Back on Track - forskning?

svea

Trådstartare
Är det någon som vet om det finns någon forskning som visar om Back on Tracks skydd och kläder verkligen gör mer nytta än motsvarande skydd/kläder utan Welltex?
 
Magnetterapi finns det såvitt jag vet inga vetenskapliga belägg för.
Värmeterapi däremot, inte särskilt kontroversiellt och flera studier. Sök och du skall finna, BoT länkar några på sin hemsida.
 
Jag har inte sett några studier jag kan tipsa om (visserligen hel del år sedan jag tittade efter det också). Säg gärna till om du hittar nån bra!

Helt utan vetenskapliga belägg kan jag i alla fall konstatera att det absolut är skillnad mot vanligt tyg. Köpte för att testa, lätt skeptisk, men har nu använt deras produkter i 10 år. Fanns möjligheten skulle jag gärna bosätta mig i en kroppsstrumpa av materialet under vinterhalvåret, faktiskt :laugh:
Men sedan beror det väl förstås på vad man har för besvär och hur stora förväntningar man har på vad produkterna ska åstadkomma, gissar jag, för det finns ju förstås de som är helt oimponerade och inte tycker det gör någon vidare skillnad alls. Men för mig är smärtlindringen det ger mig gott nog, även om smärtan inte trollas bort (fibromyalgi)
 
Nu har jag hittat en studie där man uppmätt 0% ökad blodcirkulation 2 cm under huden, oklart hur kvalitativ den var. Och ett studentarbete från Strömsholm där hästar med täcke jämfördes med hästar med täcke och ryggvärmare, alltså dubbla täcken. Men ingen där t ex en BoT-tröja jämförs med en ylletröja av motsvarande tjocklek eller ett knästöd med och utan.
 
Magnetterapi finns det såvitt jag vet inga vetenskapliga belägg för.
Värmeterapi däremot, inte särskilt kontroversiellt och flera studier. Sök och du skall finna, BoT länkar några på sin hemsida.
Frågan är ju dock om värmeterapin kommer från vadden i paddarna eller från leran.
Ja jag använder BoTpaddar när jag får problem med fötter och knän och det hjälper men som sagt vad som hjälper är för mig inte helt klarlagt. Paddarna är ju rätt tjocka
 
Frågan är ju dock om värmeterapin kommer från vadden i paddarna eller från leran.
Ja jag använder BoTpaddar när jag får problem med fötter och knän och det hjälper men som sagt vad som hjälper är för mig inte helt klarlagt. Paddarna är ju rätt tjocka
Precis, jag tvivlar inte ett ögonblick på att värme funkar. Men jag är intresserad av om det finns starka belägg på att just keramiken gör någon nämnvärd nytta. Jag har knäskydd från BoT och har haft en tröja som jag tyckte var skön. Men jag har även ulltröjor som jag tycker är sköna på samma sätt.
 

Liknande trådar

Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
453
Senast: Cattis_E
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
881
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin ”Haglöfsjackan har blivit en symbol för den svenska gängkulturen.” SvD Jag hade ingen aning och kommer fortsätta köpa Haglöfskläder...
2
Svar
24
· Visningar
1 295
Senast: hastflicka
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp