Back on track

anna_anna

Trådstartare
Tänkte beställa ett Back on track täcke till russet. Vet dock inte om jag ska välja fleece eller nättäcket? Vad har ni? och varför blev det just det? :)

Och vad tusan är back on track silver line? Samma som vanlig back on track? Såg att en svensk sida säljer back on track silver line fleecetäcke betydligt billigare, men frågan är vad det är som skiljer det åt? Ser likadant ut på bilderna O_o

Ni som har koll på det får gärna förklara:D
 
Sv: Back on track

Kan hända att det är utan bot effekten, de har haft ngn sån serie innan..

Men när jag tänker efter så kan det helt enkelt vara att allt är silverfärgad. Har ett par bot paddar som är grå, med värmande effekt.
 
Sv: Back on track

Jag har nättäcket. Jag har inget behov av ett fleecetäcke till och jag vill kunna använda BoT även när det är för varmt för fleece.

Är det billigare kan det vara ett vanligt täcke utan Welltex dvs det som man vill åt genom att använda BoT. MenBoT är liksom ett märke som även gör andra produkter än de med Welltex. Så kolla upp att det inte är nåt sådant...
 
Sv: Back on track

Jag håller med stjarnfrugt ;vi valde också mellan fleecet och nättäcket men bestämde oss för att nättäcket kan vi ju använda året runt.
På sommaren kan man enbart ha det till träningen och på vintrarna kan man ha ett varmare täcke över.....
 
Sv: Back on track

Tack för era svar :) Det stämde mycket riktigt att silverline inte har Welltex.

En vän ska sälja sin ryggvärmare, frågan är om man ska köra på det istället för ett nättäcke? Ni som har nättäcke, kan man använda det på sommaren? eller blir det för varmt? Känns som fleece går bort eftersom jag gärna vill kunna använda det på sommaren om det behövs.
 
Sv: Back on track

Jag tycker dock att även nättäcket är för varmt sommartid. Jag använder det periodvis under september/oktober till april/maj. Men jag upplever heller inte att min häst behöver extra värme när det är sommar ;)

Jag använder mitt täcke i förebyggande syfte ska väl tilläggas, inte för nåt specifikt problem. Jag hade dock önskat en bättre passform, det har en tendens att glida bakåt och bli tajt i bogen. Jag har den äldre varianten med röd text, vet inte hur de nyare är i passformen...
 
Sv: Back on track

Som jag skrev ovan tycker jag att det är för varmt sommartid.

Fördelen med ryggvärmaren är att du kan sy fast kardborrefästen för den i olika täcken. Så du kanske slipper ha dubbla. Men av de i mitt stall som har ryggvärmaren vet jag ingen som orkar hålla på med det, så deras hästar har ryggvärmen en stund innan och efter ridning tillsammans med en täckesgjord.

Jag tycker att täcket är bekvämt för att det sitter ordentligt, jag skulle inte lämna min häst med ryggvärmaren i boxen, har hon lagt sig ner eller rullat en gång har den ju glidit runt. Täcket sitter där det ska och därmed kan hon ha det på sig större delen av dygnet eller tex över natten = större effekt.

Om du verkligen måste ha BoT sommartid är ju ryggvärmaren svalare, men då får du väl bevaka hästen under tiden eller sy fast i nåt nättäcke av typen svettäcke som man hade förr...

Tjockleksmässigt är nättäcket som ett kombitäcke skulle jag säga. Det består ju av ett meshtyg och sedan welltextyget under. Samt att det värmer ju mer, jag har det som stalltäcke nu på min filtklippta häst och det är +5 till -5 nattetid ute så det är väl runt 5-10 plusgrader i stallet skulle jag tro när alla hästar är inne.
 
Senast ändrad:
Sv: Back on track

Kanske ska tillägga att min stallkompis, som har en häst med ryggproblem, lånar mitt BoT-täcke under sommaren då jag hon haft problem med sin häst. Trots att hon har en ryggvärmare... ;) Ryggvärmaren täcker ju heller inte hela ryggen och rumpan. Du får ju välja om det är främre eller bakre delen av ryggen du vill värma... men visst, den är ju lite billigare än täcke i nypris. Men jag köpte mitt nättäcke på Tradera för en spottstyver av nypriset.
 
Sv: Back on track

Återigen tack! Nu förstår jag bättre ;)

Jag trodde nättäcket var just ett nättäcke (med tunn insydd effekt), men nu förstår jag vad ni menar.
Jag vill ha det i förebyggande syfte, hon har inte vad jag vet ont någonstans. Tänkte bara att det kan vara bra att kunna använda det på sommaren ifall hon skulle skada sig.
Jag kör på nättäcket, Verkar vara för mycket krångel med ryggvärmaren:D
 
Sv: Back on track

Hur mycket gav du för ditt täcke? Har hittat en butik som tar 1700 kr för nättäcket, tror inte jag kommer billigare undan?

Det är sant det du skriver, jag tror ryggvärmaren är 1•1 meter så då täcker täcket betydligt mer. Märkte din kompis någon skillnad efter användningen utav täcket? Som inte märktes med ryggvärmaren.
 
Sv: Back on track

Jag hade sån jäkla röta att jag budade hem det för 700 kr på en kort auktion (skäms nästan för att säga det). Det var några lagningar på svanslappen men inget man ser om man inte synar noga. I den prisklassen tror jag inte du kan räkna med att hitta nåt.
Håll utkik på Tradera är mitt tips. För 1700 skulle jag inte köpa ett begagnat, då har man ju hellre ett nytt för 2100. Så liten prisskillnad.

Jag vet inte om hon märkt nån skillnad, hon hade ju mitt täcke halva sommaren så hon kunde ju inte jämföra om hon bara haft ryggvärmaren motsvarande tid. Hennes häst gick omkull och sträckte sig ordentligt över hela baken och ryggen så det var nog mest det praktiska i att kunna använda täcket hela nätterna ist för ryggvärmaren bara när ägaren var i stallet.
 
Sv: Back on track

Oh vilken tur du hade!:D Tradera kan vara riktigt bra!
Jag har hittat en butik som säljer för 1700 kr (kampanj), alltså helt nya:) så jag tänkte billigare än så kommer jag väl knappats undan? Har sett begagnade som kostar runt 1500 kr. Min vän ska ha 400 kr för ryggvärmaren, så det är inte heller så farligt. Men jag har bestämt mig för att beställa nättäcket:)
 
Sv: Back on track

Jag tycker att de är ute på Tradera med jämna mellanrum, så du kan ju hålla utkik ändå. 1700 + frakt är väl i bästa fall bara 400kr "rabatt".
 
Sv: Back on track

Ska ha koll på tradera:)
Funderar på om det kan finnas BoT till bra priser i Globen under helgen? Någon som vet? :D
 
Sv: Back on track

Back on track har 10% rabatt i Globen:) Fick mail om det förut.

Men nu har jag börjat snegla på supreme täcket, någon som har koll på hur det är? Står inte så mycket info om det. Undrar om man kan lägga det över hästen när den är uppvärmd o hålla värmen? Tex mellan lopp. Hittar heller ingen info om det håller något mot blåst? Samt kan man ha det på sommaren om det skulle behövas? Är lite orolig att nättäcket blir för kallt? Om det blåser rakt igenom?
 
Sv: Back on track

Har aldrig sett supremetäcket, men det ser trevligt ut i passformen på bilden. Dock tror jag inte att det är mer vindtätt än nättäcket (welltex är inte lika poröst som meshöverdelen). Vill du har vindtätt så köp regntäcket eller skrittmaskinstäcket, verkar bättre för det ändamålet.
 
Sv: Back on track

Okej:) jag tänkte mer efter uppvärmning tills innan start, så hästen inte hinner blir kall? Men det e klart, det blåser inte i stallet;) Har aldrig provat BoT så jag vet inte hur varmt det blir. Kan man lägga BoT på svettig/ nyduschad häst?
 
Sv: Back on track

Jag har aldrig efterkontollerat hur väl det fungerar på en blöt häst då jag sätter in hästen i boxen/ut i hagen med annat täcke ovanpå och sedan åker hem. Men eftersom det på backontrack.se beskrivs som bra andningsfunktion så kan jag inte tänka mig att det skulle vara dåligt? Jag har det inte som rent svettäcke, men jag brukar svampa av hästen under sadeln och bog/bringa och det har jag aldrig haft betänkligheter innan jag lägger täcket över.
Badar jag hästen lägger jag på ett fleece- eller kombitäcke och ser till att nån tar av det när hästen är torr. Jag använder ju andra täcken än BoT. Så jag har aldrig ställts inför det "problemet" då jag i vilket fall varierar användningen.

Min är varm och go under nättäcket om jag sätter in handen, men jag har ju inte mätt med termometer och jämfört med hur varm hon är under fleecetäcken eller andra i liknande tjocklek. Han är ingen fryslort därav att jag tycker det blir för varmt på sommaren, men min väninna som sagt använder det inne sommartid och tycker det är bra. Smaksak som sagt. Jag är mer rädd att häst är för varm än för kall, hon är tvärtom.
 
Senast ändrad:
Sv: Back on track

Det låter bra:) Jag ska använda täcket innan/efter lite tuffare träning och lopp. Brukar duscha benen, lite under magen och innanlåren ifall hon e skitig. Sen sätter jag på henne ett vanligt täcke och släpper ut henne i hagen.
Jag tänkte bara ifall det kan bli fel när man lägger på ett BoT på en blöt/duschad häst, vet dock inte vad jag fick det ifrån;)
 

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
902
Senast: MiniLi
·
Hästvård Står ju att man ska vänja in back on Track snabbandage, 3-4 timmar och så öka en timme osv. frågan är ju vad som händer om man inte gör...
Svar
11
· Visningar
1 390
Utrustning Hej, I julas köpte jag en back on track hjälm eq3 med samhetsfinish eftersom jag började rida unghäst I samma veva och då ville ha något...
Svar
4
· Visningar
1 408
Senast: Marvin
·
Utrustning Man blir ju gärna lite shoppningbenägen när man har en häst med problem som man tror sig kunna förbättra på så sätt, men jag vet att det...
Svar
12
· Visningar
2 044
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp