Bukefalos 28 år!

Back on Track på sår?

Centaur

Trådstartare
Min ena häst fick för 1,5 år sen en allvarlig sårskada på insidan av vänster bak, förmodligen har han skurit upp sig med brodden. Fick givetvis antibiotika i omgångar... Det var väldigt väldigt svårläkt...

Men till slut läkte dte ihop, och det blev mindre. Han har i dag ett ärr som är ungefär 5-6 cm (såret var ca 15 cm). MEN det växer inget hår där. Och det går så lätt upp!! :crazy: Nu har det blött lite lite, bara en droppe eller två, men nästan varje dag. Förmodligen river han i det när han ligger ner, så han får väl börja vara lindad i boxen också... Måste oavsett snart det när han broddas (ska inte ha en skada till!!)

Funderar på att köpa BoT paddar att linda med, för att förbättra cirkulationen. Eftersom jag antar att orsaken till att det inte läker ordentligt är bristande cirkulation. Nån som har provat att använda BoT i sårläkande syfte?
 
Sv: Back on Track på sår?

Jag har använt BoT för att öka blodcirkulationen vid sår. Inte om det varit ett riktigt öppet sår, men när det är på bättringsvägen som ert verkar vara. Sen har jag smörjt med Aloe Vera när han inte varit lindad för att främja pälssättningen. Har fungerat mkt bra. Kan tillägga att hästen stod på klinik i 1 månad pga sår och hade tappat nästan all päls på detta ben. Nu har all pälsen kommit tillbaks och det ser jättefint ut. Kör på med BoT.....
 
Sv: Back on Track på sår?

Tillägg. Om såret fortfarande blodar lite så skulle jag lägga en liten kompress på såret och sen BoT paddar på.
 
Sv: Back on Track på sår?

Jag tror bara det blöder pga han river upp det. Det är egt slutet nu, ett ärr.

Ska testa med BoT! :bow:
 
Sv: Back on Track på sår?

Kan bara hålla med om att smörja med Aloe Vera kräm på ärr för att få igång pälssättningen. Min lillkille hade ett stort fult ärr efter att ha fastnat i ett staket, som aldrig ville läka riktigt, och att det skulle börja cäxa päls på det verkade bara vara att glömma. Jag började smörja en gång om dagen med Aloe vera (som jag tidigare varit skeptisk till) och det började genast bli mjukare och lite päls började komma. Kort därefter blev jag tvungen att ta bort honom, så hur det hade utvecklats är omöjligt att säga, men det såg ljust ut!

Ullis
 
Sv: Back on Track på sår?

Vad använder ni för aloe vera salva? Tycker många är tillsatta en massa skumt och svider.... :crazy:
 
Sv: Back on Track på sår?

Det tror jag är smart.

Min har helt normal cirkulation nu i benen han kan till o med gå utan några nätter i rad o behålla cirkulationen.

Min häst var extremt gallig (har inga alls längre) runt om innan så cirkulationen blir helt klart mycket bättre. Så ett gamalt hårlöst ärr efter mugg har börjat gro igen. :)

Men jag köpte såndan tjocka paddar med neopren utsida med kardborrar. Dom är super lätta att ta av o på. Dessutom går dom upp en bit över karpus o ner över kronleden. Jag tycker du ska köpa dem i stället för att krångla med lindor. Dom finns i både cob o full storlek.
 
Sv: Back on Track på sår?

Vad använder ni för aloe vera salva? Tycker många är tillsatta en massa skumt och svider.... :crazy:

Har b.l.a använt denna http://www.aloehorse.se/. På kliniken hade de en annan. Har inte märkt någon större skillnad mellan märken. Men många hästbutiker säljer Aloe-Vera för häst nu. Jag gav även under en period Aloe-Vera i maten. Men då hade jag en häst som tappat pälsen på hela benet.

Lycka Till !:)
 
Sv: Back on Track på sår?

Har inte salvan här så jag kommer inte ihåg vad den heter :o

Men jag ska kolla så fort jag kommer ihåg.

Ullis
 
Sv: Back on Track på sår?

En fråga till bara, kan man ha BoT endast på det ben som är skadad och vanlig pad på det andra? Eftersom dom säljs styckvis? Eller bör man ha dom parvis?
 

Liknande trådar

T
Hästvård Min ena häst blev halt på ett framben efter en rejäl vrickning i hagen. Vet. har varit ute ett antal ggr och hästen har stått på...
2
Svar
26
· Visningar
4 194
Senast: axel
·
C
Utrustning Svar sökes fort!!! Nu har min häst fått kotledsinflammation och ska antingen linda honom, sätta på stable boot eller back on track...
Svar
17
· Visningar
1 570
Senast: __Jeanette
·
F
Hästvård är de en bra ide att rida med back on track paddarna? brukar alltid linda benen med en vanlig padd under för ett bra stöd, men har hört...
Svar
12
· Visningar
1 481
Senast: fonen
·
Hästvård Började anv Back on Track paddar på mitt 18-åriga sto i vintras med bra resultat, cirkulationen i benen ökade och gallor...
Svar
3
· Visningar
1 365
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp