Backar i vagn

MatildaSvetoft

Trådstartare
Stötte igår på ett nytt problem, hästen min som i vanliga fall kan stå helt stilla när jag ber henne skulle absolut inte stå still. Hon började "stissa" upp sig och backa, jag bad ju då henne gå framåt istället och kramade sen i tömmen med kommandot för halt. Hon stannar i en sekund sen vill hon gå fram igen och när jag då kramar i tömmen kommer backningen igen. För att inte skapa onödig stress för någon av oss hoppade min medhjälpare av vagnen och ställde sig vid huvudet, vi får hästen att stå still ett par sekunder sen släpper jag fram henne och några meter senare är hon lugn igen. Gjorde flera andra halter på samma runda helt utan problem. Hon gjorde det två gånger på en runda, denna gången hade vi sällskap av en annan häst med oss ut annars brukar vi köra ensamma.
Hur har ni löst liknande problem?
 
Stötte igår på ett nytt problem, hästen min som i vanliga fall kan stå helt stilla när jag ber henne skulle absolut inte stå still. Hon började "stissa" upp sig och backa, jag bad ju då henne gå framåt istället och kramade sen i tömmen med kommandot för halt. Hon stannar i en sekund sen vill hon gå fram igen och när jag då kramar i tömmen kommer backningen igen. För att inte skapa onödig stress för någon av oss hoppade min medhjälpare av vagnen och ställde sig vid huvudet, vi får hästen att stå still ett par sekunder sen släpper jag fram henne och några meter senare är hon lugn igen. Gjorde flera andra halter på samma runda helt utan problem. Hon gjorde det två gånger på en runda, denna gången hade vi sällskap av en annan häst med oss ut annars brukar vi köra ensamma.
Hur har ni löst liknande problem?
Är du med i gruppen körfolk på facebook?
 
Jag brukar göra halt snabbt och hoppar själv ur vagnen och gå fram till huvudet om min häst inte lyssnar till 110% just den dagen och han måste stå still.
Dock är min häst van vid det, så du får ju bedöma vad som är bäst för din häst.
Är den mycket körd innan? var det en sträcka där hästen är van att få trava eller liknande?
 
Om det bara är vid ett tillfälle, och vid andra förutsättningar än vanligt (sällskap av annan häst) hade jag inte lagt så stor vikt vid det. Uppenbarligen var hästen stressad av något. Jag hade tydligt bett hästen att gå fram och berättat att backning aldrig är ett alternativ på eget bevåg, tillräckligt bestämt för att hästen ska gå fram men utan att stressa upp ännu mer. Sen hade jag tränat på halter och stillastående under liknande miljöer eftersom det är ett område som då behöver jobbas mer på. Jag hade tolkat det som en lucka och utbildningen. Jag som kusk lämnar aldrig vagnen när hästen är stressad, ser det som en stor säkerhetsrisk.
 
Jag brukar göra halt snabbt och hoppar själv ur vagnen och gå fram till huvudet om min häst inte lyssnar till 110% just den dagen och han måste stå still.
Dock är min häst van vid det, så du får ju bedöma vad som är bäst för din häst.
Är den mycket körd innan? var det en sträcka där hästen är van att få trava eller liknande?
Ja det var i hennes favoritgaloppbacke... men har kört där innan utan problem, hon är 15 och kördes in från början.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 932
Senast: JohannaB
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
873
Senast: Praefatio
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp