Bukefalos 28 år!

Back on track

Joyride

Trådstartare
Ni som använder BoT märker ni någon skillnad?
jag använder BoT när jag sover och har då i svanken men har inte märkt någon skillnad, har hållit på en vecka nu
 
Sv: Back on track

Jag använder den i svanken vid behov och tycker det hjälper mycket. Men jag använder den alltid när jag är fysiskt aktiv, tex på jobbet, inte när jag sover.
 
Sv: Back on track

Ni som använder BoT märker ni någon skillnad?
jag använder BoT när jag sover och har då i svanken men har inte märkt någon skillnad, har hållit på en vecka nu

Jag använde BOT på mina armar, på underarmarna upp mot armbågarna. Hade (efter nogrann "inskolning"" och allt) på skydden så mycket som ansågs lämpligt och lite till. Jag märkte absolut ingen skillnad alls.

Trots detta har jag ändå köpt BOT-täcken till mina hundar sådär för säkerhets skull. Köpte också en T-shirt till min sambo pga hans problem men han märkte inte heller någonting alls, trots att han verkligen försökte efter konstens alla regler.
 
Sv: Back on track

På Vissa funkar det och på vissa funkar det inte. Precis som med mediciner. Här hemma funkar det på mig, min son och min bonusdotter. Min dotter och min sambo märker ingen skillnad.

Jag använder bot armbågsskydd dygnet runt och det skyddet kan jag absolut inte vara utan. Jag har bot bäddmadrass i min säng och det märker jag också stor skillnad av. Jag använder diverse andra skydd, kläder och filt vid behov. Just i natt sover jag på minifilten för att få starkare effekt än av bäddmadrassen som jag upplever mest gör att jag inte blir så stel eftersom jag har ont i ryggen och jag har gått med ryggbälte och bot nacken det senaste på dagen.
Jag får nästan omedelbar lindring av botskydden. Redan efter ca 20-30 minuter märker jag skillnad. Kläderna får jag mindre effekt av. Där märker jag mest att det blir varmt och att jag blir mindre stel.

Om du använder skyddet dygnet runt och inte har märkt någon skillnad så är det nog tyvärr så att det inte gör någon skillnad för dig. Har du en inflammation så kan du dock vinna på att använda skyddet i 6-8 veckor innan du utvärderar för så länge kan det ta innan en inflammation läker.
 
Sv: Back on track

Samma här. Märker ingenting öht. Hästen har ändå ett täcke OM det skulle vara så att det funkar. Ganska korkat eg, märker ingen som helst skillnad på honom heller så det är helt säkert bortkastade pengar. :grin:

Det finns ingen förklaring till varför keramiska fibrer bara skulle funka på vissa och inte andra, tycker inte alls det är jämförbart med mediciner men för att ta något vanligt som alla använder; paracetamol har likadan verkan på 99% av alla människor, det är inte så att varannan person är immun. Så varför skulle så många vara immuna mot BOT???

Min slutsats är att det förmodligen är bluff och båg, de som upplever att de blir hjälpta har helt enkelt en typ av problem som blir bättre av värme. Men vilket som helst varmt tyg lär ju vara lika bra...
 
Sv: Back on track

Jag har gått igenom de flesta av marknadens armbågsskydd inklusive armbågsskydd i ylle men blev inte hjälpt av något förren jag provade back on track så att det bara är värme som behövs håller jag absolut inte med om. Om du frågar en smärtläkare hur många mediciner det är som inte fungerar på alla människor så har hen nog ett annat svar än att paracetamol fungerar på nästan alla människor. På mig gör de ingen verkan alls om det inte är för att boosta morfin. Likadant med voltaren, ingen hjälp överhuvudtaget. Jag kunde lika gärna ätit sockerpiller.
Eftersom jag har gått igenom fler mediciner än snitt människan så vet jag att det är enormt många mediciner som inte hjälper på mig överhuvudtaget så visst är det så att inte alla mediciner hjälper på alla och jag är absolut inte ensam om att vara svårmedicinerad. Tyvärr så är vi många och de flesta får inte ens någon vettig hjälp just för att endel läkare menar att det här pillret hjälper för detta punkt slut också gör det ändå inte det.
 
Sv: Back on track

Det hjälper på mig, men hjälpte inte min mamma. Jag har, i flera år, periodvis haft ont ovanför ena armbågen samt domningar/stickningar i vissa fingrar. Jag mår ALLTID bättre med mitt BoT armbågsskydd! Mamma, däremot, blev inte hjälpt ALLS av BoT när hon hade problem med armbågen ("golfarmbåge", har jag för mig). Hon tyckte till och med att hon fick mer ont när hon hade skyddet på...
 
Sv: Back on track

Nada effekt, vare sig på mig eller skeptiskt lagda anhöriga som har provat.

Jag tror att det är ren bullshit med en stor portion placebo.
 
Sv: Back on track

Har man svår smärta är det väl solklart att inte receptfria smärtstillande hjälper... Ingen ide ens att ta sånt när det man behöver är morfin, det vet jag allt om.

Det betyder ju inte att paracetamol inte fungerar för varannan person, det betyder bara att de inte hjälper mot svår smärta.

Men BOT hjälper endast ett fåtal personer trots att de har samma skada. Det finns det ingen logik i öht om nu effekten skall bero på keramiska fibrer som reflekterar värme. Antigen så gör fibrerna det eller så gör de det inte, det är extremt osannolikt att de reflekterar värme på din kropp men inte på andras.
 
Senast ändrad:
Sv: Back on track

Jag använder BoT på mig själv och hunden. Jag upplever att jag får effekt av den och allra bäst om jag använder den regelbundet.

På hunden märker jag det framförallt att hon sover mycket lugnare med det på sig.
 
Sv: Back on track

Jag har använt BoT på både mig själv och flera hästar men märker ingen skillnad mot ett vanligt fleecetäcke, eller en merinotröja. Jag har ständig värk och använder ofta underställ och tröjor i BoT-material. Har aldrig märkt av vare sig på mig eller hästarna att de haft obehag av för mycket användning heller.
 
Sv: Back on track

Alltså, BoT är ju ingen mirakelhistoria. Det är ett material som reflekterar den egna kroppsvärmen. Blir man lindrad av värme, är ju chansen större att BoT ger någon skillnad.

Varken jag eller maken har känt någon som helst effekt av BoT, mer än effekten en vanlig tröja/handledsskydd whatever ger.
 
Sv: Back on track

Det beror ju på vad du är ute efter och vad för problem du har.
Jag har ryggskyddet och använder vaken tid ibland. Allt från att stadga upp (främst) höfterna till att trycka ihop bröstkorgen så de musklerna kan få slappna av och slippa hålla ihop övre delen på kroppen.
BoT är ju isolerande så har man problem med kalla delar tex armbågar och handler är typexempel så ser BoT att värmen som kroppen ger ifrån sig isoleras på dessa ställen. En kall handled kan ge värkande händer. Håller man handleden varm så brukar även händerna hålla sig mer varma=mindre värk.
Om man bortser från stöd så går det lika bra med ull eller fleece.
Mina handleder får inte ha för mycket stöd utan jag måste ha stor rörelsefrihet så jag har annat på handlederna men när det handla om rygg, mage och bröstkorg så är behovet av stöd när jag står upp större än värme så då har jag BoT och det fungerar för kroppen formar sig efter stödet. Det är vad som gör skillnad.
På nätterna har jag en värmedyna jag kan spänna runt min rygg. Den är igång i 90 minuter. Mycket bättre om det är värme man vill åt.
BoT ger stöd om man har de som är resår i. Den är bra på att isolera vilket gör att du ut utnyttjar din egna kroppsvärme dvs håller den kvar.
Mer än så är det inte.
 
Sv: Back on track

Min kropp är svår att bluffa. Jag är alldeles för sann mot mig själv.
BoT hjälper om man behöver stöd och det sitter som det skall. Den hjälper att bibehålla kroppsvärmen också. Så den hjälper om den amvänds rätt till rätt sak men man kanske inte skall förvänta sig under däremot.
När jag har fruktansvärt ont på bröstkorgen och strappar ihop nedre delen på mitt bäcken så kan smärtan minska radikalt. Inte för att det är nägot magiskt utan för mina muskler är konstant överarbetade och smärtan på bröstkorgen kommer av att de musklerna är för trötta för att jobba. Sådan muskelsmärta känns som knivar i en. Så när jag lyckats hitta rätt muskler som är orsaken till att bröstmusklerna jobbat häcken av sig, drar på BoT (jobbigare att dra på bandage) så får kroppen en annan hållning och smärtan upphör eller miskar kraftigt. Så till rätt saker är den grymt bra men inget mirakel och fungerar absolut inte för allt och vad jag vet skall det finnas liknande som är billigare.
Det är inget bot utan bara hjälpmedel för somliga tillstånd precis som liniment mm
 
Sv: Back on track

Har man svår smärta är det väl solklart att inte receptfria smärtstillande hjälper... Ingen ide ens att ta sånt när det man behöver är morfin, det vet jag allt om.

Det betyder ju inte att paracetamol inte fungerar för varannan person, det betyder bara att de inte hjälper mot svår smärta.

Men BOT hjälper endast ett fåtal personer trots att de har samma skada. Det finns det ingen logik i öht om nu effekten skall bero på keramiska fibrer som reflekterar värme. Antigen så gör fibrerna det eller så gör de det inte, det är extremt osannolikt att de reflekterar värme på din kropp men inte på andras.

Fast nu menade jag innan jag fick så här ont. Alvedon, voltaren och ibuprofen och liknande har aldrig hjälpt på mig precis som att en hel massa andra starkare mediciner som jag fick prova sedan olyckan och jag fick börja prova starkare saker inte heller hjälpte.

Jag bryr mig faktiskt inte alls om varför back on track fungerar. Jag vet att det fungerar och jag är nöjd med det. Jag använder ju hellre bot och det hjälper än att jag behöver ta mer morfin.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
912
Senast: Scata
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 365
Senast: Oknytt
·
Utrustning Samtliga dessa märken har liknande funktioner vad jag kan läsa mig till. Har tidigare använt, och använder fortfarande, Back on Track...
Svar
16
· Visningar
1 421
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hudvårdstråden 2
  • Melatonin
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp