E

EmzaPemza

Nu frågar jag er westernfolk här :smirk: Jag håller på att sätta igång min häst efter att hon har varit halt, vi har börjat öva att göra halt på stört när jag säger till (hon har nämligen skenat med mig förut och inte lyssnat ett skit på mig) Men jag har ett litet problem, när hon stannar och sen smyger fram några steg så vill jag backa tillbaka henne till det stället där jag gjorde halt.
Nu är det så att hästen KAN inte backa rakt när jag sitter på, Hon verkar inte obalanserad, bara envis, hennes rumpar åker fram och tillbaka och hon snurrar runt och försöker göra sina egna små bakdelsvändingar.
MEN när jag hoppar av och backar henne, backar hon rakt, utan problem.
Så..jag behöver lite tips om vad jag gör för fel? eller hur man kan öva på att backa från ryggen, utan att hästen slår knut på sig själv. Kan nämna att jag rider i repgrimma och på långa tyglar/rep :smirk:
Tack!
 
Jag försöker alltid bara ta ett djupt andetag, känna så att jag sitter rakt över hästen, luta mig lite bakåt och be henne att backa.
sen händer det ju att man får korrigera med skänklarna, men att sitta rakt över hästen är en förutsättning. ;)
 
Hej.
Korrigera hästen med skänklarna. Ge inte upp!
Att hästen håller på att svänga fram och tillbaka är att hästen försöker "komma undan". Den tycker att det är jobbigt.
Tänk på att hästen inte får gå upp med huvudet.Då blir det svårare för hästen. Viktigt att hästen "sänker" huvudet, ger efter för bettet.
/mvh Lex
 
okej, tack för svaren. Jag tror iaf jag sitter rakt, har både kollat själv flera gånger och haft andra som kollat, och när jag korrigerar med skänklarna så svänger hon bort från dom och gör små pirruetter på stället...och så åker huvet upp, och så tar jag ett andetag och börjar om och så fortsätter det. :crazy:
 
Titta rakt fram, det är också viktigt.
Också kan du ju göra en fin "westerngrej"; Backa mellan bommar. Varje gång du stöter i en bom eller går utanför får du ½ eller 1 minus.
Tänk "bommarna är dumma..!" :smirk:
 
haha, det ska jag prova idag, ska bara vänta på att vetrinären säger att det e ok. Hon har ju varit halt, och igår verkade hon inte särkilt pigg alls :smirk: hon som precis blivit bra :cry:
 
Jag brukar göra som så här jag tränar hästen att backa rakt - jag ger inte efter förrän hon backat rakt. Det är klart visst ska du sitta rakt över hästen och allt detta, men när du kollat upp det kan du testa det jag gör. Be hästen backa, ge inte eftergift förrän du fått den respons du begär - nämligen att backa rakt. kan bli rätt mycket backande till att börja med, men de lär snabbt!

Lycka till!
 
Ett tips som funkade på min häst, var att när jag skulle börja backa så klämde jag lite med skänklarna, liksom höll om hästen. Då kunde jag öka trycket med skänklen utan att hästen for åt sidan när skänklen började trycka. Svårt att förklara.
/Mvh Lex
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 794
Senast: SkorpSmulan
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 814
Senast: Görel
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 151
Senast: valley
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 976

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp