backande häst / slår tillbaka mot spö

Jag har jobbat som stallchef på MÅNGA större stall och inte sjutton har jag använt "plegg" varken vid inridningar eller inkörningar. Vill väldigt gärna veta på vilka ställen detta förekommer. PMa mig är du snäll.
 
Re: Många starka svar... här en \"snällare\"

Helt rätt inlägg av dig Eva, jag kanske skulle ha varit tydligare med att min mening "förutsatt att det bara är trots" faktiskt innebär en fysisk koll av häst och utrustning.
 
Jag skulle också gärna vilja veta vilka större stall detta pågår på! Det låter nämligen förkastligt i mina öron även om det tydligen fungerade för dig.
 
Det låter dessutom livsfarligt för ryttaren. Jag kan förstå om man pleggar en konvalecent som kanske stått i boxvila ett halvår första gångerna man är ute med den. Men då leder man ju hästen och sitter inte på.
 
Varför ska hon PM:a dig? Det är väl bättre att hon skriver ut vilka stall som använder plegisil! Eftersom hon tycker att det fungerar så bra. Och jag lovar, hon kommer inte att kunna skriva något stall för det finns inte. Kanske i hennes fantasi. Känner många som jobbar inom stall och trav etc ingen använder ett sånt medel. Skitsnack säger jag bara.
 
Tycker också att det är skitsnack, men jag tänkte at h*n inte vill nämna namn offentligt. Vet inte vad moderator tycker om det. Men skulle HEMSKT gärna vilja veta var det förekommit och på vilket sätt. då JAG ALDRIG använt det eller sett det användas. Har i alla fall jobbat med inridnigar och liknande i 15 år på flera större ställen. Även inom trav. Har fått förslaget en gång att plegga en häst och det var av hästägaren och inte anläggnngsägaren. Ägaren hade inte klarat av sin häst, men vi hade faktiskt inga problem med den.
Så om det förekommer är det klart att många vill veta var. Själv skulle jag också vilja ha en bra förklaring på VARFÖR, det ska användas.Är en sådan som alltid frågar varför något ska göras som det görs. :)
Summan av kardemumman av detta virriga inlägg (är lite upprörd). Varför i hela friden plegga en häst (annat än vid veterinärvård) och var förekommer det.
 
OJ stackars dig ja du det är inte lätt kan jag säga dig.
Det handlar om att hästen ser sig som din ledareoch inte tvärt om. jag red till en sådanhäst ivåras och det tog tid innan hon gjorde som jag ville. iallafall kan juag rekomendera att rida hästen på inhägnat el longera innan uppstigning,så ev spänning lossnar. SEn hoppar du upp låter hästen stå still och gå fram av sig själv och du följer med ser hur långt den går. först när den stannar ge belöning stå still titta om den gör ansats att gå igen gör den inte det lägg till skänkel börjar hon backa tryck så hon backa men känner du att hon vill stanna backa 3extra steg. sdå hon förstår att det blir jobbigare om hon inte gör som du säger. hjälper inte det lägg till spöet 1gång. Men inte förofta då kankse hon slutar lita på dig. Det är verkligen knepigt med de häsr hästarna men det går att få bort med mycket arbete. Den hästen jag red till gick jätte bra efter ett par månader och kna nu istortsett ridas av alla. Det där med att hon slår det är nog nått du får leva lite med i början till slut kommer hon nog att acceptera men ta det väldigt försiktigt me spöet det kan förvärra problemet om det inte användsrätt.
 
Plegga INTE!!!

Min häst konstrade också en hel del när jag precis fick honom. Han vägrade stå still vid sadling och upsittning, även när jag skulle borsta samt ibland vägrade han gå. (Sadel etc var rätt utprovat och han var kollad att han var fullt frisk). han tog övertaget ingen notis om att jag fanns där.
Allt handlade dock om att testa - hur långt han kunde gå. Tyvärr fick han gå ganska långt för förra ägaren ( varav skälet att de sålde honom) så jag fick verkligen försöka sätta honom på plats. Dvs överbevisa honom att det var jag som var ledaren.

Vid sådana här situationer får du tänka att du är stor, stark och med mycket erfarenhet så hästen litar på dig som ledare.
Säg åt på skarpen, med rösten, kroppen - vita med armarna, slå dig för bröstet och stampa i marken - var en stor gorilla med andra ord :idea: Ingen häst sätter sig upp mot en sådan. :rofl:

När du sitter på hästryggen och hästen bara vägrar, backar eller skiter i dig.
Där har jag fått tipsen av en NH-tränare att ta i ena tygeln. Få nosen ändå in mot ditt ben - den kommer antagligen snurra runt ett tag innan den förstår vad du menar. När den står still, lätta tygeln och klappa den över nosryggen.
Hjälper inte det - hoppa av och led den en bit, sitt upp och prova igen. Allt kan man inte vinna med kamp och hästar bråkar och konstrar oftast för att de ifrågasätter ditt ledarskap ( om det inte är för att de har ont). En ledare vinner inte allt genom att kuva utan det mesta vinns för att man känner sig säker på att ledaren fattar rätt beslut.
Tänk varje gång; är det för att hästen är osäker på något - hoppa av, klappa den och visa vägen.
Är det för att testa dig, visa din styrka - var en gorilla. Ofta räcker det - antagligen för att hästen tycker du ser så knäpp ut när du står där röd i ansiktet och hoppar. Ibland måste man dock lägga till spöt. Tänk bara på att spöet är ett hjälpmedel inte en straffningsmedtod
 
Jag ser ingen som helst anledning till att jag ska namnge några ställen inte heller varför jag ska diskutera det med er. Det var ju inte det den här tråden handlade om eller hur?

Eftersom vi har helt olika uppfattningar om den här saken, så finns det ingen anledning att diskutera mer, eftersom min hästs backningar var farliga både för henne och för mej, tyckte jag att det var bättre att få ordning på henne med lite lugnande medel till att börja med och sen kamomillörter än att spöa henne, ok.

Ni har er uppfattning.
 
Ja du... Många bra tips fick du. Personligen tror jag inte på att veva med vita rep för att lösa problem. Plegicil kanske funkar, men frågan är om man vill rida en drogad häst? Om jag var du skulle jag kolla upp så det verkligen inte är så att hästen har ont någonstans. Har den inte det är det väl bara att köra på. Var kvick och konsekvent. Ge dig inte in i situationer du inte kan vinna. Hästar är farliga djur! Kanske vore värt att skicka din häst på tillridning en månad eller två i stället för att riskera livet på en istadig häst...
 
Låt henne backa då och fortsätt som förut när hon stannar, tillslut måste hon ju inse att det inte leder någonstans.
 
om man måste plegga hästen så har det ganska så käpprätt åt fanders.

För det löser ju inga problem, det är bara ett sätt att få kontroll, och ett väldigt dåligt sätt att få kontroll då det är en ytterst kortsiktig och dum lösning som skapar mer problem än det minskar.

Jag skulle hemskt gärna vilja veta i hur utsträckning detta pågår, då jag aldrig hört talas om det tidigare samt hur ni har gått tillväga. Har ni använt plegicilsirap? Den sälj väl inte mer? Och lika är kanske det då man hör sådant här hemskt

mvh/ Anita
 
Började läsa denna intressanta tråd tills ditt inlägg,av vilken anledning anser du och motiverar du att en häst ska få stryk av ett spö? :mad: :confused:Tycker det låter som rena småbarns fasoner(huvva mig) när de inte får ponnyn att göra som de vill.De har då av någon fått för sig att vrål slår man en häst med ett spö vinner man respekt.Helt fel för att inte tala om galen behandling.Man får ALDRIG respekt av ett djur genom att slå!!
:mad:Kan man inte lösa problem utan genom att slå,då ska man min själ inte ha häst!! :mad:
 
MYCKET BRA SVAR!!!! :bow:
Att plegga en häst är bara att gömma problemet under mattan, varför inte ta i tu med problemet istället för att droga hästen???
Det finns alltid en anledning till att en häst inte gör som ryttaren "vill".
 
Sv: backande häst / slår tillbaka mot spö

hej,
jag har åxå hört att vissa pleggar hästar vid inkörning,
så kanske ska ni inte vara så på frågeställaren av denna tråd!
jag tycker att man i vissa situationer kan använda plegg(tex. vid skoning av svåra unghästar.
Har själv sett att det hjälpt och efter bara 2 ggr. går det bra utan.
En tillfällig lösning som hjälper hästen att komma över den värsta rädslan(spänningen)
Många stuterihästar är mkt. lite hanterade och skor måste dom ha på vintern, spec. travhästar i norr!
Jag tycker dock inte att du ska plegga din häst,
du får kämpa på, el. lägga ner.
Kanske passar ni inte ihop, el.
kanske är det ingen lämplig ridhäst!
kram.
 
Sv: backande häst / slår tillbaka mot spö

Hujedamej, jag vet hur du har det. Har haft exakt samma problem. Köpte ett 14 årigt sto som lärt sig och fått lov att göra alla knep man kan komma på för att komma undan arbete.
Hon backade ner i diket och in i taggtråd om vi var ute och red själva. Även under markarbete när jag började kräva saker som hon tyckte var lite jobbiga. Hon kunde backa tills hon gick omkull baklänges! Jag fick bukt på det genom att rida bredvid ett trästaket med eltråd innanför. Jag lät henne backa in i eltråden och att jag satt kvar var väl ett under, men hon gjorde aldrig om det igen! Hade jag tänkt först hade jag nog aldrig vågat, men det gick ju bra. Hon blev världens trevligaste häst och vi hade många trevliga år ihop.
Det finns hopp.
 
Senast ändrad:
Sv: backande häst / slår tillbaka mot spö

Hujedamej, jag vet hur du har det. Har haft exakt samma problem.
Mitt sto backade ner i diket och in i taggtråd om vi var ute och red själva. Även under markarbete när jag började kräva saker som hon tyckte var lite jobbiga. Hon kunde backa tills hon gick omkull baklänges! Jag fick bukt på det genom att rida bredvid ett trästaket med eltråd innanför. Jag lät henne backa in i eltråden och att jag satt kvar var väl ett under, men hon gjorde aldrig om det igen! Hade jag tänkt först hade jag nog aldrig vågat, men det gick ju bra.
 
Sv: backande häst / slår tillbaka mot spö

Missade du att denna tråden är 5 år gammal? jag tror (hoppas verkligen!) att hon fått rätsida på problemen :smirk:
 
Sv: backande häst / slår tillbaka mot spö

Jag tycker det låter som lite problem med ledarskapet, speciellt eftersom hon inte accepterar att du driver henne, utan slår. MEN det här problemet kan också bero på andra saker, kanske passar inte utrustningen, kanske har hästen ont, kanske är den rädd?

Går inte hästen att styra det minsta lilla när hon sätter igång att backa? I så fall skulle jag nog tvinga henne att backa riktigt LÅNGT när sätter igång med "bråkandet". Bara driva henne bakåt, bakåt, bakåt men se till att hon håller sig på vägen. När hästen försöker sluta skulle hon få backa en bra bit till och sedan skulle jag släppa tyglarna helt (har man då backat ett tag kommer hon antagligen bli överlycklig över att få sluta med det eviga backandet och tvärstanna och då får hon massormasssormassor med beröm! :) ). Efter några gånger kommer hästen märka att så jäkla kul är det inte att backa, utan det är snarare tråkigt och JOBBIGT!
När hästen står stilla så be henne helt vänligt att gå framåt och gör hon det så ge långa tyglar och beröm massor!! Gör hon minsta ansatsen till att backa igen så gör om hela proceduren. Kan ta ett tag, men fördelen är att du kommer klara dig utan spöet :) och bara du är envis och konsekvent kommer hon inte försöka sig på detta igen :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Vår ponny är relativt ny hos oss och börjar skaffa sig en del olater. Som att han inte vill låta sig ledas. Leda in och ut från hagen...
2
Svar
33
· Visningar
2 975
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 439
Senast: Sootie
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 795
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp