Det var min andra fråga, att är det inte dags att byta till bilbarnstolar ändå? Så fort barn sitter utan stöd (och är lång nog att fylla ut selen men det gör i regel ”normalstora” barn då) så är bilbarnstol säkrare :)
Jag har inte uppfattat att det finns någon tydlig definition av vad som utgör ett babyskydd respektive bilbarnstol, det känns som en flytande gräns...? Tänker att det avgörande är vilken längd/vikt som tillverkaren anger som avsedd användning? Våra barn sitter nästan utan stöd, de nuvarande babyskydden (BeSafe iZi Go Modular) räcker gott och väl till i höjd/längd men börjar kännas väl tighta i bredd.
 
Jag har inte uppfattat att det finns någon tydlig definition av vad som utgör ett babyskydd respektive bilbarnstol, det känns som en flytande gräns...? Tänker att det avgörande är vilken längd/vikt som tillverkaren anger som avsedd användning? Våra barn sitter nästan utan stöd, de nuvarande babyskydden (BeSafe iZi Go Modular) räcker gott och väl till i höjd/längd men börjar kännas väl tighta i bredd.

Nu är mitt barn visserligen tonåring men min uppfattning är att gränsen är rätt tydlig. Babyskydd = med bakåtlutat, skålformad och avsedd för nyfödda och bebisar som inte kan sitta. Bilbarnstol = för barn som kan sitta och uppnått en viss längd. Sen finns det olika varianter av bilbarnstol t.ex. framåtvänd och bakåtvänd.
 
Tror vi har ungefär lika gamla barn så jag tänker och vi ska snart byta till stol 2 (efter babyskyddet) och hade kunnat byta för ett tag sen.

Vi har en Besafe som lilleman får ta över snart. Den är stor!! Och dyr! Men de sitter bra i den och funkar från 6 mån.

IMG_3549.png

Har en Britax också men den tyckte jag blev för stor när vi skulle byta stol på vårt första barn, dock ”ska” den funka från 9 månader.
 
Jag har inte uppfattat att det finns någon tydlig definition av vad som utgör ett babyskydd respektive bilbarnstol, det känns som en flytande gräns...? Tänker att det avgörande är vilken längd/vikt som tillverkaren anger som avsedd användning? Våra barn sitter nästan utan stöd, de nuvarande babyskydden (BeSafe iZi Go Modular) räcker gott och väl till i höjd/längd men börjar kännas väl tighta i bredd.
För mig är babyskydd uttagbart, går att fästa med Isofix eller bälte. Bilbarnstol sitter fast i bilen hela tiden.
 
Är det ett måste att kunna ta ut stolen med barnet i så är babyskydd enda alternativet. Rymliga babyskydd är tex Maxi-Cosi och Axkid.

Vi bytte från babyskydd till "vanlig" bakåtvänd stol vid 6 resp. 8 mån på våra barn.
 
Jag har inte uppfattat att det finns någon tydlig definition av vad som utgör ett babyskydd respektive bilbarnstol, det känns som en flytande gräns...? Tänker att det avgörande är vilken längd/vikt som tillverkaren anger som avsedd användning? Våra barn sitter nästan utan stöd, de nuvarande babyskydden (BeSafe iZi Go Modular) räcker gott och väl till i höjd/längd men börjar kännas väl tighta i bredd.

Jag hade bytt till bilbarnstol (brukar anges grupp 1-2 eller 2). Även stolar från 9 kg brukar funka så fort barnet kan sitta och hålla upp sitt huvud sittandes, om barnet inte är väldigt kort/lätt för sin motoriska utveckling såklart.

Jag har föredragit enkla och nätta modeller som ger lång användningstid. Britax maxway är en storfavorit. Har nu även en axkid minikid, funkar men gillar inte alls lika mycket som maxway. Båds bältas fast.

Nu finns ju isofixstolar med högre viktklass, men det kostar. En bilbarnstol flyttar man inte så ofta och att bälta är lika säkert som isofix, så det är ju en fråga om smak och plånbok.

Ska du ha en vridbar är det bara isofix som gäller. Och då viktigt att komma ihåg att den stolen inte kommer funka i alla bilar, finns rätt många äldre bilar utan isofix eller små bilar där isofixstolar är för stora. Tror inte heller att det finns vridbara med maxvikt över 18 kg eller med möjlighet att ge mer benutrymme.

Ja jag gillar helt enkelt bältningsbara stolar.
 
Förresten, om ni har en besafebas så kolla om ni kan köpa en besafe stol 2 och fästa i samma bas? Vet att de har sådana lösningar.
 
Vi bytte till stol 2 när våra var närmare 10 månader, köpte då efter mycket efterforskning britax maxway plus som vi är väldigt nöjda med! De har ingen Isofix dock men vad jag förstår har stolarna med Isofix lägre maxvikt så man i såfall ändå måste byta till en ytterligare bakåtvänd senare. Behovet av att ta loss stolarna minskar ju också med tiden, plus att det faktiskt är lite mindre krångligt än vad jag tänkte mig att installera dem.

Är det babyskydd ni ska ha var vi nöjda med axkid minikid, den är inte svängbar men vi brukade sätta i dem i stolen utanför bilen så länge de hade babyskydd eftersom det var så lätt att klicka i bara.
 
Bra input - men fortfarande snåriga modellbeteckningar mm... vad skiljer t ex en BeSafe [whatever] X2 från en X3? Barnets storlek? Modellens produktversion med avseende mest på design?
 
Bra input - men fortfarande snåriga modellbeteckningar mm... vad skiljer t ex en BeSafe [whatever] X2 från en X3? Barnets storlek? Modellens produktversion med avseende mest på design?
Där svarar jag mig själv att X-numret står för produktversion, med större eller mindre uppdateringar/ändringar.
 
Vi letar andra babyskydd till våra arvingar. Med insikt om att de allra flesta bara har erfarenhet av just den enda produkt de själva köpt, och att det därför kan vara ont om rena jämförelser, så hoppas jag ändå på uppfriskande objektivitet. :) (Jag trålar förstås även andra forum och grupper, och Råd & Rön etc.)

Användarna är drygt 70 cm och 8 kg just nu. Skallkrav är Isofix basplatta med snabbfäste, bonus om det även går att fästa babyskyddet med bilbälte. Bonus om det går att vrida babyskyddet för lastning/lossning. Barnets komfort värderas högt (hur man nu utvärderar det objektivt...). Det är inte längre så prioriterat att smidigt kunna bära babyskyddet utanför bilen, men bonus om det finns adapters till Emmaljunga Double Viking barnvagn.
Hit me!
Tipsar om gruppen bilbarnstolar på FB där det finns riktiga experter bla en som får testa alla stolar innan de släpps i Sverige. Det hon inte kan är inte värt att kunna.
 
Säger som resten, titta på stol två istället för nya babyskydd. Skillnaden blir väl helt enkelt att stolen alltid sitter i bilen och inte tas ut och bärs med på samma sätt som ett babyskydd, inte fästs på vagnen etc. Bytte med dottern när hon var närmare året, men det var ganska sent och över året rekommenderas inte babyskydd alls. Så jag hade hellre lagt de pengarna på en ordentlig stol än att byta nu och sen igen om ett par månader.

Vi hade en stol med isofix i ena bilen till att börja med och en utan isofix i andra bilen, den med isofix växte hon ur och är nästan på max viktmässigt (hon vägen 17,7 nu som precis 4, maxvikt med isofix-stol är 18 kg) medan den utan isofix känns som att den kommer att funka ett bra tag till, så även om isofix kändes självklart när hon var liten så hade jag ju hellre köpt två utan redan från början om jag gjort om det nu. Så det är väl mitt bästa tips, att dubbelkolla maxvikten. Ju längre man kan ha dem desto mer motiverat känns det ju ändå att lägga en ordentlig peng på dem.
 
Mitt bästa tips (förutom fb-gruppen) är att titta efter stolar med lång användningstid! Många bakåtvända stolar är godkända upp till 105 cm, vilket är på tok för kort.
 
Jag har inte uppfattat att det finns någon tydlig definition av vad som utgör ett babyskydd respektive bilbarnstol, det känns som en flytande gräns...? Tänker att det avgörande är vilken längd/vikt som tillverkaren anger som avsedd användning? Våra barn sitter nästan utan stöd, de nuvarande babyskydden (BeSafe iZi Go Modular) räcker gott och väl till i höjd/längd men börjar kännas väl tighta i bredd.

Som du har fått svar innan så jo, babyskydd är en viss typ av produkt, och bilbarnstol är en annan.
Tyvärr är det inte heller så enkelt som att man kan gå på en vad tillverkaren anger för längd och vikt, eftersom det bara baseras på testningsstandard.

Exempelvis så finns det många bilbarnstolar (alltså stol 2) som är godkända från 0 kg. Men jag tror inte det är någon som anser det lämpligt att sätta en prematur bebis i en sådan. På samma sätt är många framåtvända stolar godkända från 100 cm, trots att det med största sannolikhet inte finns något 100 cm långt barn som sitter korrekt och trafiksäkert i en sådan.

Tipsar också om bilbarnstolsgruppen på Facebook!
 
Som du har fått svar innan så jo, babyskydd är en viss typ av produkt, och bilbarnstol är en annan.
Tyvärr är det inte heller så enkelt som att man kan gå på en vad tillverkaren anger för längd och vikt, eftersom det bara baseras på testningsstandard.
Fast en av grundstenarna när det handlar om standarder och CE-märkning är ju att tillverkarens avsedda användning är hårt styrande... 🤔
 
Vi har britax max way till tvillingarna, de är från 9 kg om jag minns rätt. De får plats bredvid varandra i vår honda crv från 07. Plus att storebror också sitter i baksätet, dock på bilkudde. Tycker det är okey pris på max way också!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp