Backa på ett släp med ett släp

Wembley

Trådstartare
Ja som sagt olyckan var framme igår när jag skulle parkera min hästtransport. Backade på en stallkompis hästtransport av misstag och skärmen skadades. Min undran är, vilken försäkring är brukligt att använda? En hästtransportförsäkring eller bilens försäkring? Någon som vet?
 
Det är väl bilens trafikförsäkring det går på? Kan inte tänka mig något annat.
Jag tolkar det som att det var stallkompisens släp skadades, men inte ditt? Korrekt?

Saxat från "konsumenternas.se"
"En släpvagn behöver ingen trafikförsäkring utan det är dragbilens trafikförsäkring som gäller.
Om du vill skydda släpvagnen vid t ex stöld eller brand måste du däremot teckna en halvförsäkring för släpvagnen. Vill du också få ersättning vid trafikolycka, annan yttre olyckshändelse eller skadegörelse måste du komplettera halvförsäkringen med vagnskada."
 
Senast ändrad:
Vems skärm? Skadades bägge transporterna?

Om din trailer inte skall åtgärdas hade jag också tagit det på bilens försäkring.
 
Det är väl bilens trafikförsäkring det går på? Kan inte tänka mig något annat.
Jag tolkar det som att det var stallkompisens släp skadades, men inte ditt? Korrekt?

Saxat från "konsumenternas.se"
"En släpvagn behöver ingen trafikförsäkring utan det är dragbilens trafikförsäkring som gäller.
Om du vill skydda släpvagnen vid t ex stöld eller brand måste du däremot teckna en halvförsäkring för släpvagnen. Vill du också få ersättning vid trafikolycka, annan yttre olyckshändelse eller skadegörelse måste du komplettera halvförsäkringen med vagnskada."

Tack! 😊 Mitt släp skadades inte, men stallkompis har skärm i glasfiber som spräckte.
 
Vems skärm? Skadades bägge transporterna?

Om din trailer inte skall åtgärdas hade jag också tagit det på bilens försäkring.

Stallkompis släp som skadades. Jag har både min bil och släp helförsäkrat. Släpet har ju så att säga "rullat in" i det andra släpet.
 
Stallkompis släp som skadades. Jag har både min bil och släp helförsäkrat. Släpet har ju så att säga "rullat in" i det andra släpet.
Då hade jag läst igenom försäkringsvillkoren noggrant för resp. försäkring. och jämfört punkter som t.ex. självrisker, premie-bonusar etc. för att i slutändan bestämma mig för vilken försäkring som är mest förmånlig att utnyttja. :)
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 013
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 238
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 979
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 882
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp