backande häst / slår tillbaka mot spö

Moppa123

Trådstartare
jag håller på att börja rida mitt 5 åriga sto. (nyinköpt och väl inkörd) och hon har börjat att backa när hon ibland tycker att hon inte vill gå frammåt.

Sker oftast i början av ridturen (precis när jag hoppat upp) eller som igår, jag vände henne på vägen hem och bad henne gå åt andra hållet. Hon TVÄRVÄGRADE!!! hon backade ut i diket/ner i skogen/ fort som bara den. Jag TROR att hon har fått göra ganska mycket som hon vill hos den fodervärden hon var hos förut, så hon blev lite sur när jag skulle bestämma.
Dock är det fruktansvärt otäckt när hon backar så jätte fort ut i skogen, man vet ju aldrig vad som kan ligga där i buskarna. Jag började med att vända henne och snurra, men igår backade hon direkt av vägen och sedan skulle hon inte gå någonstans.

Jag hoppade av, ledde henne upp på vägen hoppade upp och hon backade. Vi höll på så i 1 timme tror jag, sedan till slut så gjorde hon bara som jag sa :confused:

Men jag behöver tips och tricks hur jag ska lösa detta när hon okontrollerat börjar att backa? :confused:
backa henne vill jag inte för hon kan inte de hjälperna utan då blir det bara fel.....

hon kan framåt smackning + skänkel annars, det är bara vid dessa blockeringar (när jag ska bestämma) som hon börjar att backa.



om jag använder spö (inget däng utan bara rör baken lite) slår hon tillbaka, har ni något tips på vad jag kan göra för att visa henne att så gör man bara inte??

många tips vill jag ha tack :smirk:
 
hej!
jag förstår ditt problem, det har inte hänt mig men det låter otroligt obehagligt när hon backar iväg.
det är ett fall av bristande respekt och jag föreslår att du varje sekund du är i hennes närhet visar att du är chefen (bra att du inte gav dig när hon klampade ner i diket eftersom hon försöker vinna över dig när hon backar), gå med rak rygg och med absolut lodrät placering av dina axlar i förhållande till kroppen, det visar att du har högre rang. jag kan inte tipsa dig om några övningar som botar backandet utan jag föreslår att du kikar i nh-böcker där de är bra på respekt-delen, du måste gå den långa vägen i och med att det tyvärr inte finns någon kort väg att nå framgång =) grundläggande respektövningar och medvetenhet om ditt eget kroppspråk i hästens närhet är mitt tips. jag är inte påläst inom nh även om jag läst en del böcker för att kolla in deras filosofi, och den passar mig absolut inte med allt tjafs som jag ser det (men det är ju bara min åsikt), men jag vet att inom natural horsemanship så är respekt en grundsten och det är en sak jag har gemensamt med dem om i allt mitt djurhanterande.
så.. respekt. guu vad jag babblar.
lycka till i alla fall!
 
Jag skulle fortsätta med spöet (jag förutsätter att hästen är trotsig och att den inte är sjuk på något sätt). Hon har utmanat dig och försöker se hur långt hon kan gå. Ett annat alternativ är att tömköra, men det tror jag är farligare då du riskerar att få hennes hovar i ansiktet.
 
hmmm jag har bokat en NH-bok på biblioteket och väntar på den.
Tack så mycket för ideerna, jag känner lite som du att respekten finns INTE där. Jag har endast haft henne i 3,5 vecka och vi har haft lite div. åsikter om saker och ting. Det går framåt men som du sa, allt tar TID.
ska rida igen imorron och se om hon skärper sig bättre då....
 
ALLTID ta igenom din vilja nu i början och visa att tjafs inte lönar sig. Ignorera henne när hon bråkar och korrigera utan att bli arg. Beröm när hon gör rätt.

Lätt va? :crazy:
 
Så där var mitt halvblod också för ca 3 år sedan. Men han var oinriden och ohanterad fram tills jag fick honom. Han var då 15 år och van vid att bestämma och göra vad han vill. Eftersom han bara har gått i hagen. :crazy:
Men det var bara att vara tuff och använd skänklarna och piskan. Det gjorde jag. Då slog han med bakfötterna men det var bara att piska till igen. En gång reste han sig för han blev så förbannad på mig. Då ramlade vi åt var sitt håll, tack och lov. :D
Upp igen och fram. Efter detta så är det inga problem med honom. Han blev nog lika rädd som jag. :o
Nu har han inga tendenser alls att vilja backa eller slå. I somras så började jag att köra honom med rockard och där börjar han backa igen och det är ju lite värre. Så min gubbe får springa fram och ta tag i honom innan han backar ner i ett dike. :( Tur att han kan kasta sig ut och hjälpa mig. Själv sitter man ju fast i rockarden och måste hålla i tömmarna.
Alltså: var envisare än hästen så vinner du. :rofl:
 
Hmm är det min häst du har ridit på :confused:
Hon höll nämligen på exakt så tidigare innan sommaren. Jag gjorde som du och provade att peta på med spö men som sagt hon slog tillbaka direkt ingen ide att sitta där och peta då tänkte jag (rätt eller fel kan inte jag avgöra) Jag gjorde i allafall så här:

När vi började att rida henne efter att hon gått på bete ett tag så tänkte vi att för att undvika konflikter i början så red vi åt vänster vilket hon föredrog hon backade alltid om man skulle rida åt höger. Alltså vi red åt vänster till att börja med sen åt höger när någon annan red med då backade hon inte heller. MEn vi kunde råka ut för backningarna i skogen om det inte passade damen den färdriktning som jag bestämt. Hon var ganska jobbig också på andra sätt då så jag började ge henne lite plegicil innan ridningen och se då slapp vi alla konflikter. Sen köpte jag kamomill örter som jag ger henne och nu är hon jättefin hon backar inte alls längre. Men i måndags var jag och red i ridhuset och tränade galoppfattningar (hon har svårt att förstå höger galopp i höger varv) till slut blev honju förbannad och tvärvägrade att gå men hon backade inte, stod bara stilla och tjurade lite då kunde jag vända henne runt för att lura henne att gå igen.

Jag kan tillägga att hon hade verkligen fart när hon backade det var lite otäckt faktiskt hon nästan travade baklänges till mina grannars stora förtjusning, dom kan inget om hästar och tyckte att det såg fasligt kul ut vilket det nog gjorde också. Jag satt ju bara där och väntade ut henne då för det var ingen ide att driva henne då backade hon bara ännu mer. Jag satt bara stilla och väntade tills hon var klar och då drev jag fram och så höll vi på fram och tillbaka. Men som sagt nu fungerar det jättebra.
Lycka till med din backare du också.
 
Hon har hållit på (håller på) att förska bestämma på flera områden så detta är nog som ni säger, ännu en ide att få som hon vill. Det är "bara" att tala om för henne vem som bestämmer.

Men vad är plegicil ??? låter som en mirakel kur :)
Jag ska ut och rida idag så får vi se hur lång tid denna ridtur tar :rofl: :banana:

Tack för hjälpen, nu är min envishet/tålamod och tips-förråd påfyllt igen, :bow: :bow:
Suveränt det här forumet :bow:
 
Plegacil är ett lugnande medel som get av veterinär. Vill själv INTE rida en drogad häst.
hade nog själv gått på den lite tuffare linjen. Ett rapp med spöt., och det ordentligt när hon börjar backa. Vill att hästen ska ta nästan ett skutt fram så jag sedan kan berömma. En häst som slår mot spöt tycker jag nästan är dubbelt olydig då den inte tar en tillsägelse. Slår den mot spöt hade den fått ett rapp till.
Men nu känner jag ju inte din häst och era förutsättningar. tycker dock att om det är testning som är på gång så är det bättre att förklara för hästen vem som är ledaren en gång för alla.
Lycka till!
 
Synd att du inte kan backa henne när hon sätter fart. Det ger alltid bra effekt med omvänd psykologi. Dessutom upptäcker hästarna oftast vad jobbigt det blir när man fortsätter att backa dom när de själva vill sluta. En annan idé som kan fungera rätt bra är att ta tag ordentligt i en tygel så att hästen blir ordentligt ställd för att sedan snurra hästen runt tills den inte längre vill. När den står stilla så ger det klapp och beröm. Driv på framåt igen. Börjar hästen att backa så sväng runt den och låte den snurra åter tills den stannar. Klapp och beröm direkt. Tillslut brukar hästen upptäcka att det är lättare att lyssna på dig. En häst vill ju alltid komma undan arbete. Genom att ge ordentligt med beröm när den stannar så ger det en positiv reaktion för hästen. Nu kräver ju detta att du har en stor portion tålamod och mycket tid :smirk: Har du väl börjat så kan du inte sluta förrän hon gör exakt som du har bestämt dig för att det ska göras. Slutar du så vinner hon :D och du får det än värre nästa gång.

Och som alla andra också sagt. Visa att du är chefen ;)
 
Förutsattatt det bara är trots, så skulle jag gå på henne bakifrån. Enklast är om du tömkör henne, börjar hon backa så skulle jag ge henne en ordentlig kyss med spöet och mycket beröm när hon går fram. Hästen ska alltid i alla situationer tänka framåt. När du känner att du "vunnit" i tömkörningen så överför du det hela på ridningen. Jag sklulle inte bry mig speciellt att det blev lite vingligt men hon måste tänka framåt. Jag renommenderar inte att straffbacka hästen, då har man ändrat förutsättningarna och ger ryggningshjälp istället för att tbe hästen gå framåt. Det kan också skapa spänningar om ryggning ännu inte är helt befäst hos hästen.
 
Många starka svar... här en \"snällare\"

Jag håller med om att man ska vara bestämd mot en trotsig häst - MEN... innan jag är helt säker på att hästen faktiskt ÄR trotsig så skulle jag kolla upp andra saker... Jag hade en tid jobbat hästen inom inhägnat område och från marken. Jag hade tömkört och kollat av om hästen (utan ryttare) böjer sig villigt åt bägge hållen. Kanske har den ont någonstans eller har en icke-passande utrustning som klämmer vid vissa rörelser. Ibland ÄR det ju faktiskt så att hästen försöker fly (backa) av någon anledning annat än trots.

Om du inte upplever hästen som trotsig där så kanske det finns en anledning till varför den är det när du rider ut också - annat än trots. Om du inte är van att tömköra så skulle jag gå brevid hästen och hålla tyglarna så du kan styra över manken (om inte hästen är gigantisk).

En början till att rida ut kanske skulle kunna vara att du tar hästen på promenader. Vissa hästar tar längre tid på sig att acklimatisera sig i nya miljöer. Gå alltså inte för fort fram. Det är lätt att förstöra förtroendet genom att gå för fort fram med en häst som ännu inte acklimatiserat sig helt.

Jag säger alltså inte att det inte är trots... men jag hade försökt att ta reda på om hästen är likadan i andra situationer innan jag beslutar mig för att "piska på"!

3,5 veckor är ingen lång tid - jag har haft hästar som tagit mellan 6 mån - 12 mån innan de känt fullt förtroende och trygghet hemma hos mig - och då har jag ett litet och lugnt stall.
 
Tillägg...

Jag läste visst fel... du skrev bara nyinköpt inte hur länge du haft hästen... fick nog det ur ett annat inlägg...
 
Jag tycker att du ska kolla din häst med veterinär. En häst bestämmer inte bara "att nu ska jag jävlas lite och inte gå åt höger". Eftersom din häst vägrade gå åt höger efter betet. Han/hon måste ha ramlat i sommarhagen och har kanske en sträckning.
Det måste vara livsfarligt att ge plegicil och sedan rida på hästen. Och för att hästen inte då bråkade var säkert för att den orkade inte. Den fick ta till all kraft för att orka bära dig. Det är ju lugnande som du gav hästen.
:eek:
 
För det första. Jag sövde inte ner hästen! Självklart fick hon bara en ytterst liten dos det märktes inte alls på piggheten men hennes rörighet i huvudet försvann.

Och jag kanske uttryckte mej lite oklart det var inte så att hon inte ville svänga till höger. Det är så här att vi bor mitt på en väg och antingen kan man rida åt höger eller vänster. Åt vänster bor det hästar = trevligare att gå åt det hållet. Åt höger har vi en granne som hade fasligt mkt skräp på sin tomt som vid blåsigt väder kunde komma farande.
Jag tror faktiskt inte att höger eller vänster hade någon som helst betydelse hon tyckte helt enkelt bara att det var roligare att gå åt det hållet där man kunde antingen få ridsällskap eller åtminstone få se dom andra i hagen. Men jag tänkte att det blev lite långrandigt att förklara det. Men nu så hoppas jag att du som blev så himla upprörd förstår att hästen inte hade några som helst fysiska problem med att gå till höger.
 
En sak till det var innan sommarbetet som hon var så här efter betet har det fungerat bra just på det sättet jag beskrev.
 
Jag känner inte dig, eller hur? Och du känner inte mig. Jag kan bara läsa vad du har skrivit. Och du skrev att du gav plegicil och att hästen vägrade gå åt höger. Och tycker du att det då är "konstigt" att jag blir upprörd. Jag vet ju inte hur mycket du förstår och kan om hästar.
 
Min häst gillar inte mig heller,särsklit mär hon vet att jag är alltid envisare än henne och jag vinner alltid, men hon lär sig :)

Kan du inte hitta på något som är ännu jobbigare för hästen att göra när den backar??
Man ska alltid låta hästen få välja två vägar, det finns alltid en lättare väg( som vi vill) och det finns en tuffare väg ( att t.ex. backa)

Om du kortar innetyglen och låter hästen få gå i en cirkel och det kan vara väldigt jobbig, du känner hästen bättre men kom på en grej som gör att hästen tycker det är jätte jobbigt och vill helle gå fram som blir en belöning!

Lycka till!
 
Plegicil är som sagt ett lugnande medel inte alls någon mirakelkur även om det just då fungerade så för oss.

Eftersom flera här verkar tro att jag nästintill sövde hästen som sen (stackarn) fick lov att stappla omkring med mej på ryggen :mad: Ursäkta mej men jag är inte helidiot.

Nej det fungerade som så att jag gav en liten dos på 3 ml (jmfr med att vi gav 15 ml när hon hade en hovbensfraktur och hovslagaren skulle sko henne, den dosen hade ingen effekt för det ändamålet) Ett par timmar innan vi skulle rida. Detta gav till resultat att hästen inte tjafsade med allt bla backningarna. För övrigt var hon exakt likadan att rida som annars dvs mkt pigg och framåt. Svettades inte och var inte alls påverkad. Så nu kanske ni kan lugna er som blev så upprörda eller?

Jag kan tillägga att när man rider in hästar eller kör in hästar på lite större ställen så är det väldigt vanligt att man "pleggar" lite i början. Det är alltså inget jag har kommit på alldeles själv för att plåga hästen med som en del tycks tro :devil:
 
Tack alla ni för era tips och ideer :bow:

Igår var jag ute och red och hon var världens bästa häst :love: hon gick framåt!

Hon prövade att backa någon gång men efter ytterst lite smackande övertalning gick hon åt det håll jag ville.
Hoppas att det håller i sig, nu vet jag iaf att hon KAN om hon (eller jag) vill :) :rofl: :rofl:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Vår ponny är relativt ny hos oss och börjar skaffa sig en del olater. Som att han inte vill låta sig ledas. Leda in och ut från hagen...
2
Svar
33
· Visningar
2 974
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 410
Senast: Sootie
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 793
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp