Bukefalos 28 år!

Back on Track Stallbandage

E

Eserehtt

Hej! Nu måste jag ha hjälp snarast! Jag tänkte använda Back on Track stallbandage på min häst på natten. Men det visade sig att vår stall peronal inte vill hjälpa ta bort dem varje morgon. Någon som vet om det går att bara använda de på helgnätterna eller måste man "vänja" in hästen igen när den varit utan fem dagar? Med "vänja" menar jag att när man börjar använda Back on Track ska man bara ha de på 1-2 timmar om dagen till de vant sig så de inte får kraftig reaktion. Måste jag då börja om att "vänja" han onsdagkväll eller räcker det med att han har det varje kväll bara typ 15 min, 30 min för att "hålla igång" så att säga. Sen har jag även hört att det är bra att ta pauser från Back on Track. Men varje vecka, är det bra? Sååå tacksam för svar!!
 
Sv: Back on Track Stallbandage

jag kan erkänna att jag har aldrig vänjt in mina hästar.. men har jag köpt nya låter jag dem inte stå hela natten, utan ett par timmar, tycker de som används ofta känns lite slitna så de är jag inte lika nog med. Men nu har jag ju travhästar och de är ju nstan född med sådana paddar tycker jag.
 
Sv: Back on Track Stallbandage

Jag använder mina efter att hästen har gått hårdare tex. träning/tävling vilket gör att min står med paddarna på sig 1-2 ggr/vecka som mest och inte vänjer jag då in hästen mellan gångerna. I början när jag nyss hade köpt de då använde jag de max ett par timmar.
 
Sv: Back on Track Stallbandage

Jag var duktig några dagar när jag köpte back on track första gången. Det händer att jag gör uppehåll i flera månader och sen låter dem sitta 10 timmar över natten igen. Inga problem för min häst! Gör likadant på mig själv :)
 
Sv: Back on Track Stallbandage

Jag använder bot dygnet runt året runt men måste ändå vänja in nya bot skydd eftersom den effekten blir så mycket starkare än från de bot skyddet jag då har använt i ett år. Din häst kanske är känsligare än vad du är och eftersom din häst inte kan berätta för dej hur det känns så kanske det är bättre att följa tillverkarens rekomendationer.


Till Ts
Jag hade inte haft på dem hela natten bara på helgerna. Varför behöver hästen dem? Att bara ha stallbandage på helgerna känns ju lite konstigt för behöver hästen det på helgerna så behöver den ju det även på veckorna? Eller går hästen hårdare på helgerna så det är därför?
 
Sv: Back on Track Stallbandage

Måste bara fråga varför man använder dem dygnet runt, året runt?? ?

Nyfiken B070715
 
Sv: Back on Track Stallbandage

Jag har en nervskada efter ett hästbett i min vänstra armbåge som har utvecklats till CRPS i hela armen (googla eller sök på youtube efter vad det innebär). Armbågen är så känslig för beröring att jag inte kan ha något annat emot än just bot vilket är ett av de sätt jag lindrar smärtan på. Enda gången jag tar av det är när jag duschar annars sitter det alltid på. Smärtan blir så överväldigande trots att jag har en ryggmärgsstimulator, en sk. smärtdosa inopererad och går på höga doser av bla morfin utan bot skyddet att jag inte står ut. Jag använder också alltid bot madrassen som lindrar lite av den stelhet i kroppen som har blivit av att nervsmärtan har spridit sig i hela kroppen. Utan bot madrassen så kan jag bara ligga ned ungefär en halvtimme i taget. Med bot madrassen så kan jag normalt sett ligga ned 1,5 timmar i taget istället. Bot har kan man säga, förändrat mitt liv lika mycket som morfinet och smärtdosan.
Bot är kraftigt smärtstillande och man ska verkligen vara försiktig vid invänjningen. Nu är ju jag extra känslig men jag kan trots att jag är van bara ha ett nytt skydd på ungefär en 15-20 minuter första dagen innan jag måste byta till ett gammalt skydd igen. Smärtan ökar alltså om jag har på ett nytt skydd längre än så. Det brukar ta mellan två veckor och en månad innan ett nytt skydd är invant. På en frisk häst kan man givetvis vänja in fortare och ha på lite längre tid åt gången men man ska ändå vänja in försiktigt och ha koll på hästen om den visar obehag för man vill ju inte att hästen ska stå där och ha mer ont och inte kunna få av sig skyddet.
 
Senast ändrad:
Sv: Back on Track Stallbandage

Tack för svar! Jag som läste lite tokigt trodde att det var hästen som hade bot dygnet runt. Jag har också testat Bot på mig själv med fantastiska resultat. Det hjälper verkligen!
 
Sv: Back on Track Stallbandage

Haha ja det kan bli lite fel ibland :laugh: Lustigt nog så hjälper inte bot på min häst däremot på min dotters häst blir det en märkbar skillnad. På min sambo och min dotter hjälper det inte heller medans det verkligen hjälper på mej och även på min son. Men det är ju så med allt som har verkan att på vissa individer så hjälper det inte. Så är det ju med mediciner med.
 
Sv: Back on Track Stallbandage

Egentligen ska man väl ha uppehåll på någon vecka för att kroppen inte ska vänja sig typ. Men det funkar ändå tycker du?
 
Sv: Back on Track Stallbandage

Jag har använt mina BoT stallbandage varje natt i snart 1 år. Kan jag sluta med det nu och bara ha på dom någon dag i veckan ? Har bara hafft på dom bak på natten
 
Sv: Back on Track Stallbandage

Jag har använt BoT stallbandage varje natt på min hästs bakben i snart ett år. Kan jag sluta med det och bara använda dom ibland om ett ben svullnar upp? För det är stall ägaren som sagt att min häst va tvungen att ha på dom för hon (min häst) svullnade i ett ben en gång. Men nu vill jag sluta med det då jag inte tycker det är nödvändigt att hon (min häst) ska ha på dom varje natt mer. Hon har gallor i benen så därför har hon dom. Så kan jag sluta ha dom så offta utan att det blir problem ?
 
Sv: Back on Track Stallbandage

Du kan ju prova att sluta med dem rakt av och blir det problem igen så är det ju bara att vänja in dem igen och börja använda dem som tidigare :)
 
Sv: Back on Track Stallbandage

Det beror på hur känslig hästen är men en vecka iallafall. Jag brukar ha på en timme eller två första dagen och sedan öka på utefter hur hästen reagerar. Visar inte hästen något obehag så ökar jag med två timmar/dag till den har det dygnet runt.
 

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
914
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 096
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
912
Senast: Scata
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 207
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp